افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

افزایش حقوق بازنشستگان همیشه یکی از دغدغه‌های جامعه بوده ‌است زیرا این افراد دارای خانواده‌ای بزرگ‌تر و مخارج بیشتری نسبت به بقیه اقشار هستند.
کد خبر: ۵۰۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ - 14February 2022

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: با نزدیک شدن به زمان بررسی لایحه بودجه، چگونگی افزایش حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود. کارمندان و بازنشستگان در ماه های آخر سال معمولا می ‌خواهند بدانند تا چه مقدار حقوق آن‌ها افزایش یافته است تا برای سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند. افزایش حقوق بازنشستگان همیشه یکی از دغدغه‌های جامعه بوده ‌است زیرا این افراد دارای خانواده‌ای بزرگ‌تر و مخارج بیشتری نسبت به بقیه اقشار هستند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان یعنی چه؟

طبق ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه که با اصلاحیه‌ای در تیرماه سال 96 برای اجرا ابلاغ شد «دولت مکلف است بررسی‌ های لازم جهت برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب ‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌ بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا کند.»

طبق این قانون دولت باید دستورالعملی با عنوان متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان، وظیفه ‌بگیران و مستمری ‌بگیران کشوری و لشکری به تصویب برساند و نحوه امتیاز بندی رتبه و پایه‌های مختلف مشمولین این قانون را بر اساس آن، در میان بازنشستگان کشوری و لشکری محاسبه کند. این امتیاز بندی و رتبه‌بندی‌ها در تعیین میزان افزایش حقوق آن‌ها اثرگذار است.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال 1401

رحیم زارع در رابطه با جلسه کمیسیون بودجه 1401 گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده 5 میلیون تومان شد و حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل 10 درصد افزایش پیدا خواهد‌کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان لشکری در سال 1401

در لایحه پیشنهادی دولت، میزان افزایش حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق‌های تابعه دولت، به طور متوسط 10 درصد بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده‌است. این تغییرات سرانجام، 3 درصد همراه با مبلغ ثابت خواهد بود.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401

برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401 باید ابتدا دولت در لایحه بودجه درصد پیشنهادی خود را اعلام کرده و سپس این رقم به تصویب دولت برسد. لایحه بودجه‌ای که توسط دولت پیشنهاد شده‌است مبلغ 533800 تومان ثابت و 3 درصد رشد در حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده‌است.

افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401

با این حساب و با وجود تورم بالایی که هم اینک بر جامعه حکم فرما می باشد، رسیدگی به اولویت های ضروری زندگی هم برای بازنشستگان کار دشواری است و آن ها باید قید تفریح و سفر، چه با تور چه با ماشین شخصی را بزنند؛ بماند که سفرهای خارجی حتی به نزدیک ترین کشورها نظیر ترکیه با وجود بالا بودن قیمت تور ترکیه دیگر خواب و خیال است.

در سال‌های گذشته میان تغییر در حقوق و دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت زیر بوده‌است:

حداقل دستمزد ماهانه بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار در اسفند سال 98: 16700000

حداقل دستمزد ماهانه بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار در اسفند سال 99: 19104270

حداقل دستمزد ماهانه بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار پس از متناسب‌سازی مرداد سال 99: 28000000

حداقل دستمزد ماهانه بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار پس از متناسب‌سازی فروردین سال 1400: 43000000

حداقل دستمزد ماهانه بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار طبق لایحه ارائه شده برای سال 1401: 49628000

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها