سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور:

دلیل سختی کار فرهنگی انسان محور بودن آن است

رحیمیان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری و سهل و ممتنع بودن این فعالیت‌ها علت دشواری کار فرهنگی را انسانی بودن موضوع و انسان محور بودن این فعالیت‌ها دانست.
کد خبر: ۵۰۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ - 03February 2022

دلیل سختی کار فرهنگی انسان محور بودن آن استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌، «جمال رحیمیان» سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور امروز در مراسم اختتامیه جشنواره دانشجویی قرآن و هنر «شهود قدسی» ضمن تبریک دهه فجر و ایام ماه رجب، انقلاب اسلامی را رخدادی بی‌نظیر در تاریخ ایران دانست که مردم پایه اصلی آن بودند و در ابعاد مختلف موجب دگرگونی و تحول شد.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از تاریخ شاهد چنین رخدادی در ایران نبوده‌ایم، تاثیرگذاری رهبری حضرت امام (ره) در شکل‌گیری، پیروزی و تداوم این انقلاب یادآور شد و افزود: انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف زمینه‌های استقلال ایران و باور به توانستن را ایجاد کرد؛ به طوریکه قبل از انقلاب شاهد تصمیم‌گیری قدرت‌های استعماری برای ایران بودیم، اما از ۲۲ بهمن در عمل نشان دادیم که خودمان برای سرنوشت خودمان می‌خواهیم تصمیم بگیریم.

این استاد دانشگاه، استقلال سیاسی از بیگانگان را یکی از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: در ادوار مختلف تاریخ، شاهد بودیم که سفرای کشور‌ها با تحقیرآمیزترین برخورد‌ها برای مسئولان تعیین می‌کردند که چه کاری انجام شود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد استقلال کامل در این عرصه هستیم.

رحیمیان با تاکید براینکه مشکلات و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف را نمی‌توان منکر بود، در عین حال بیان داشت: افتخار می‌کنیم که انقلاب اسلامی منجر به استقلال سیاسی ایران شد و زمینه‌های رشد و توسعه را در ابعاد مختلف فراهم کرد و امیدوار هستیم به لطف الهی و تدبیر مسئولان، امور به سمتی پیش برود که در همه ابعاد خصوصا عدالت اقتصادی و اجتماعی شاهد رفع مشکلات باشیم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در ادامه، با اشاره به اینکه کار فرهنگی سهل و ممتنع و هم آسان و هم سخت است، ادامه داد: کار فرهنگی جزو پیچیده‌ترین فعالیتهاست، علت این سختی آنست که موضوع کار فرهنگی انسان با همه عظمتی که خداوند در وجودش به ودیعه نهاده، است.

وی این کار سخت را در عین حال بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ مثل هواست، اگر هوا نباشد انسان امکان زیستن را نخواهد داشت، وجود هوا برای حیات ضروریست؛ اما فعالیت در حوزه فرهنگ، ظرافت ویژه‌ای دارد، به ویژه اگر در مواجهه با نسل نوجوان و جوان و خصوصا در مواجهه با هنرمندان است.

رحیمیان با بیان اینکه گاه تصور می‌شود که کار فرهنگی هزینه است، به نمایشگاه «نماد و الگو» که در تهران برپا شده بود اشاره و اضافه کرد: این نمایشگاه به نوعی برای نشان دادن اقدامات کشور‌های جهان در حوزه ساخت نماد، بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا طی سال‌های متمادی با الگوسازی ۱۰ شخصیت مد نظر خود را در کشور‌های مختلف ترویج و الگوسازی کرده است، گفت: ژاپن تنها کشور جهان به شمار می‌رود که هیچ یک از ۱۰ کارآکتر آمریکایی را در کشور خود نپذیرفته و از بین شخصیت‌ها و کاراکتر‌های ملی خود، الگوگیری و الگوسازی کرده است؛ ترکیه هم تنها ۲ شخصیت ملی را الگوسازی کرد و در دیگر کشور‌ها عمدتا آمریکا موفق بوده است.

وی با بیان اینکه در ایران تقریبا و حتی تحقیقا هیچ یک از شخصیت‌های ملی مد نظر قرار نگرفته و الگوسازی نشده است، به درآمد‌های میلیارد دلاری کسب شده با استفاده از همین الگوسازی و شخصیت‌سازی‌ها توسط سایر کشور‌ها خصوصا آمریکا اشاره و تاکید کرد که فعالیت‌های فرهنگی نه تنها هزینه بر نیست بلکه درآمدزا و کارآمد است.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در ادامه ضمن قدردانی از برپایی جشنواره‌های مختلف فرهنگی مبتنی بر قرآن توسط جهاددانشگاهی فارس، قرآن را سراسر زیبایی، بلاغت و هنر دانست و گفت: اگر بخواهیم کاری ریشه‌ای، جامع و کامل انجام دهیم باید به آن خلعت و لباس هنر بپوشانیم.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی فارس با برگزاری جشنواره شهود قدسی، به خوبی بین قرآن سراسر زیبا و بلیغ و هنرمندانه و مبحث هنر، پیوند ایجاد و زمینه‌ای برای خلق آثار هنری مبتنی بر آموزه‌های قرآنی را فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، مرکز و محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری خصوصا نمایش و تئاتر بود و بسیاری از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون کشور، معترف هستند که جشنواره‌های جهاددانشگاهی زمینه رشد آنان را فراهم کرده است، ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز شاهد گسترش اقدامات این نهاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری باشیم.

رحیمیان در ادامه از رئیس، معاون فرهنگی و مجموعه همکاران معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان فارس به واسطه خلاقیت و پیگیری در برگزاری جشنواره‌های مختلف قرآنی، منجمله شهود قدسی، قدردانی و تجلیل کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها