کارشناس مسائل بین‌الملل:

مباحث اوکراین تأثیری بر مذاکرات وین ندارد

پاک آیین گفت: روسیه بار‌ها اعلام کرده به دنبال جنگ در اوکراین نیست و اگر نیرو در داخل کشورش جا به‌ جا می‌کند یک بحث داخلی است و برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.
کد خبر: ۵۰۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ - 13February 2022

مباحث اوکراین تاثیری بر مذاکرات وین ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن پاک آیین» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به احتمال درگیری نظامی روسیه با اوکراین، اظهار داشت: اوکراین سال هاست که به یک نقطه‌ای برای تقابل ناتو با روسیه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ناتو به رهبری آمریکا علاقه‌مند است که به طرف شرق گسترش پیدا کند و روسیه هم حرکت ناتو به طرف غرب و حوزه‌هایی که روسیه نفوذ دارد را یک تهدید راهبردی برای خودش می‌داند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امروز نقطه تقابل روسیه با ناتو اوکراین است که این اتفاق جدیدی نیست و در سال ۲۰۰۴ که یک انقلاب نارنجی و یا مخملی در اوکراین اتفاق افتاد غربی‌ها موفق شدند که فرد مورد نظر خودشان را به قدرت برسانند و از آن زمان روسیه نسبت به مسئله اوکراین حساس شد.

پاک آیین افزود: در سال ۲۰۱۴ هم دوباره غربی‌ها در انتخابات فرد مورد نظر خودشان را به ریاست جمهوری اوکراین رساندند که این بار پوتین ساکت نشد و شبه جزیره کریمه را در یک همه پرسی مردمی برای خود کرد.

وی عنوان کرد: بحران امروز ادامه همان بحران ۲۰۱۴ است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌مند نیستند که شاهد این باشند که روسیه در این منطقه قدرت خود را افزایش دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: با توجه به رویکرد مستقلانه روسیه و علاقه مندی به همکاری با کشور‌های شرقی که قبلاً در کنار روسیه بودند و همچنین قرار گرفتن روسیه در کنار ایران و چین و بی اثر ماندن تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه باعث شده که ناتو و آمریکایی‌ها این احساس را داشته باشند که در منطقه اورآسیا غایب هستند و روسیه و چین در کنار ایران آینده اقتصاد جهان را رقم می‌زنند لذا به همین دلیل به بهانه بحث اوکراین فشار‌های خود را بر روسیه مضاعف کرده اند.

پاک آیین اظهار داشت: روسیه بار‌ها و مکرراً اعلام کرده به دنبال جنگ در اوکراین نیست و اگر نیرو‌های خودش را در داخل کشورش جا به جا می‌کند یک بحث داخلی است و هدفی برای حمله به اوکراین ندارد.

وی بیان کرد: غربی‌ها مکرراً این مسئله را مطرح می‌کنند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است، اما روسیه عاقلانه‌تر از این است که به اوکراین حمله کند لذا به صورت عاقلانه مسئله را مدیریت می‌کند و این مدیریت بحران توسط روسیه است که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده است چرا که آن‌ها و اعضای ناتو علاقه‌مند هستند که روسیه وارد جنگ شوند و آمریکا و اروپا در قالب ناتو حملات را علیه روسیه شکل دهند و این کشور را تضعیف کنند و به این بهانه به طرف شرق حرکت کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه اعلام کرده که به دنبال جنگ نیست و حتی نیرو‌های خودش را عقب رانده است بنابراین احتمال جنگ زیاد نیست، اما ممکن است که طرفین دچار محاسبات اشتباهی شوند.

پاک آیین با بیان این که اگر جنگی رخ دهد برای صلح جهانی اصلاً مفید نخواهد بود خاطر نشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشور‌های صلح دوست مقابل ناتو بایستند و اجازه ندهند که ناتو روسیه را درگیر جنگ کند.

وی افزود: علی رغم این که همه تحولات بین‌المللی به هم پیوستگی دارد بعید می‌دانم مباحث اوکراین بر مذاکرات جاری بر وین تاثیرگذار باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مذاکراتی که در وین در حال انجام است یک نوع اتحاد از سوی جامعه جهانی است تا آمریکا را که از برجام خارج شده و قطعنامه شورای امنیت را اجرا نکرده وادار به انجام تعهدات خود کنند.

پاک آیین خاطر نشان کرد: اجماع جهانی علیه آمریکا است، چون ایالات متحده در برجام عهد شکنی کرده است.

وی در پایان افزود: روسیه، اروپا و چین در برجام متحد هستند لذا بحران اوکراین نمی‌تواند بر مذاکرات وین تاثیر جدی داشته باشد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار