یادداشت/علی عبدالصمدی

باقرالعلوم؛ احیاگر فرهنگ ناب اسلامی در اوج انحطاط خلافت اموی

امام محمدباقر العلوم توانستند با درایت و اندیشه‌ی خود، علوم و اندیشه‌های ناب اسلامی را از خطر تحریف نجات دهند.
کد خبر: ۵۰۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴ - 03February 2022

امام محمد باقرالعلوم علیه السلام؛ احیاگر فرهنگ ناب اسلامی در اوج انحطاط خلافت امویگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نخستین روز از ماه رجب مصادف با میلاد با سعادت پنجمین امام شیعیان جهان امام محمدباقرالعلوم علیه السلام است. امام محمدباقر علیه السلام را باید به نوعی احیاگر آموزه‌های اسلام ناب محمدی دانست.

در دوران خلافت ننگین یزید ابن معاویه لعنت الله علیه، آل الله و اصحاب صدیق آن‌ها به شهادت رسیدند. امام علی ابن حسین زین العابدین علیه السلام در حالی که در بستر بیماری بودند اسیر لشکریان فاسد و جبار یزید ملعون شدند. در آن دوران امام محمدباقرالعلوم علیه السلام تنها سه سال داشتند.

سی و پنج سال بعد آن حضرت به مقام شامخ امامت و زعامت امت مسلمان رسیدند. آغاز دوران امامت آن حضرت مصادف شد با هرج و مرج در دستگاه خلفای اموی و قدرت گرفتن عباسیانی که خود را اگرچه شیعه می‌دانستند، اما از سیره‌ی نبی مکرم اسلام و اهل بیت آن حضرت پیروی نمیکردند.

در این هنگام بود که امام محمد باقر العلوم توانستند با درایت و اندیشه‌ی خود، دانش و علوم و اندیشه‌های ناب اسلامی را از خطر تحریف نجات دهند و مکتبی را تاسیس کردند که ماحصلش از یک سو احیاء فرهنگ ناب اسلامی بود و از سویی دیگر شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

مکتب شیعه‌ی جعفری که بعدا توسط امام جعفر صادق علیه السلام پایه ریزی و بنیان نهاده شد، در اصل مدیون و مرهون درایت و زحمات امام محمد باقر العلوم علیه السلام است.

بسیاری محدثان و عالمان علوم اسلامی چه در فقه شیعه و چه در فقه اهل سنت مستقیما از شاگردان مکتبی بودند که امام محمدباقر العلوم تاسیس فرمودند. آبان ابن تغلب، جابر ابن یزید جعفری، عبدالله ابن عطا مکی، ابوخالد کابلی، ابوحمزه ثمالی و ... از علما و فضلایی هستند که بعضا مورد وثوق فقهاء همه‌ی مذاهب اسلامی بودند.

علم و دانش امام پنجم شیعیان جهان بیشتر از هر جای دیگری، در وجود مبارک فرزند ایشان امام جعفر صادق علیه السلام متجلی است. ایشان با کسب علوم اللهی از سوی پدر بزرگوارشان توانستند مذهب شیعه‌ی جعفری را بنیان بگذارند و آموزه‌های اسلام را از گزند حوادث در امان نگهدارند. مکتبی که مورد وثوق همه‌ی علمای علوم و مذاهب اسلامی واقع شد.

دانش باقر العلوم علیه السلام به امام هفتم شیعیان جهان، امام موسی کاظم علیه السلام نیز به ارث رسید و ایشان با صبر و بردباری مثال زدنی توانستند از علمی که به میراث برده بودند جلوی خلیفه‌ی سفاک زمان هارون الرشید جانانه بایستند. همان علم لدنی در وجود مبارک امام علی ابن موسی الرضا در مناظره با علماء سایر ادیان و مذاهب متجلی و متبلور شد.

دانش و بینش و فرهنگ شیعه‌ی امام محمد باقر العلوم از طریق قلب مبارک امام جواد، امام علی النقی و امام حسن عسکری به امام عصر عج منتقل شد و امروز جهان منتظر قدوم مردی است که با علمی که از نیاکان معصومش به میراث دارد قرار است عدالت را در گستره هستی ترویج دهد.

نخستین شب جمعه‌ی ماه پر فیض رجب، لیله الرغائب نیز نام دارد که شب نذر و نیاز و آرزوهاست و چه آرزویی از این بهتر که دست به درگاه خداوند برداریم و از ذات اقدس ربوبیتش ظهور منجی عالم بشریت و برقراری صلح و آرامش را مسئلت داریم. او وارث علم انبیا و ائمه‌ی اطهار است و قرار است عدالت را در جهان حاکم کند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار