دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی؛ موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی

امروزه کارآفرینی به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی یاد می‌شود و یک ظرفیت و فرصت ویژه در جهت اهداف اقتصادی در سطح داخلی و بین‌المللی است.
کد خبر: ۵۰۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 18February 2022

۲۹بهمن، روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی برخی از کشور‌ها همچون آمریکا و متحدین اروپایی‌اش در پی مخالفت و سنگ‌اندازی علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی برآمدند، روزی با جنگ نظامی و روزی دیگر با جنگ اقتصادی.

از دیرباز یکی از عرصه‌های دشمنی با ایران حوزه‌ی اقتصاد بوده است و از طریق تحریم در پی تضعیف کشور برمی‌آمدند.

این کشور‌ها با هدف تغییر رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ممنوعیت‌های مالی و تجاری مختلفی علیه ایران اعمال کردند. از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی تحریم یکی از ابزار‌های دشمنان کشور است که اجرای اقتصاد مقاومتی پاسخی برای این ابزار است.

اقتصاد مقاومتی، مفاهیم ایستادگی و پایداری را در ساز و کار اقتصادی قرار می‌دهد. اقتصاد مقاومتی بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان، در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار می‌گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی در تغییر ساختار‌های اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن براساس جهان‌بینی و اهداف دارد. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ اولین بار واژه‌ی اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند.

از سال ۱۳۹۷، ۲۹ بهمن در تقویم ملی ما روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است؛ طی یک دهه اخیر حوزه اقتصاد مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظّله‌العالی) بوده و نقشه راه و راهبرد اقتصاد کشور نیز در بهمن‌ ۱۳۹۲ در ۲۴ بند تحت عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی معظم‌له ابلاغ و شعار منتخب سال‌های اخیر نیز مزین به جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی شد که این مهم از سوی سایر ارکان نظام همچون ریاست‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور همواره مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است.

چراکه اصلی‌ترین ماموریت این سیاست، چابک‌سازی، استحکام، رقابت‌پذیری و کاهش آسیب‌های اقتصادی و برون‌رفت از تنگنا‌ها و گلوگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور می‌باشد. کارآفرینی، خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است. جامعه‌ای که در بستر کارآفرینی حرکت می‌کند، زنده، پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشار‌های بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

کارآفرینی؛ موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی

امروزه از کارآفرینی به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی یاد می‌شود؛ به طوری‌که بسیاری از کشور‌های پیشرفته و درحال توسعه، کارآفرینی را به‌عنوان یک ظرفیت و فرصت ویژه در جهت اهداف اقتصادی خود چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار داده و سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در حمایت از آن در نظر گرفته‌اند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی در سال‌های گذشته با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین‌بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد و معظم‌له اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش را معرفی کردند.

مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن‌ سال ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را که از مهم‌ترین رئوس آن رشد بهره‌وری، اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت هدفمند از صادرات، مقابله با ضربه‌پذیری درآمد‌های نفتی، صرفه‌جویی، شفاف‌سازی اقتصاد و گفتمان‌سازی است، ابلاغ کردند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به آن نگاه شده است؛ اما تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

بنابراین می‌توانیم بگوئیم که اقتصاد مقاومتی می‌تواند مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی باشد که اقتصاد کشور را در مقابل برخی جریان‌های داخلی و خارجی مقاوم و مصون می‌سازد و در این راستا لازم است اقداماتی در بخش‌های اقتصادی انجام شود که اقتصادی مقاومتی را محقق سازد.

یکی از اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کند توجه و استفاده از سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی در اقتصاد است و در این راستا لازم است تا سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی که واگذاری امور و فعالیت‌های اقتصادی دولت به بخش خصوصی می‌باشد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها