سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز:

آماده همکاری با اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس البرز در حوزه کودک و نوجوان هستیم

«سلیمانی» گفت: درصورتی‌ که نیازمندی‌های اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز را شناسایی کنیم، آمادگی کامل داریم در حوزه کودک و نوجوان در خدمت این مجموعه باشیم و با همکاری یکدیگر گام‌های مؤثری را برداریم.
کد خبر: ۵۰۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ - 09February 2022

آماده همکاری با اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس البرز در حوزه کودک و نوجوان هستیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، «ابوالقاسم سلیمانی» سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز امروز در نشست با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، مأموریت اصلی این کانون را غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دانست و اظهار داشت: طی حدود چهار سال گذشته، سن مخاطبان این مجموعه با انجام فعالیت‌های متفاوت‌تر و آغاز به کار انجمن‌های شش‌گانه استان، به 24 سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه کانون زبان ایران که مأموریت آموزش زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی را بر عهده دارد، زیرمجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، با تأکید بر اینکه کم‌توجهی ما نسبت به کودکان و نوجوانان، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند، افزود: این مجموعه در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌هایی که در این استان اجرا می‌شود، مشارکت دارد و طی دو سال گذشته نیز برنامه‌های مشترکی را با معاونت فرهنگی سپاه استان البرز برگزار کرده است.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با اشاره به همکاری این مجموعه با سایر نهادها در حوزه کودک و نوجوان، بیان داشت: کانون از لحاظ تولید محتوا و تأمین نیروی انسانی توانایی بسیاری دارد اما در حوزه پشتیبانی با مشکلاتی مواجه است. درصورتی‌که نیازمندی‌های اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز را شناسایی کنیم، آمادگی کامل داریم در حوزه کودک و نوجوان در خدمت این مجموعه باشیم و با همکاری یکدیگر گام‌های مؤثری را برداریم.

سلیمانی مطرح کرد: بیشتر مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان البرز در شهر کرج متمرکز است و یکی از مراکز نیز در شهر هشتگرد قدیم فعالیت می‌کند. علاوه بر کتابخانه سیار روستایی و شهری، بخشی نیز به نام کتابخانه پستی داریم که نیازمندی‌های افراد از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود. ما آمادگی کامل خود را برای همکاری با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز برای اجرای برنامه‌های مشترک و دو سویه اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی برنامه‌ها در صورت نیاز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند مربی‌هایی را اعزام کند، متذکر شد: در استان البرز با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و کودک و نوجوان، فقدان 27 مرکز فرهنگی هنری در مجموعه را شاهد هستیم که این بسیار نگران‌کننده است. طی دو سه سال گذشته نیز به‌صورت مداوم این نیازمندی را اعلام کردیم و علاقه‌مند به برطرف کردن آن هستیم اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز عنوان کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا، منتظر مراجعه کودکان و نوجوانان به کانون نبودیم و ما به آن‌ها مراجعه می‌کردیم، به این صورت که پنج‌شنبه هر هفته یکی از فضاهای استانی را انتخاب می‌کردیم و تحت عنوان پویش گرم کتاب، طی یک روز کامل، به اجرای برنامه در آن می‌پرداختیم زیرا احساس می‌کردیم شرایط فرهنگی ما به‌ویژه در بخش کودک و نوجوان و خانواده با ضعف‌هایی روبروست.

سلیمانی اضافه کرد: با اجرای این برنامه‌ها سعی می‌کردیم مطالبه‌ای را ایجاد و به مسئولین اعلام می‌کردیم که در صورت همکاری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانایی انجام چنین اقداماتی را دارد. این مجموعه در بخش تجهیز کتابخانه‌ها نیز می‌تواند کتاب‌هایی را اهدا کند. با توجه به اینکه در بخش انتشارات و معاونت فرهنگی کانون، تمام کتاب‌هایی ک تدوین می‌شوند، به‌صورت کامل ممیزی و با شرایط کشور هماهنگ می‌شوند، خانواده‌ها از مطالعه این کتب استقبال می‌کنند.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز آمادگی دارد در برگزاری برنامه‌های اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس این استان مشارکت داشته باشد و با برگزاری برنامه‌های متنوع، بخش کودک و نوجوان را به‌طور کامل پوشش دهد. در ابتدای مراجعه کودکان و نوجوانان به کانون، ما استعداد و شرایط خانواده و کودک را در بازه زمانی که با ما ارتباط برقرار می‌کنند، شناسایی می‌کنیم و سپس به انجام فعالیت‌هایی در قالب بازی و سرگرمی که موردعلاقه کودکان است، می‌پردازیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز ما در این مجموعه اعتقادی به آموزش مستقیم نداریم، مطرح کرد: ما معمولاً در کانون کودکان را در شرایطی قرار نمی‌دهیم که آن‌ها را متخصص بار بیاوریم بلکه تلاش می‌کنیم به آن‌ها بیاموزیم که کجا زندگی می‌کنند و چه نیازمندی‌هایی دارند، زمانی که مسیر را برای آن‌ها مشخص کردیم، در یک بازه زمانی مشخص آنان را به فضاهایی که موردنیاز آینده کودک و نوجوان است ارجاع می‌دهیم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: علاوه بر آموزش کودکان و نوجوانان، آموزش مهارت‌های زندگی به والدین نیز ارائه و تلاش می‌شود این ارتباط و توجه به پدران و مادران نیز صورت گیرد و آرام آرام در مسیری قرار گیریم که علاقه‌مندی ما و نیاز جامعه است. با توجه به اینکه ما خود را مدیون شهدا می‌دانیم و هر اقدامی که در حوزه ایثار و شهادت انجام شود باعث افتخار ماست، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم اقدامات مثمر ثمری را در این حوزه رقم بزنیم.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از گسست شرایط گذشته و حال حاضر و آینده اذعان داشت: در حال حاضر ما اطلاعات و آگاهی خوبی در مورد دفاع مقدس و ایثار و شهادت داریم اما هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، گسست زمان موجب فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی و حتی ایام‌الله دهه فجر می‌شود. از طرفی ماهواره و رسانه‌های بیگانه نیز افکار و عقاید نسل کودک و نوجوان را نشانه گرفته‌اند بنابراین باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار