به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، کتاب «رفتار رسانهای تروریسم» نوشته محسن غلامی پژوهشگر حقوق رسانه با بررسی ابعاد حقوقی خدمات رسانهای به افراد و گروههای تروریستی، توسط انتشارات «آثار فکر» به بازار نشر عرضه و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
این کتاب دانشگاهی رهیافتی تازه از بهرهوری و سوءاستفاده تروریسم از رسانههای جمعی و اجتماعی را به کنکاش گذاشته و این موضوع نوظهور را در دایره اسناد حقوق بینالملل به بررسی نشسته است.
نویسنده در نوشتار پژوهشی خود تلاش دارد پدیده بهرهوری تروریسم از رسانه را با استناد به معاهدات، اعلامیهها، قطعنامهها و سایر اسناد ناظر بر قواعد حقوق بینالملل تحلیل کند. از این منظر کتاب در دو فصل مجزا ابتدا سراغ تشریح مزایا و کارکردهای رسانه در تعامل و تقابل با تروریسم رفته و در ادامه تروریسم رسانهای را با تمرکز و ارجاع به قواعد حقوق بینالملل تشریح کرده است.
کتاب اینچنین صرفا در حوزه مطالعات ارتباطات و مدیریت رسانه باقی نمانده است بلکه سویه حقوق بینالملل ارتباطات به خود میگیرد و به عنوان پژوهشی در زمره شاخه حقوق بینالملل به شمار میرود؛ همچنانکه بالغ بر چهارصد منبع خارجی و اسناد حقوقی سازمانهای بینالمللی را مورد تحلیل و سنجش قرار داده است.
در خلاصهای از کتاب «رفتار رسانهای تروریسم» میخوانید:
«تروریسم نمایشی از ارعاب و تحرکات خشونتآمیز با انگارههای سیاسی است که برای پمپاژ اقدامات ضدصلح و متضاد با امنیت بینالملل، از استراتژی رسانهای بهره میبرد تا نهفقط دولتها بلکه افکار عمومی را نیز متأثر سازد. آنان از کارکردها و مزایای وسایل ارتباطجمعی آگاه هستند و از آن بهرهوری میکنند. حتی در خلأ حقوق بینالملل و برخلاف قوانین ملی کشورها، دست به تأسیس رسانه هم میزنند و تفکرات خود را با تزریق به این ابزار ارتباطی به توده مخاطب میدهند.
هرچند هیچ سندی در حقوق بینالملل مبنی بر خدمتدهی وسایل ارتباطی به این افراد و گروهها وجود ندارد، اما باور این اسناد به آزادی بیحصر در بیان و نشر اطلاعات رسانهها، راه گریز را برای رفتار رسانهای تروریسم باز کرده است. تروریسم پس معضل جدی حقوق بینالمللی ارتباطات است که هر فعلش امنیت دهکده جهانی را بههم میریزد. اینجاست که پدیده تروریسم رسانهای موضوعیت مییابد تا بلکه از رهگذر آن بتوان کنشهای رسانهای آنان را گوشزد کرد و این مخاطره سیاسی جهانی را در لوای حقوق بینالملل سروشکلی قاعدهمند داد.»
کتاب «رفتار رسانهای تروریسم» نوشته محسن غلامی در ۱۷۶ صفحه و به قیمت ۶۰ هزار تومان توسط انتشارات آثارفکر در هفته جاری چاپ و روانه بازار نشر شده است.
از این نویسنده قبلتر آثار دیگری همچون «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» نیز به چاپ رسیده که توانسته در جشنوارههای ادبی همچون جایزه کتاب سال دانشجویی بعنوان آثار منتخب معرفی و برگزیده شود.
انتهای خبر/ 121