آمریکا طرح جدیدی برای آشوب‌آفرینی در سوریه دارد

عطوان در مقاله اخیر خود به بررسی طرح جدید آمریکا جهت آشوب‌آفرینی در منطقه و به شکل ویژه سوریه اشاره کرد.
کد خبر: ۵۰۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱ - 09February 2022

آمریکا طرح جدیدی برای آشوب‌آفرینی در سوریه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به‌دنبال تحرکات اخیر آمریکا در منطقه به ویژه در عرصه سوریه و درسایه همزمانی تلاش آمریکا برای تقویت داعش و اعلام خبر کشته شدن سرکرده این گروه تروریستی سوالاتی درباره پشت پرده این اتفاقات و اهدافی که واشنگتن دنبال می‌کند به وجود می‌آید.

در این چارچوب «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله جدید خود به بررسی همین مسئله پرداخت و اظهار داشت: با توجه به تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی و اقتصادی آمریکا با متحدان اروپایی‌اش از یک سو و محور چهارجانبه چین - روسیه - کره شمالی - ایران از سوی دیگر، شاخص‌هایی برای فعال کردن بحران‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه وجود دارد که از سوریه آغاز می‌شود و از عراق عبور می‌کنند و با جنگ یمن خاتمه می‌یابد.

عطوان افزود: بگذارید تحولات عراق و یمن را به شکل موقتی کنار گذاشته و در این مقاله به شکل ویژه به پرونده سوریه بپردازیم. در سال‌های اخیر سوریه بعد از بازپس‌گیری بیش از ۷۰ درصد از اراضی خود توسط ارتش عربی سوریه و متحدانش، فضایی از آرامش نسبی را تجربه کرده است و البته مناطقی در شمال شرق سوریه تحت سیطره آمریکایی‌هاست.

این تحلیلگر شناخته شده جهان عرب در ادامه مقاله خود به شاخص‌هایی اشاره کرد که به تلاش مخالفان دولت سوریه در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای جهت بحران آفرینی در این کشور مربوط می‌شود و هدف آن ایجاد وضعیتی شدیدتر از بحران سال ۲۰۱۱ سوریه در این کشور است. این شاخص‌ها به شکل زیر طبقه بندی می‌شود:

سرویس اطلاعات خارجی روسیه سه‌شنبه در گزارشی فاش کرد که ایالات متحده قصد دارد گروه‌های مسلح را در سوریه به ویژه گروه‌های افراطی را برای تشدید حملات خود علیه نیرو‌های سوریه و متحدان آن فعال کرده و به موازات آن از ایجاد آشوب‌ها در سوریه حمایت و آن‌ها را تحریک کند. بر این اساس آمریکا قصد دارد از بحران اقتصادی و معیشتی سوریه که در نتیجه محاصره خفقان آور واشنگتن علیه این کشور به وجود آمده است جهت رسیدن به این اهداف بهره برداری کند.

با توجه به اطلاعات دریافتی سرویس اطلاعاتی روسیه و طبق بیانیه صادر شده از سوی این سرویس، دولت آمریکا به دنبال حفظ حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه و بحران‌آفرینی در این کشور از طریق متحد کردن گروه‌های مخالف سوریه از هر قشری است. واشنگتن همچنین قصد دارد کمپین‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را برای فریب افکار عمومی به راه انداخته و سوری‌ها را به خیابان‌ها و میدان‌ها در دمشق و شهر‌های بزرگ حلب، حمص و لاذقیه بکشاند.

یک کنفرانس دو روزه در دوحه به فراخوان «ریاض حجاب» نخست وزیر فراری سوریه با حضور نمایندگان چند مرکز تحقیقاتی قطری و عربی و بین المللی و بیش از ۵۰ تن از معارضان سوری از ابتدای هفته جاری برگزار شد و شبیه یک سری کارگاه‌های آموزشی که در برخی پایتخت‌های اروپایی مانند استکهلم برگزار می‌شود، بود. مقامات قطری حمایت کامل از این کنفرانس به عمل آوردند و جلسات آن به شکل گسترده توسط شبکه الجزیره و سایر رسانه‌های این کشور پوشش داده شد.

تلاش‌های الجزایر و برخی دیگر از کشور‌های عربی برای برگزاری اجلاس سران کشور‌های عربی با حضور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تاکنون شکست خورده است.

هیچ مدرک مستندی برای کشته شدن «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده گروه تکفیری- تروریستی داعش توسط نیرو‌های ویژه آمریکایی در شمال ادلب وجود ندارد؛ بنابراین ممکن است اعلام خبر کشته شدن القرشی نیز مشابه سناریو کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده پیشین داعش و قبل از آن «اسامه بن‌لادن» سرکرده القاعده، تنها پوششی برای توطئه جدید آمریکا باشد؛ توطئه‌ای که هدف آن حمایت از گروه‌های مسلح افراطی است. به این صورت که ایالات متحده قصد دارد ارتباط خود را با این گروه‌ها بیشتر از گذشته ادامه دهد و در عین حال ادعا می‌کند که گروه‌های تروریستی را هدف قرار می‌دهد.

در ادامه مقاله عطوان آمده است: شبکه «اورینت نت» که در واقع به عنوان خبرگزاری معارضان سوری فعالیت می‌کند در گزارشی که دو ماه پیش منتشر شد اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد سال ۲۰۲۲ سال بازسازی نیرو‌های مخالف سوریه باشد تا این نیرو‌ها آمادگی بیشتری برای جایگزینی یک نظام دیگر در سوریه، در جریان هر اتفاقی که احتمال دارد بیفتد، داشته باشند.

به نوشته عطوان، این شبکه فاش کرد که «ایتان گلدریچ» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک اواخر سال گذشته با رهبران معارضان سوری در استانبول و قامشلی (یکی از شهر‌های کردنشین سوریه) دیدار کرد تا آن‌ها را برای سناریوی جدید آمریکا در سوریه آماده کند.

عبدالباری عطوان در پایان مقاله خود نوشت:، اما آیا طرح جدید آمریکا در سوریه اجرا خواهد شد؟ آیا توطئه‌ای که ایالات متحده از طریق محاصره خفقان‌آور خود علیه سوریه طراحی کرده است به نتیجه می‌رسد؟ آیا ایالات متحده نسبت به سال ۲۰۱۱ شانس بیشتری برای اجرای نقشه‌های خود خواهد داشت؟ آیا این پروژه مجدداً از سوی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس تامین مالی می‌شود و در مقابل واکنش محور روسیه- چین- ایران- کره شمالی - سوریه چگونه خواهد بود؟ پاسخ این سوال‌ها را در جریان اتفاقات هفته‌ها و ماه‌های آینده دریافت خواهیم کرد.

پرواضح است که آمریکا از زمان شکست پروژه خود در بحران ۲۰۱۱ سوریه از هیچ تلاشی برای تکرار حوادث تحولات موسوم به «بهار عربی» و احیای گروه‌های تروریستی در منطقه دریغ نکرده است و کشور‌های عربی نیز از حامیان اصلی این پروژه آمریکا محسوب می‌شوند. اما ناظران امور معتقدند که در سایه هوشیاری و اتحاد و انسجام محور ضد آمریکایی منطقه این تلاش‌های واشنگتن به نتیجه نخواهد رسید؛ همانطور که محور مقاومت در یک دهه گذشته موفق شد پروژه جنگ جهانی تروریسم علیه سوریه را ناکام بگذارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار