کارشناس مسائل منطقه:

جامعه عراق نباید امکان تفاهم و گفت‌وگو را از دست بدهد

کوشکی با تأکید بر اینکه تحولات ناشی از انتخابات در عراق نوعی بن بست سیاسی در این کشور ایجاد کرده است، گفت: جامعه عراق باید ساختار مشارکتی و مردم نهاد را به عنوان الگوی موفق نهادینه کند و اجازه دخالت کشور‌هایی مانند عربستان و یا حتی آمریکا را ندهد.
کد خبر: ۵۰۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ - 18February 2022

جامعه عراق نباید امکان تفاهم و گفتگو را از دست بدهد

به  گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی درباره تحولات عراق پس از انتخابات، اظهار داشت: مشکل عراق به بعد از سال ۲۰۰۵ برمی گردد که جامعه عراق آشنایی چندانی با ساختار سیاسی مشارکتی و مردم نهاد نداشت و سال‌ها در فضای استبداد مطلق زندگی کرد و فرهنگ سیاسی مشارکتی در عراق حاکم نبود.

وی افزود:، اما پس از سال ۲۰۰۵ به شکل ناگهانی جامعه عراق وارد ساختار کاملا مشارکتی در فضای سیاسی شد و این مسئله شوکی را به این جامعه وارد کرد.

 کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: نیرو‌های خارجی در عراق مخصوصا نیرو‌هایی که مخالف نظام مشارکتی در این کشور هستند مثل سعودی‌ها تمایلی ندارند تا عراق به عنوان کشور همسایه در ساختار مردم نهاد خودش موفق شود، زیرا اگر عراق بتواند موفق شود به دنبال آن جامعه عربستان نیز چنین درخواست‌هایی را از این کشوری که به صورت بسته اداره می‌شود خواهد داشت، بنابراین کشور‌هایی مثل عربستان و یا امارات نمی‌خواهند اجازه دهند که نظام مشارکتی در عراق حاکم شود.

وی با تأکید بر اینکه دخالت‌های عربستان و امارات هم مزید بر علت شده علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها هم دخالت می‌کنند، گفت: جامعه عراق نباید امکان تفاهم و گفتگو را از دست بدهد. دخالت‌های آمریکایی‌ها و سعودی‌ها موجب می‌شود که این امکان گفتگو از مردم عراق سلب شود و در هر جریانی یک نوع دیکتاتوری حاکم باشد. آن‌ها دنبال منافع حداکثری خود هستند.

کوشکی با بیان اینکه این اتفاقات نوعی بن بست سیاسی در عراق ایجاد کرده، گفت: نتیجه این تحولات را ما در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ هم در عراق شاهد بودیم که نوعی بن بست ایجاد کرده بودند و بیش از یک سال دولت عراق تشکیل نشد و تشکیل دولت دچار یک فرایند فرسایشی شد.

 کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: جامعه عراق باید تلاش کند تا اداره کشور به شکل مشارکتی انجام شود و نگذارد تا دخالت کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که مخالف الگوی عراق در مشارکت مردم هستند، بتواند بر تحولات اثرگذار باشد.

وی در پایان با اشاره به اتفاقات مربوط به انتخاب رئیس جمهور در عراق هم گفت: براساس قانون اساسی این کشور ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی است. چندان تأثیر خاصی بر بافت قدرت نخواهد داشت، اما پس از این مرحله مسئله اصلی برای عراق انتخاب نخست وزیر و هیئت وزیران است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار