استاندار مازندران:

پدافند غیرعامل باید نگاه کلان داشته باشد

«حسینی‌پور» گفت: پدافند غیرعامل باید با نگاه کلان در همه عرصه‌های مهم ورود پیدا کند. ‎
کد خبر: ۵۰۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶ - 02February 2022

پدافند غیرعامل باید نگاه کلان داشته باشدبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «سیدمحمود حسینی‌پور» استاندار مازندران امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به اهمیت این حوزه اظهار داشت: یکی از شاخص‌های بارز پدافند غیرعامل تخصصی بودن آن است. همان‌طور که از اسم پدافند غیرعامل پیداست، نمادهای ریاضی آمار و ارقام نسبت‌به سایر مباحث در آن پررنگ‌تر است و باید به این حوزه از نگاه هندسی توجه ویژه کرد. سنجش دقیق آمار می‌تواند راستی‌آزمایی مجموعه اجرایی و پشتیبانی استان را در همه حوزه‌ها به ما نشان بدهد.

وی با اشاره به این‌که اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند، افزود: تحقق این مهم نیازمند یک تحول و تحرک عمیق در حوزه پدافند غیرعامل است.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: باید دید پدافند غیرعامل در کشور و در مقایسه با کل ایران؛ در استان مازندران چه نقشی را ایفا می‌کند؟

وی با اشاره به این‌که امروز بیش‌ از ۹۰ درصد مراودات تجاری کشور از محور جنوب انجام می‌شود و این مساله، محدودیت‌زاست، افزود: درحالی‌که استان مازندران در این زمینه زیرساخت‌های بسیار مهمی را برای تجارت با مجموعه کشورهای اوراسیا و حتی کشورهای اروپایی در خود دارد.

حسینی‌پور ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهمی که پدافند غیرعامل می‌تواند به آن بپردازد استفاده از پایانه مهم امیرآباد است که امروز به صنعت ریلی کشور نیز اتصال پیدا کرده و می‌تواند به‌عنوان کریدور شمال جنوب، به مهم‌ترین مرکز پدافند غیرعامل کشور تبدیل‌شود. این یک سرمایه عظیم است که در استان مازندران وجود دارد. اینجاست که پی می‌بریم نگاه پدافند غیرعامل باید به یک نگاه کلان تبدیل شود.

استاندار مازندران به پتانسیل تجارت در استان مازندران اشاره کرد و گفت: امروزه پایانه‌هایی در استان مازندران وجود دارد که می‌تواند کارکردهای بسیار خوبی با خود به دنبال داشته باشد. اگر ما می‌خواهیم راه اصلی تحریم را پیدا کرده و دست دشمن را از این مسیر کوتاه کنیم باید سیاست‌گذاری خود را بر این قرار دهیم که محور تجارت خود را از جنوب به شمال منتقل کنیم؛ چراکه پتانسیل‌های بسیاری در این منطقه وجود دارد. تمام تهدیدات غربی‌ها بر این است که آن‌ها فکر می‌کنند تنها راه مبادلات کالاهای ما از طریق محور جنوب است؛ درحالی‌که ظرفیت عظیمی در بنادر شمال وجود دارد، باید از آن استفاده کرد.

حسینی‌پور تصریح کرد: در این‌جا یک پایگاه بسیار مهم ایجاد شده که متأسفانه سال‌هاست مورد غفلت قرار گرفته است. ثروت عظیمی در شمال وجود دارد که از آن استفاده درست نشده و نمی‌شود.

وی به پتانسیل‌های استان مازندران در این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: ما این توانایی را داریم که در سراسر کشور بتوانیم در این امر مهم و استراتژیک مشارکت کنیم. ما کریدور شمال به جنوب را راه‌اندازی کرده‌ایم اما اقدامات لازم در این راستا از سوی دستگاه‌های متولی صورت نپذیرفته است.

حسینی‌پور اضافه کرد: مازندران جزو ۵ استان اولی است که در اجرای مصوبات پدافند غیرعامل مشارکت داشته است؛ به‌ویژه در بحث واکسن توانسته‌ایم رتبه سوم را به خود اختصاص دهیم و تمام زیرساخت‌های پدافند غیرعامل را در بحث بهداشتی راه‌اندازی نماییم.

وی نگاه تخصصی را رمز موفقیت پدافند غیرعامل دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم در کشور، موضوع پدافند غیرعامل را آن‌طوری که باید اجرا کنیم؛ بایستی نگاه تخصصی به این‌موضوع داشته‌باشیم. ما این آمادگی را داریم به‌عنوان استان پایلوت در بحث پدافند غیرعامل برای اجرای سیاست‌های آن وارد عمل شویم.

وی به اهمیت امنیت غذایی در بحث پدافند غیرعامل نیز اشاره کرد و افزود: امروزه در دنیا بحث امنیت غذایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته است. پدافند غیرعامل کشور برای این امر مهم چه برنامه‌ای دارد؟ درحالی‌که استان مازندران در خصوص تامین غذای کشور نقش مهمی دارد اما به بحث امنیت غذایی آن توجهی نشده و این مسئله را در بودجه ۱۴۰۱ استان جایگزین خواهیم کرد و امیدواریم با همراهی و حمایت مسئولان قدم‌های بزرگی در حوزه پدافند غیرعامل برداریم.

استاندار مازندران تاکید کرد: نگاه ما بر این است که در حال حاضر جایگاه پدافند غیرعامل کجاست؟ هدایت ستادی در این‌موضوع نقش بسیار مهمی دارد. اگر پدافند غیرعامل بخواهد جایگاهش را در دستگاه پیدا کند باید اعمال قدرت و ماموریت ذاتی خودش را داشته باشد.

حسینی‌پور در پایان گفت: وظیفه اصلی پدافند غیرعامل این‌جا آشکار می‌شود. پدافند غیرعامل باید مثل ذره‌بین در تمام عرصه‌های استان بچرخد و هم تهدیدات آن را در حوزه مدیریتی، شناسایی و گوشزد کند و هم آن را به ستاد پدافند غیرعامل کشور انتقال دهد. بنابراین گرایش و اولویت اول پدافند غیرعامل در استان مازندران چیزی جز امنیت غذائی نیست و در این زمینه برنامه‌های خوبی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار