به گزارش گروه اخبار داخلی دفاعپرس، «محمد مخبر» در آیین بهرهبرداری از ۲ هزار و ۹۵۰ طرح آموزشی در سراسر کشور، با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، اظهار داشت: تدین، شجاعت، بیتوجهی به دنیا، استواری در مسیر، تسلط بر نفس و مهمتر از همه اعتماد به مردم از جمله ویژگیها و ابعاد شخصیتی امام راحل بود.
وی افزود: امام خمینی (ره) تلاش کرد تا بستر نقشآفرینی ملت در کشور فراهم شود و در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس اتکا بر مردم به نمایش گذاشته شد و امروز نیز مسائل مختلف کشور از طریق تکیه و اعتماد به مردم قابل حل است.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اینکه معلمان و دانشآموزان از گستردهترین اقشار مورد خطاب امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس بودند، گفت: در دوران دفاع مقدس دانشآموزان و معلمان بخش قابلتوجهی از رزمندگان را شامل میشدند و نقشی اساسی در پیروزی کشور ما در جنگ تحمیلی ایفا کردند.
مخبر در ادامه سخنان خود از مجمع خیرین مدرسهساز به عنوان شجره طیبه یاد کرد و افزود: تا امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین احداث شده که باید از این الگو در سایر بخشها نظیر بخش تولید و حل مسائل اشتغال نیز استفاده کنیم.
وی با قدردانی از خانواده میرمحمدصادقی خیر مدرسهساز که در این مراسم حضور داشتند، گفت: خیرین مدرسهساز کارهای بزرگی در کشور به انجام رساندند و آثار اقدامات پسندیده آنان در جایجای کشور دیده میشود.
معاون اول رئیسجمهور یکی از شعارهای محوری دولت مردمی رئیسی را عدالت عنوان و اظهار کرد: عدالت آموزشی یکی از مهمترین شاخههای عدالت محسوب میشود و اگر در این بخش نتوانیم عدالت را مستقر کنیم، در سایر بخشها نیز تحقق عدالت میسر نخواهد شد.
مخبر ادامه داد: اگر فردی به لحاظ آموزشی در محرومیت باشد و نتواند از عدالت آموزشی برخوردار شود، استعدادها و ظرفیتهای خدادادی آن شخص بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد و از امکانات و سایر ظرفیتها نیز برخوردار نخواهد شد.
وی با ذکر خاطرهای از حضور در محضر مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر امر مدرسهسازی تصریح کرد: زمانی که در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بودم، مقام معظم رهبری تأکید داشتند که ستاد هزار مدرسه در کشور احداث کند و پس از گذشت مدتی که این امر محقق شده بود، در ملاقاتی دیگر که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم، ایشان تأکید کردند که عدد هزار به عنوان تأکید مطرح شد و باید تا میتوانیم در کشور مدرسه احداث کنیم.
معاون اول رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود از توجه ویژه دولت به وضعیت معلمان و کارکنان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: رسیدگی به وضعیت عزیزان شاغل در آموزش و پرورش هم در شعارهای انتخاباتی رئیسجمهور بود و هم در بودجه سالانه ۱۴۰۱ مورد تأکید قرار گرفته و دولت مصمم است طرح رتبهبندی معلمان را به انجام برساند.
مخبر اضافه کرد: در همین راستا با وجود آنکه لایحه دولت قبلی برای رتبهبندی معلمان دارای اشکالات و ایراداتی بود، اما رئیسجمهور تأکید کرد که همان لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا موضوع رتبهبندی به سرعت پیگیری شود و به نتیجه برسد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در مراسم مبنی بر وجود مدارس سنگی و کانکسی به خصوص در مناطق مرزی و کمتر برخوردار خاطر نشان کرد: دولت برای حل این مسئله هم از ظرفیتهای خود و هم از ظرفیت نهادهای دیگر استفاده خواهد کرد و از وزیر آموزش و پرورش میخواهم این موضوع را با جدیت در دستورکار قرار دهد.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیسجمهور از خانواده میرمحمد صادق خیر مدرسهساز قدردانی شد و مخبر از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با چهار استان هرمزگان، ایلام، سیستان بلوچستان و خراسان رضوی فرمان بهرهبرداری از ۲ هزار و ۹۵۰ طرح آموزشی در سراسر کشور را صادر کرد.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تبریک ایامالله دهه مبارک فجر و با بیان اینکه توجه جدی به آموزش عمومی به عنوان زیرساخت آیندهسازی و پیشرفت و آبادانی کشور از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران وابستگی نظام آموزشی کشور به کشورهای استکباری از بین رفت که در این راستا اقداماتی در دو جهت زیرساختی فیزیکی و کیفیت بخشی در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین نرخ ۹۶ درصدی باسوادی در مقایسه با نرخ ۴۸ درصدی سال ۵۷، افزایش سرانه آموزشی کشور از ۱.۵ متر مربع به ۵.۲ متر مربع برای هر دانشآموز، افزایش تعداد کلاسهای درسی از ۱۰۰ هزار در سال ۵۷ به ۵۴۰ هزار کلاس و همچنین افزایش تعداد مدارس از ۵۲ هزار مدرسه به ۱۱۳ هزار مرکز آموزشی را از جمله اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و پیشرفت نظام آموزشی کشور توصیف کرد و گفت: از مهمترین برکات انقلاب اسلامی در راستای توجه به مباحث زیرساختی فیزیکی در نظام آموزشی کشور این است که در طول ۴۰ سال گذشته مدارسی که به تدریج فرسوده شدهاند با اختصاص اعتبارات لازم مقاومسازی و بازسازی شدند.
وی، افزایش ۱۰ برابری مدارس دانشآموزان با نیازهای ویژه از ۱۶۲ مدرسه به ۱۶۸۰ مدرسه و افزایش مدارس استعدادهای درخشان از ۵ واحد به ۷۰۸ واحد و همچنین افزایش کادر آموزشی و معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر از ۴۰ هزار نفر درسال ۵۷ به ۷۰۰ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: با اقدامات و تلاشهای دولتمردان و خیرین مدرسهساز در سراسر کشور نقطهای در کشور وجود ندارد که دانشآموز از نعمت کلاس درس و نظام آموزشی برخوردار نباشد.
نوری افزود: با توجه به سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور تلاش شد تا در فضاهای آموزشی و مدرسهای کشور بازنگری اساسی بهوجود آید تا انسانی طراز و معیار با توجه به آرمانهای بلند امام (ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تربیت نیروی کار متخصص برای کمک به بخش تولید و صنعت کشور، گفت: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به گسترش هنرستانها در کشور برای جذب دانشآموز در بازار کار و تأمین بخش تولید داشته است که این مهم در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ در راستای ارتقای نظام آموزشی کشور نیز تأکید شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با قدردانی از جامعه خیرین مدرسهساز، ستاد اجرایی فرمان امام، بانکها، بنیاد مستضعفان، وزارتخانهها و دستگاههای دولتی که در حوزه ساخت، تجهیز و نوسازی مدارس کشور تلاش کردهاند، خاطر نشان کرد: افزایش آمار دانشآموزان از ۱۲ میلیون نفر در سال ۹۲ به ۱۵.۵ میلیون دانشآموز در سالجاری نشانگر این است که هر ساله نظام آموزشی کشور نیازمند ساخت کلاسهای جدید درسی است و در کنار این نیز باید زمینهای فراهم شود که کیفیت تربیتی دانشآموزان نیز روز به روز بهتر شود.
صبح امروز با دستور معاون اول رئیسجمهور در مدرسه کودکان استثنایی امام رضا (ع) در منطقه ۱۶ تهران، ۲۹۵۰ طرح آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس به صورت متمرکز و همزمان مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
انتهای پیام/341