به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «احمد اصغری» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون سیره سیاسی حضرت «زینب کبری (س)»، اظهار داشت: حضرت «زینب کبری (س)» علاوه بر صبر و بردباری، تکیه به خانواده و سخنوری نیز یکی از سیرههای ارزشمند و ارزنده این بانوی بزرگوار اسلام است، حضرت «زینب کبری (س)» هنگامی که در مجلس کوفه و در مقابل ابن زیاد حاضر شدند با صلابت و استقلالی و با تکیه بر آیات قرآن کریم به بیان حقیقت نیرنگ بنی امیه پرداختند و توانستند تمام افرادی را که در مجلس حضور داشتند تحت تاثیر قرار دهند. حضرت «زینب کبری (س)» همواره با قرآن محشور بودند و استدلالها و کلام ایشان نیز با آیات نورانی قرآن کریم متبرک بود.
سیره علمی و حضور اجتماعی حضرت «زینب کبری (س)»
وی در همین راستا ادامه داد: فضای حاکم بر دوران حیات حضرت «زینب کبری (س)» به گونهای بود که درس خواندن و فعالیت بیرون از منزل برای زنان و دختران امری غیرمعمول بود و در فضای مردسالار و متعصّب آن روز آموزش و آشنایی با خطّ و نوشتن برای زنان غیر ممکن به نظر میرسید، اما ایشان حصار عقاید و تعصبات نادرست را شکسته به آموزش علم و دانایی و دفاع از آن پرداختند لذا بعدها در قالب معلم و مدرسی برای بانوان مدینه شناخته شدند t ایشان الگویی تام، برای انسانیّت و مسلمان بودند و با توانمندیهای خود کارهای بزرگی در تاریخ انجام دادند و اجازه ندادند کربلا فقط صحنهای از یک حادثة غمانگیز باقی بماند.
اصغری به علم حضرت «زینب کبری (س)» اشاره و ابراز کرد: آیات تطهیر، مباهله، مودّت، تبلیغ و... به نوعی جلوهگر تقدیر خداوند از «اهل بیت (ع)» است، در روایات آمده حضرت «زینب کبری (س)» در محضر دو برادر خود، «حسنین (ع)»، نشسته بودند و آنها درباره گفتار «رسول خدا (ص)» با هم گفتگو میکردند، حضرت «زینب کبری (س)» بیان فرموند: شنیدم میگفتید «رسول خدا (ص)» فرموده اند: «بعضی از امور حلال آشکار است و بعضی حرام آشکار، ولی بعضی شبههناک است که بسیاری از مردم حکم آن را تشخیص نمیدهند»، هر کس از امور مشتبه پرهیز کند، دین و آبرویش را از انحراف حفظ میکند و هر کس که مرتکب امور شبههناک شد، پایش به سوی حرام میلغزد، مانند چوپانی که گوسفندانش را در نزدیک پرتگاهی عبور میدهد، قطعاً احتمال سقوط آن گوسفندان از آن پرتگاه بسیار است. بدان که هر چیزی پرتگاهی دارد. اموری را که خداوند حرام کرده، همان پرتگاه هستند. ارتکاب امور شبههناک، نزدیک به آن پرتگاه خواهد بود که موجب سقوط خواهند شد در هر انسانی عضوی وجود دارد که اگر صالح شود، موجب صالح شدن سایر اعضاست و اگر فاسد شود، باعث فاسد شدن سایر اعضا میگردد آن عضو، قلب است. به همین دلیل در بسیاری از عبادات بر حضور قلب در آن دعا تاکید شده است.
حضرت «زینب کبری (س)» زیربنایی از علم و معرفت
کارشناس علوم قرآنی پیرامون جایگاه حضرت «زینب کبری (س)» بیان کرد: حضرت «زینب کبری (س)» در نهضت برادر و امام خود اوج تعالی روح را تجربه کردند چرا که ایشان زیربنایی از علم و معرفت را پیش از این توسط مادر گرامیشان و «امیرالمومنین (ع)» کسب نمودهاند، ایشان در مقام حامل علم «پیامبر (ص)» و امانتدار شریعت برای عموم جهانیان شناخته میشوند، حضرت «زینب کبری (س)» دارای «علم لدنی» بودند ایشان در خودسازی، ایده و آموزههای بدیع برای حضور زنان مسلمان در مجامع علمی و سیاسی و عرصههای دیگر الگویی ارزنده را رائه نمودند از سوی دیگر پیوند کلامی عمیقی که سخنان ایشان با آیات قرآن کریم دارد همه و همه زیربنای القاب بسیار معروف و متعالی ایشان در صبر، مسئولیّتپذیری، ظلمستیزی، ایثار، تسلیم و رضا قرار گرفت.
وی در مورد حضرت «زینب کبری (س)» تاکید کرد: حضرت «زینب کبری (س)» در لباس اسارت، مبلّغ دانای دین و آیین جد خود «پیامبر اکرم (ص)» بودند، بانوان جامعه امروز نیز نیازمند الگوگیری از حضرت «زینب کبری (س)» هستند، صبر، توکل و به کار بردن آن در زندگی قطعاً رویکردی ارزشمند است و میتواند بسیاری از چالشها و مشکلات اجتماعی و خانوادگی را حل کند، سبک زندگی ایشان همواره درس بوده و ضرورت بکارگیری آن امری مهم و قابل تامل است.
صبر و بردباری حضرت «زینب کبری (س)»
کارشناس علوم قرآنی به تاکید خداوند متعال بر بندگان پیرامون صبر در «سوره فجر» اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۱۵ و ۱۶ سوره فجر بار دیگر به انسان یادآور شده است که باید صبر پیشه کند و در مقابله با امتحاناتی که خداوند در زندگی از انسانها میگیرد استقامت داشته باشد این نکته ارزنده است که نشان میدهد قرآن کریم تا چه حد ریزبینانه مسائل زندگی انسان را به او یادآوری کرده و راه درست زندگی و مسیر آرامش را به او نشان داده است.
اصغری به نقش حضرت «زینب کبری (س)» پس از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»، حضرت «زینب کبری (س)» در آن برهه در زندگی خانوادگی به امور پدر و برادران خود رسیدگی میکردند، گویا امابیها بودند، این مهم نشان دهنده سبک زندگی و سیره حضرت «زینب کبری (س)» بوده است.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱