یادداشت/ روزبه قمصری

دستاورد سفر «نجیب میقاتی» به بغداد؛ تحکیم روابط بین عراق و لبنان

سفر «نجیب میقاتی» به عراق را می‌توان به فصلی نوین در روابط دو کشور مسلمان و تحکیم روابط بین آن‌ها تعبیر و تعریف کرد که از این مسیر شاهد گسترش تعاملات عراق و لبنان خواهیم بود.
کد خبر: ۵۰۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴ - 14February 2022

سفر «نجیب میقاتی» به عراق تضمین دهنده گسترش روابط دو کشورگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ سفر قریب الوقوع «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در راس یک هیات بلندپایه به عراق را می‌توان سفری بسیار مهم، بزرگ و بااهمیت در تاریخ روابط دو کشور لبنان و عراق تعبیر و تفسیر کرد. سفری که آنقدر مهم و بااهمیت است که شاهد هستیم رسانه‌ها با آب و تاب فراوانی به درپیش بودن این سفر پرداخته‌اند.

اولین بار خبر سفر «نجیب میقاتی» به عراق و دیدار با مقام‌های عراق در بغداد توسط «جرج بوشکیان» وزیر صنعت لبنان در رسانه‌ها مطرح و اطلاع رسانی شد. سفری که در آن هیاتی بلندپایه از لبنان نخست وزیر لبنان را همراهی می‌کند. در واقع هدف از این سفر دیپلماتیک را با توجه به چینش تیم اقتصادی این سفر می‌توان توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور لبنان و عراق دانست.

در این میان صحبت‌های «جرج بوشکیان» وزیر صنعت لبنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. او چند روز گذشته در سخنانی گفته بود امروز لبنان توجه زیادی به عراق و بازار‌های بزرگ این کشور دارد. البته او با بیان این موضوع که این توجه مسئله جدید نیست افزود که لبنان از گذشته تا امروز همواره نگاهی روشن و دقیق به بازار‌های این کشور داشته و از هر فرصتی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی و تجاری استفاده کرده است.

در این میان لبنان با رایزنی‌ها و امضاء تفاهم نامه‌هایی برنامه‌‎ریزی برگزاری نمایشگاه صنعت لبنان در عراق را دنبال می‌کند. نمایشگاهی که یکی از ارکان اصلی و اساسی آن هموار کردن مسیر تبادل کالا و ارائه محصولات و خدمات از سوی کشور لبنان در عراق است. بر این اساس نیز لبنان در نگاهی وسیع‌‎تر درنظر دارد تا آنجایی که ممکن است و امکان دارد روابط خود را با عراق در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری، آموزشی، بهداشتی و بانکی توسعه ببخشد.

البته دولت لبنان فقط در حوزه اقتصاد به دنبال گسترش روابط با عراق نیز بلکه به گفته مقامات عالی رتبه این کشور در مرحله نخست روابط اقتصادی و تجاری قرار دارد و در مراحل بعدی توسعه رروابط در تمامی سطوح و حوزه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. این امر موجب می‌شود تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نزدیکی و اتحاد دو کشور عراق و لبنان با یکدیگر باشیم.

از طرف دیگر باید به این موضوع اشاره کنیم که دولت عراق نیز تمایل فراوانی به تعمیق و گسترش روابط با لبنان دارد. زیرا در کنار اینکه بازار عراق موقعیت و فرصت بسیار خوبی برای عرضه کالا‌های لبنانی است، کشور و بازار لبنان نیز ظرفیت و آمادگی بسیار خوبی برای پذیرایی از کالا‌های صادراتی از عراق دارد. این امر موجب می‌شود دو کشور به صورت متقابل عرصه‌های بسیار مناسب و بکری را برای ارتباط با یکدیگر داشته باشند.

همین چند هفته قبل بود که «قاسم الارجی» مشاور امنیت ملی عراق، تماس تلفنی با «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان داشت و بر موضع قاطع، شفاف و سازنده مقامات عراقی برای کمک به دولت و ملت لبنان جهت عبور از بحران‌هایی که دامن‌گیر این کشور شده تاکید کرده بود. امری که نشان‌دهنده این موضوع است که عراق خود را دوست و برادر کشور لبنان دانسته و به دنبال کمک جهت حل و برطرف شدن بحران‌های این کشور است.

کشور لبنان نزدیک به دو سال است که درگیر بحران اقتصادی بسیار سخت و دشواری شده و به نظر می‌رسد گسترش روابط اقتصادی این کشور با عراق می‎تواند به عنوان راهی برای کنترل و کاهش بحران اقتصادی فعلی این کشور باشد.

نکته دیگر اینکه امضاء تفاهم نامه‌های امنیتی از دیگر اقدامات پیش روی مقامات لبنان و عراق است که پیش‌بینی می‌شود این امر در سفر‌های آتی مقامات نظامی و امنیتی دو کشور به کشور دیگر در دستور کار قرار گرفته و از این مسیر شاهد افزایش و ارتقاء سطح امنیت در کشور‌های لبنان و عراق باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها