سرلشکر صفوی:

خلیج فارس به کانون رقابت‌های جهانی تبدیل خواهد شد

دستیار فرمانده معظم کل قوا در بازدید ار زیرساخت‌های اقتصادی بندر عباس و جزیره بوموسی گفت: خلیج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهمیت در دنیا کم‌نظیر است و این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابت‌های جهانی خواهد بود.
کد خبر: ۵۰۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴ - 07February 2022

خلیج فارس به کانون رقابت‌های جهانی تبدیل خواهد شدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جریان بازدید از زیرساخت‌های اقتصادی بندر عباس و جزیره بوموسی اظهار داشت: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهمیت در دنیا کم‌نظیر است.

وی با بیان اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ زمینی (برّی) بوده و کشور‌های شرق مانند چین و روسیه و هند نیز راهبرد برّی و زمین‌پایه دارند، بر ضرورت تدوین استراتژی بحری در کشور تأکید کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: ایران با داشتن دو هزار و ٧٠٠ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور باید استراتژی دریایی (بحری) را در ابعاد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور کار ملی قرار دهد. ما باید از خلیج فارس و دریای عمان به سمت اقیانوس هند و دریا‌های دوردست برویم.

سرلشکر صفوی در ادامه با تحلیل دلایل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز عنوان کرد: یکی از دلایل اهمیت این منطقه مسائل فرهنگی و اعتقادی است. منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی و تمدنی با هیچ منطقه دیگری قابل مقایسه نیست.

وی اهمیت ترانزیتی و نقل و انتقالات دریایی را از دلایل اهمیت منطقه خلیج فارس بیان کرد و با اشاره به سهم تجارت دریایی در نمودار تجارت و ترانزیت جهانی گفت: تجارت دریایی و کشتی‌رانی، ٨٠ درصد تجارت جهان را شامل می‌شود و این منطقه یکی از مسیر‌های مهم تجاری جهان محسوب می‌شود که علاوه بر هشت کشور پیرامونی و ساحلی خلیج فارس، بسیاری از کشور‌های جهان مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند و خلیج فارس محور ترانزیت جنوب به شمال به شمار می‌رود.

این استاد جغرافیای سیاسی، داشتن منابع آبزیان را از دیگر منابع اهمیت خلیج فارس دانست و افزود: البته وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه از نظر بسیاری از کارشناسان، شاید مهم‌ترین دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس باشد، اما از نظر من اهمیت جغرافیایی و موقعیت ژئواستراتژیک خلیج فارس از مباحث نفت و گاز و منابع ژئواکونومیکی مهم‌تر است.

سردار صفوی با اشاره به تاریخ ۵۰۰٠ سال گذشته منطقه خلیج فارس یادآور شد: پرتغالی‌ها اولین قدرت دریایی بودند که در سال ١۵٠٧ میلادی به این منطقه آمدند و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزایر به‌خصوص جزیره هرمز مستقر شدند و قلعه‌هایی ساختند که هنوز هم آثاری از آن باقی است و بعد از آن‌ها هم انگلیسی‌ها در این منطقه سلطه پیدا کردند؛ در حالی که آن زمان نفت و گاز کشف نشده بود؛ بنابراین، این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ذاتاً برای قدرت‌های جهانی دارای اهمیت است.

وی افزود: پس از پرتغالی، انگلیسی‌ها تا سال ١٩٦٨ میلادی در این منطقه سلطه پیدا کردند و از سال ۱۹۷۱ میلادی هم آمریکایی‌ها در این منطقه حضور پیدا کردند و استراتژی دو ستونه نیکسون در این منطقه شکل گرفت.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تصریح کرد: من به‌عنوان یک جغرافیدان سیاسی و یک فرمانده نظامی می‌گویم این منطقه تا یکی دو دهه آینده، کانون رقابت‌های جهانی خواهد بود.

سردار صفوی در این سفر سه روزه به همراه دانشجویان خود در مقطع دکتری، از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، نیروی دریایی سپاه و جزیره بوموسی بازدید کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار