آیت‌الله دکتر قرهی:

ما ولایت فقیه را همان ولایت رسول الله(ص) می دانیم

استاد حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: هرکه طهارت روح داشت و متخلّق به اخلاق الهی شد، ولایت را بیشتر از دیگران درک می‌کند.
کد خبر: ۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵ - 26October 2013

ما ولایت فقیه را همان ولایت رسول الله(ص) می دانیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیتالله روحالله قرهی متولی و مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در جلسه درس اخلاق این هفته خود در مهدیه القائم المنتظر به موضوع «تخلّق به اخلاق الهی، پذیرش ولایت معصومین و اتمام دین » پرداختند و اظهار کرد: هرکه طهارت روح داشت و متخلّق به اخلاق الهی شد، ولایت را بیشتر از دیگران درک میکند؛ به صراحت اهل جماعت که بیان کردند پیامبر عظیم الشّأن فرمودند: «یا علی مبغضک زانیة»، یا علی آن که بغض تو را داشته باشد، ولد حرام است. هر چه این طهارت بیشتر شد، انسان از حبّ ظاهری به ولایتاللّهی سوق پیدا می کند. 

آیت الله روح الله قرهی رئیس و موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) بیان کرد: پروردگار عالم به ولایت، اتمام نعمت و کافرین را مأیوس کرد، به واسطه این بود که یهود متوجّه شد زمام دین بعد از نبی، به دست ولیّ است و اسلام، حیات دارد.

وی در ادامه گفت:  کسی که طهارت روح داشت و متخلّق به اخلاق الهی شد، ولایت را بیشتر از دیگران درک میکند؛ به صراحت اهل جماعت که بیان کردند پیامبر عظیم الشّأن فرمودند: «یا علی مبغضک زانیة»، یا علی! آن که بغض تو را داشته باشد، ولد حرام است. هر چه این طهارت بیشتر شد، انسان از حبّ ظاهری به ولایتاللّهی سوق پیدا می کند.

قرهی تصریح کرد: لذا یکی از خصایص تزکیه و متخلّق شدن به اخلاق الهی این است، آنها که در اوج تخلّق به اخلاق الهی هستند ولایت­پذیریشان نسبت به حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین)، بسیار سهل است و بهتر از دیگران، ولایت معصومین(علیهم صلوات المصلّین) را می پذیرند. برای همین اخلاق که بیان شد ظرف دین است، «الخُلقُ وِعاءُ الدّین» لازمه پذیرش ولایتاللّهی حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) هم می شود  در این نکته باید خوب تأمّل کنید.

رئیس و موسس حوزه علمیه امام مهدی (عج) دراثبات حقانیت واقعه غدیربه تعدادِی از منابع نقل کننده غدیراز زمان واقعه تا کنون پرداخت و اظهار داشت: در میان اصحاب پیامبر عظیمالشّأن(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)، صد و ده نفر، و در میان تابعین، هشتاد و چهار نفر، حدیث غدیر را با همین کیفیّت اعلان کردند. پنجاه و شش نفر از علمای اهل جماعت در قرن دوم هجری، نود و دو نفر در قرن سوم هجری، چهل و سه نفر در قرن چهارم هجری، بیست و چهار نفر در قرن پنجم هجری، بیست نفر در قرن ششم هجری، بیست و یک نفر در قرن هفتم هجری، هجده نفر در قرن هشتم هجری، شانزده نفر در قرن نهم هجری، چهارده نفر در قرن دهم هجری، دوازده نفر در قرن یازدهم هجری، سیزده نفر در قرن دوازدهم هجری، دوازده نفر در قرن سیزدهم هجری و نوزده نفر در قرن چهاردهم هجری که الآن در آن هستیم، این خطبه غدیر را بیان کردند.

وی ادامه داد: احمدبنحنبل، پیشوای حنبلی ها، با چهل سند از ابنجریر طبری، و ابنجریر طبری با هفتاد و سه سند و همچنین جزری مقری با هشتاد سند، ابنعقده با صد و پنج سند، ابوسعید مسعود سجستانی با صد و بیست سند و ابوبکر جعابی با صد و بیست و پنج سند، این خطبه غدیر را بیان کردند.

دکتر قرهی افزود: ابنحجر در کتاب صواعق بیان کرده این حدیث را سی نفر از صحابه پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) روایت کردند که تمام اسناد آن صحیح است.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در پاسخ به مقاله­ نوشته شده راجعه این که سیاست برای امام نبوده و ما امام سیاسی نداشتیم، اظهار داشت: نویسنده این مقاله، اسمش را شیعه می گذارد و سیّد هم است. البته او منتسب به نهضت آزادی است که معلوم است وضع و حالشان چگونه است جواب این مقاله را با این که یک انسان بی سواد نوشته، بعداً مفصّل بیان میکنیم، چون باید جواب داده شود که جوان ها یک موقعی به بیراهه نیفتند.

وی در ادامه گفت: ببینید حضرت ثامنالحجج، آقا علیّبنموسیالرّضا(صلوات اللّه و سلامه علیه)راجع به امام چگونه می­فرمایند: اصل این روایت در اصول کافی است یک جا می گویند:«فی صفة الامام مُضْطَلِعٌ بِالْإِمَامَةِ » و بعد می فرمایند: « عَالِمٌ بِالسِّیَاسَةِ » یکی از خصایصی که امام دارد، این است که او همه مطالب را می داند و عالم و آگاه است و دیگر این که از سیاست و کشورداری، هم آگاه است و هم در آن مورد، توانمند و سیاستمدار است.

قرهی ادامه داد: آنوقت این آقا آمده می گوید:سیاست اصلاً با امامت جداست و فایده ای ندارد که بخواهیم این­ها را کنار هم قرار بدهیم. البته بندهایی را بیان کرده که به موقع جواب آن را عرض می کنم.

موسس حوزه امام مهدی(عج) افزود: راجع به این که کسی ولایت این حضرات که همه مسائل دست آنها است را نپذیرد، خود وجود مقدّس حضرت ثامنالحجج، آقا علیّبنموسیالرّضا(صلوات اللّه و سلامه علیه) می فرمایند: «إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلَامِ النَّامِی وَ فَرْعُهُ السَّامِی »اصلاً امامت، اسّ و اساس اسلام است و اسلام را تا جایی میبرد که شاخه­های آن را برافراشته می کند.

این استاد اخلاق بیان کرد: باز حضرت ثامنالحجج(صلوات اللّه و سلامه علیه) راجع به این آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً » بیان فرمودند: «وَ أَنْزَلَ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَ هِیَ آخِرُ عُمُرِهِ » این آیه در در آخرین حجّ عمر پیغمبر اکرم(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)) نازل شد. بعد هم فرمودند: «وَ أَمْرُ الْإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ الدِّینِ» و امر امامت، تمام دین است.

وی ادامه داد: باز حضرت ثامنالحجج(صلوات اللّه و سلامه علیه) بیان فرمودند: «إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّینِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلَاحُ الدُّنْیَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِینَ» امامت، زمام دین را دارد؛ چون تمام دین که فقط برای بحث آخرت نیست، مگر ما آیات جهاد در دین نداریم؟! مگر پیامبر رحمت، «اشدّاء علی الکفّار، رحماء بینهم» نبود؟! نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزّت مسلمین، به امامت است.

آیت الله قرهی با تاکید بر اهمیت موضوع امامت، اظهار داشت: این­قدر امامت مهم است که پروردگار عالم فرمود: « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ »، مگر تا حالا تمام نبود؟! یعنی این که بدون ولایت، دین، ناتمام است؛ مانند همان عبارتی که بیان می­کنیم: به منکر علی بگو نماز خود رها کند، قضا کند هم غلط است؛ چون حالا دوباره هم قضا کند و بخواند، وقتی منکر امیرالمؤمنین باشد، به درد نمی­خورد و مثل کسی میماند که نماز بخواند، امّا یادش بیاید که وضو نداشته، بعد مجدداً هم بی­وضو نماز بخواند! اگر صد بار هم بی وضو نماز بخواند، ولو با حال هم نماز بخواند، نمازش هیچ اشکالی ندارد، جز این که قبول نیست!

وی در ادامه گفت: «تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ» اصلاً بدون ولایت حضرات معصومین، هیچ چیزی مورد قبول نیست. لذا برای همین فرمود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی » نعمتم را به ولایت تمام کردم؛ چون اگر شما پشت ولایت باشید، نماز را درک می کنید.

موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) بیان کرد: هر کسی در تزکیه و طهارت روح بالاتر رفت، ولایت حضرات معصومین را بیشتر می پذیرد و هر که برعکس عمل کرد معلوم است در یک جایی میلنگد. روایت هم داریم که به موقع عرض می کنیم. لذا آنهایی که اینطوری مقاله می نویسند و اهانت و جسارت به امیرالمؤمنین می کنند و حتّی به ظاهر شیعه هم هستند، یک جای کارشان می لنگد و همه این ها برمی گردد به این که در ظرف دین رشد نکرده اند، «الخلق وعاء الدین» و متخلّق به اخلاق الهی نیستند.

وی در واکنش به مطالب چاپ شده در نشریات اظهار کرد: البته من می دانم دلیل بیان چنین مطالبی چیست، قبلاً عرض کرده ام، ابایی هم ندارم، باز هم می گویم. این ها می گویند:اوّل سراغ ائمه برویم و بعد به ولیّ فقیه برسیم. لذا در مورد ائمّه می گویند:انتساب آنها از ناحیه خدا نبوده و از ناحیه مردم بوده، پس امامت را از سیاست جدا می کنیم که بحث این بنده خدا هم در مقالهاش همین بود بعد در آینده بیایند نتیجه گیری کنند که همانطور که قبلاً بیان کردیم امامت از سیاست جداست، دیگر طبیعی است که ولیّفقیه هم نباید در سیاست دخالت کند.

این استاد حوزه بیان کرد: لذا ما حسب وظیفه شرعی خودمان، این مطالب را بیان کردیم. البته اوّلین جرّقههای آن را آیت الله خوشوقت(اعلی اللّه مقامه الشّریف) و آیت الله مولوی قندهاری(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن کنز خفیّ الهی، زدند و بیان کردند که اصلاً این دو سیّد عظیمالشّأن، نائب امام زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) هستند و از طریق امام زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) منسوب شدند.

قرهی ادامه داد: لذا اینها میخواهند بگویند: ولایت در سیاست دخالت نکند، همانطور که امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) اصلاً ولایت و امامتش جدای از سیاست بود و مردم، خلفا را انتخاب کردند و ایشان هم آنها را یاری کرد. البته درست است که ایشان، آنها را یاری کرد، ولی جواب دارد که چرا یاری کرد. ولیّ خدا در همه حال، اصل دین را مراقبه می کند.

رئیس حوزه امام مهدی(عج)، بیان کرد: می دانید چرا امامالمسلمین، دولت ها را حمایت می کنند؟ چون این همان کاری است که جدّ مکرّمشان، امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) کردند. جدّ مکرّمشان، امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) حتّی خلفا را هم یاری کردند، برای این که اصل دین ثابت بماند و الآن امام المسلمین، رهبر عظیمالشّأن هم دولتها را حمایت می کنند، برای این که اصل انقلاب حفظ شود.ولی این به این معنا نیست که واقعاً همه آنها، مورد تأیید هستند. نمی خواهیم بگوییم چه کسی چنین است و چه کسی چنان نیست، اشتباه نشود که بعضی بعدها تصوّر اشتباهی کنند. ما از دولت حمایت هم می کنیم، امّا تا موقعی که ولایت حمایت می کند.

وی گفت: لذا چنین مقالاتی اصلاً جریانی است که اوّل بیایند راجع به امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) بیان کنند و بگویند: امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) خودش متوجّه بود که در سیاست، باید از ناحیه مردم انتخاب شود، برای همین خلفا را حمایت کرد. بعد بگویند:حالا در اینجا هم همینطور است و ولایت اصلاً نباید دخالت کند و فقط مردم انتخاب کنند.لذا هر کسی هم که انتخاب شود، حتّی اگر روزی یک فاسق را هم انتخاب کردند، اصلاً این معنا ندارد که تنفیذ را باید ولیّامر امضا کند.

آیت الله قرهی ادامه داد: پس این را بدانید، هوشیار باشید و بیدار باشید که اینها میخواهند با اصل مترقّی ولایتفقیه مبارزه کنند و تمام این حرص و جوشهایی که می خورند و مقاله می نویسند، نهایتاً می خواهند کار را به اینجا برسانند. ولی به فضل الهی ما نمیگذاریم، عِرض و آبروی، خون و جان ناقابلمان را می گذاریم و اجازه نمی دهیم کسی به اصل مترقّی ولایت فقیه اهانت کند.همانگونه که امام عظیمالشّأن بیان فرمود، ما ولایت فقیه را همان ولایت رسول الله(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) می دانیم.

استاد اخلاق در پایان خاطر نشان کرد: لذا چرا یک انسانی می آید در شب ولایت امیرالمؤمنین چنین مقالهای بنویسد و به ایشان اهانت کند؟ برای این که اینها زمینهسازی است برای بعدها. حالا خیلی هم جالب است که هر جا اسم کوچک امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) را آورده، یک علیه السلام هم جلویش زده که یعنی ما احترام هم می گذاریم، امّا درحقیقت اهانت کرده و می گوید: امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) اصلاً خودش می دانست باید سیاست را کنار بگذارد و همینطوری امامت داشت، بعد هم مثل آن وهابیها نتیجهگیری می کند که عبارت «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاه » و یا آیه ولایت را فقط برای محبّت گفته اند.

نظر شما
پربیننده ها