یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

«خیبرشکن»؛ تداوم‌بخش حمایت میدان از دستگاه دیپلماسی

همزمانی رونمایی از موشک راهبردی خیبرشکن با مذاکرات وین، بیانگر تداوم حمایت «میدان» از «دستگاه دیپلماسی» است و دست دیپلمات‌های ایرانی را در تأمین منافع کشورمان بازتر خواهد کرد.
کد خبر: ۵۰۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ - 13February 2022

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ سردار «حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه دی‌ماه سال جاری در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه خبر مهمی را درخصوص پیشرفت موشکی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. وی گفت که ما توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده کار دشمن را بسیار سخت می‌کند؛ زیرا انهدام موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند، مورد اصابت قرار بدهند، ولی با این کاری که انجام شد، تقریباً صد‌ها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضرب در صفر شد و دیگر ارزشی ندارد.

در پی این سخنان، بیستم بهمن‌ماه از موشک راهبردی دوربرد و نقطه‌زن خیبرشکن نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک که از سرعت فوق‌العاده‌ای در اصابت به اهداف برخوردار است در مرحله فرود، توان مانورپذیری دارد و با توجه به این ویژگی می‌تواند از سپر موشکی دشمن عبور کند.

گذشته از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و انتخاب نام هوشمندانه‌ی این موشک، نکته حائز اهمیت، همزمانی رونمایی از آن با مذاکرات وین (مذاکرات ایران با گروه ۱+۴) است.

در اینجا لازم است که به سخنان سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در مراسم رونمایی از موشک خیبرشکن اشاره شود. وی در این مراسم تأکید کرد که دشمنان خداوند، دشمنان اسلام، دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی جز زبان قدرت و زور چیزی را متوجه نمی‌شوند.

پرواضح است که در مذاکره اگر از ابزار لازم برای پیگیری حقوق خویش برخوردار نباشیم، توان احقاق حقوق و پیگیری خواسته‌های مشروع خود از طرف مقابل را نخواهیم داشت؛ اینجاست که در کنار ابزار‌هایی از قبیل بهره‌مندی از نفوذ منطقه‌ای و ارتقاء سطح همکاری‌ها با همسایگان کشورمان و نیز کشور‌های قدرتمند و تأثیرگذار در شرق جهان مثل چین و روسیه، استفاده از ابزار توان دفاعی، می‌تواند راه را برای تأمین منافع کشورمان هموارتر کند.

در واقع، نمایش صحنه‌ای دیگر از اقتدار دفاعی ایران، بیانگر تداوم حمایت «میدان» از «دستگاه دیپلماسی» است؛ زیرا این موضوع، پشتوانه‌ای برای دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات فوق خواهد بود و دست آن‌ها را در تأمین منافع کشورمان بازتر خواهد کرد.

رونمایی از موشک خیبرشکن، پیام قاطعی نیز به طرف‌های غربی مذاکره‌کننده با ایران دارد و به آن‌ها گوشزد می‌کند که توان دفاعی و قدرت موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست. ضمن اینکه تداوم تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران به انضمام اصرار طرف مقابل به عهدشکنی و اجرا نکردن تعهدات برجامی از سوی آن‌ها، ممکن است منجر به این شود که «آنان و دوستان خیبرنشین‌شان در وضعیت شکنند‌ه‌ای قرار بگیرند».

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار