دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رئیس موساد در سفر به ترکیه به دنبال چیست؟

سفر مخفیانه «دیوید بارنیا» رئیس موساد به «آنکارا» افزایش همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم اشغالگر را با ترکیه به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۰۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۵ - 20February 2022

رئیس موساد در سفر مخفیانه به ترکیه به دنبال چیست؟گروه بین‌الملل دفاع‎‌پرس: سفر مخفیانه «دیوید بارنیا» رئیس موساد به «ترکیه» با توجه به بهانه‌هایی که از سوی این رژیم اشغالگر مبنی بر مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عنوان می‌شود زمینه‌های همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بیشتری را با این کشور اروپایی آسیایی به دنبال خواهد داشت.

هرچند روابط سیاسی ترکیه و رژیم صهیونیستی به دلیل مواضع و اختلاف نظر‌های قابل توجه دو طرف نسبت به مسائل منطقه‎ای و بین‌المللی و همینطور کشف و شناسایی و دستگیری چندین جاسوس اسرائیلی در این کشور رو به تیرگی نهاده بود و شاهد سردی روابط بین دو طرف بودیم، اما نکته تامل برانگیز و جالب توجه ادامه یافتن همکاری‎های امنیتی و اطلاعاتی موساد با سازمان اطلاعاتی ترکیه است.

اما نکته جالب توجه در پازل روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی آن هم با توجه به این موضوع که روابط دو طرف در سال‌های اخیر در سطح پایینی قرار دارد همکاری پررنگ و گسترده سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه است. این همکاری‌ها تا آنجا گسترش یافته که می‌توان اینگونه برداشت کرد که تیرگی که در سالیان اخیر بر روابط دو کشور سایه انداخته در پرتوی این همکاری در حال برطرف شدن است.

البته این همکاری‌ها از گذشته تا امروز تا آنجا به صورت قابل توجه و چشمگیر ادامه داشته و دارد که با وجود تیرگی روابط مابین دو کشور، موساد به کشف، افشا و خنثی سازی ۱۲ اقدام مرتبط با ترور به ترکیه کمک کرده است. بر این اساس شاهد هستیم که روابط موساد با سازمان اطلاعات ملی ترکیه به شکل قابل توجهی تقویت شده و گسترش پیدا کرده است.

در این رابطه کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارش خبری که هفت روز گذشته پخش کرد به تقویت روابط امنیتی و اطلاعاتی موساد با سازمان اطلاعات ملی ترکیه آن هم با وجود تیرگی و سردی موجود در روابط دو طرف اشاره کرده و به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته است.

حضور «دیوید بارنیا» رئیس موساد در این سفر به طور قطع مسائل امنیتی و اطلاعاتی مورد علاقه دو طرف را در جلسه و نشست‌های برگزار شده بین آن‌ها طرح کرده و طرفین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. اما تمامی این اتفاقات و رویداد‌ها در حالی در جریان است که رسانه‌های ترکیه درست یک هفته قبل از محاکمه ۱۵ نفر به اتهام جاسوسی برای اسرائیل خبر داده بودند.

اما در این میان گویی این ترکیه است که بی‌صبرانه به دنبال ترمیم روابط آسیب دیده خود با رژیم صهیونیستی است. شاهد ماجرا نیز ابراز تمایل ترکیه به بسط و گسترش روابط خود با اسرائیل است. در این راستا نیز شاهد بودیم که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ماه نوامبر سال گذشته تماس تلفنی با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژِیم صهیونیستی برقرار کرد و بعد از این تماس تلفنی بود که خبر سفر «اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور رسانه‌ای شد.

حال اگر بخواهیم اهداف سفر «دیوید بارنیا» رئیس موساد به ترکیه را بیشتر و دقیق‌تر مورد بررسی و کنکاش قرار بدهیم باید رایزنی‌های بیشتر و پشت پرده در مسیر تقویت همکاری اطلاعاتی بین دو طرف را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم. در واقع ترکیه و رژیم صهیونیستی در فرآیند این سفر به دنبال آماده سازی بستر‌های لازم و ضروری در جهت انجام سفر «اسحاق هرتسوگ» رئیس این رژیم به ترکیه هستند.

برنامه دیگری که از طرف رژیم صهیونیستی به موازات سفر «دیوید بارنیا» رئیس موساد به ترکیه دنبال می‌شود خبرسازی و ایجاد جو روانی پیرامون این موضوع است که ایران برنامه‌هایی برای ترور برخی از افراد، تجار و شخصیت‌های اسرائیلی در ترکیه دارد. در واقه اینگونه می‌توانیم نتیجه بگیریم که موساد با طرح ادعا‌هایی از این دست به دنبال حضور امنیتی و اطلاعاتی خود در ترکیه است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار