پژوهشگر و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب مانع فساد در حوزه نشر است

رضایی میرقائد با اشاره به نقش مهم نمایشگاه مجازی کتاب برای ورود کتاب‌های غیراستاندارد به بازار نشر، گفت: از آنجا که کتاب‌ها برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب باید از مسیرهای قانونی عبور کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند، به‌طور قطع جلوی فساد در حوزه نشر و کتاب و مسیرهای غیرقانونی این حوزه و همچنین ایجاد خلل در فرهنگ کتابخوانی گرفته می‌شود.
کد خبر: ۵۰۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳ - 02February 2022

«علی‌شیر رضایی میرقائد» مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری نیک‌اندیشان راه نور ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان این‌که برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌طور کلی و با توجه به معیارهای نوین کتاب و کتاب‌خوانی اقدام مثبت و ارزنده‌ای است، اظهار داشت: در واقع با تغییر و تحولات بسیار زیاد و روزانه‌ای که در ارتباطات پیش می‌آید، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب بالفطره حرکتی خوب و اقدامی قابل‌ قبول است که ارزیابی‌های مثبتی هم از آن می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که این اقدام حرکت جدیدی است و هنوز بخش عمده‌ای از جامعه با شیوه‌های نوین خرید کتاب آشنا نیستند، لذا باید تبلیغات بیشتری در این زمینه انجام شود تا مردم ضمن آگاهی از چگونگی برگزاری آن، نسبت به خرید اینترنتی نیز اقبال بیشتری پیدا کنند و چون عموما مخاطب ما عام است، لذا این تبلیغات باید در سطح گسترده و از مبادی و راه‌های مختلف انجام شود.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی، تصریح کرد: تغییرات شگرفی در حوزه تکنولوژی پیش آمده و ما نیز باید به شیوه‌های مختلف مردم و صنعت نشر را برای استقبال از این تغییرات و بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین ارتباطی آماه کنیم، گرچه ممکن است که این موضوع زمان‌بر باشد و در کوتاه‌مدت به اهداف والایی که داریم دست پیدا نکنیم.

رضایی میرقائد با اشاره به این‌که به‌طور کلی فرهنگ‌سازی به معنای ایجاد بستر مناسب جهت توسعه و ارتقای سطح بینش مردم است، افزود: فرهنگ‌سازی زمانی قابل اعمال است که مردم آگاه باشند و بدانند که تکنیک‌های نوین ارتباطات، بخش اعظم فرهنگ‌سازی نوین است و به شرطی این موضوع برای آن‌ها قابل فهم و لمس خواهد بود که زیربنای فرهنگی ما احیاء شده و نهادهای مسئول همت لازم را اعمال کنند.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، چاره‌ای جز برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی نیست و این تنها راه‌حل به نظر می‌رسد. اما اگر در آینده نیز دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی هماهنگ و به موازات هم به شکل سنتی و مجازی برگزار شود، نتیجه بسیار خوبی حاصل شده و در زمان کوتاه‌تری اهداف فرهنگی که در پی آن هستیم، محقق می‌شود.

این مدرس دانشگاه درباره نقش نمایشگاه مجازی کتاب تهران در جلوگیری از ورود کتاب‌های غیراستاندارد به بازار نشر، بیان کرد: در وهله اول همت ما باید در راستای ارتقای اقبال مردم به سمت کتابخوانی باشد و برنامه‌ریزی‌های مدون، کارساز و طولانی‌مدت در این راستا ایجاد شود و دوم این‌که قیمت کتاب گران تمام نشود.

رضایی میرقائد در این زمینه افزود: از آنجا که کتاب‌ها برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید از مسیرهای قانونی عبور کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند، به‌طور قطع جلوی فساد در حوزه نشر و کتاب و مسیرهای غیرقانونی این حوزه و همچنین ایجاد خلل در فرهنگ کتابخوانی گرفته می‌شود.

وی همچنین گفت: این نمایشگاه می‌تواند فرهنگ گرایش مردم به کتاب را تقویت کند، چراکه با وجود همه معضلات مردم باید مقوله فرهنگ را باور کنند. فرهنگ‌سازی و اهتمام مردم به استفاده از فضای مجازی در حوزه کتاب بسیار ارزشمند است. البته وزارتخانه‌های مرتبط با مقوله فرهنگ نیز باید در حمایت از ناشران و نویسندگان واقعی همت کنند، چون برخی از افراد هدف فرهنگی ندارند.

این فعال فرهنگی در پایان تأکید کرد: لذا باید تقسیم‌بندی و توزیع مناسبات مالی کتاب به‌سوی ناشرانی باشد که اهل این کار هستند و هدایت جریان کتاب را به‌طور حرفه‌ای انجام می‌دهند، در این صورت است که ما حتی می‌توانیم از طریق همین اقتصاد فرهنگی در حوزه کتاب بخشی از بودجه فرهنگی کشور را تأمین و حتی آن را جایگزین اقتصاد نفتی کنیم، ما باید به این باور برسیم که فرهنگ کتابخوانی اساس اقتصاد نوین است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها