امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی

به‌منظور جمع‌آوری، حفاظت، بهره‌برداری از اسناد و اجرای برنامه‌های فرهنگی در جهت نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و به فراموشی سپردن این حماسه، تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان امضا شد.
کد خبر: ۵۰۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ - 21February 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، تفاهم‌نامه همکاری با حضور حجت‌الاسلام «سیدجلال حسینی» رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی امضا شد.

حجت‌الاسلام حسینی در این مراسم اظهار داشت: انقلاب اسلامی به‌واسطه معنویت و فرهنگ ایثار و شهادت باقی‌مانده است و یاد شهدا و الگوهایی که به چشم خودمان دیدیم ضامن حیات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: شهدا به معنای واقعی ایثار و ازخودگذشتگی داشتند و باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها فرهنگ جهاد و مقاومت را نهادینه کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن کریم و روایات اسلامی ذکر یاد و خاطر رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهدا و تبیین حماسه‌آفرینی‌های آنان یکی از واجبات اجتماعی، سیاسی و دینی است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی از جمله اقدامات سازمان کتابخانه‌هاست. راه‌اندازی پایگاه‌های تخصصی با موضوع عاشورا، انقلاب اسلامی و غدیر در دستور کار سازمان کتابخانه‌هاست تا محققین با مراجعه به منابع مکتوب بتوانند در این حوزه‌های تخصصی پژوهش‌های علمی داشته باشند.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات دفاع مقدس در کتابخانه‌های آستان قدس راه‌اندازی شده است.

حسینی تصریح کرد: آستان قدس رضوی رحیل انقلاب اسلامی و نظام است لازم است تا در حوزه ایثار و شهادت ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی

این مسئول گفت: به‌حمدالله تفاهم‌نامه جامع است. مفاد تفاهم‌نامه توسط کارگروهی پیگیرب شود و هر دو سه ماه یکبار گزارشی از روند پیشرفت و اقدامات صورت گرفته ارایه شود تا منتج به نتیجه شود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ابراز داشت: بعد از حرم حضرت رضا (ع)، کتابخانه آستان قدس با قدمت یک هزار و ۱۰۰ سال از حیث منابع و اسنادی که در اختیار دارد در دنیا شناخته شده است. گنجینه غنی که هویت علمی، فرهنگی آستان قدس و مشهد بسته به آن است.

حسینی افزود: با توجه به میزبانی مشهدالرضا از میلیون‌ها زایر داخلی و خارجی بارگاه منور رضوی، احداث موزه جامع رضوی در جوار حرم حضرت ثامن‌الحجج (ع) در دستور کار قرار گرفته است. در طراحی سعی شده تا این موزه صرفاً شی محور نباشد و روایتگر هم باشد و در آن به اتفاقاتی که در طول حیات انقلاب اسلامی رخ داده و دفاع مقدس و جبهه مقاومت بخشی از آن است پرداخته شود.

وی بیان داشت: در یکی از تالارهای این موزه می‌توان وصایا، دست‌نوشته‌ها و آثار بجا مانده از شهدای والامقام را با هدف تبیین و صیانت از آثار دفاع مقدس به نمایش گذاشت.

استفاده از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در تمام لایه‌های مأموریتی اداره‌کل حفظ آثار

سردار یوسفعلی‌زاده در این مراسم ابراز داشت: همه تلاش‌ها، ازخودگذشتگی‌ها، تحمل سختی‌ها و کار کردن با دست خالی مورد توجه خداوند است و او به کارها برکات می‌دهد و اگر با چشم دل با آن نگاه کنیم می‌توان آن را درک کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی علیرغم دشمنی‌های نظام سلطه به حرکت توفنده خود ادامه می‌دهد، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب نیز در جامعه نهادینه شده و گسترش اندیشه انقلاب اسلامی نتیجه جهاد بی امان مجاهدان در عرصه‌های مختلف است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به نقش خراسان در جنگ اشاره کرد و گفت: خراسان بزرگ در دفاع مقدس نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و در آن مقطع تأمین ‌کننده ۱۰ درصد نیروی رزمی برای حضور در مناطق عملیاتی بود که دلیل این رزمنده‌پروری را باید تدین و همجواری با بارگاه حضرت رضا (ع) دانست.

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: صحن امام خمینی (ره) در سال‌های دفاع مقدس میعادگاه رزمندگان بود و مجاهدان فی سبیل‌الله بعد از وداع با حضرت رضا (ع) عازم جبهه حق علیه باطل می‌شدند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی نقش موثری در دفاع مقدس داشت که بازسازی هویزه را می‌توان یکی از مهمترین اقدامات این مجموعه دانست. امروز نیز کلان مدخل‌های دانشنامه دفاع مقدس استان مربوط به آستان قدس رضوی است. قطعاً اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در همه لایه‌های مأموریتی از ظرفیت‌های آستان قدس استفاده خواهد کرد.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان در حال ساخت است اما اگر مجموعه‌هایی در نقاط دیگر مشهد بخواهند به نحوی روایتگر حماسه آفرینی‌های رزمندگان خراسانی باشند اداره‌کل حفظ آثار استان ضمن استقبال از این اقدام اثرگذار فرهنگی آماده همکاری با آنهاست.

این مسئول عنوان داشت: پژوهشگرانی که به‌واسطه جایگاه علمی کتابخانه آستان قدس رضوی با این مرکز علمی در ارتباط هستند ظرفیت بسیار خوبی محسوب می‌شوند که اگر در عرصه جهاد و مقاومت نقش‌آفرینی کنند شاهد پیشرفت‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: جهاد در عرصه‌های مختلف سکه رایج انقلاب اسلامی است. باید از همه ظرفیت‌ها در جهت حفظ پویایی و بالندگی این منطق استفاده کنیم.

این تفاهم‌نامه در پنج ماده و ۳۳ بند در ۲ نسخه که هر یک، حکم واحد را دارند توسط طرفین تفاهم‌نامه، امضا و مبادله گردید.

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی

جمع‌آوری و ارائه يك نسخه از اسناد صوتی – تصويری – متنی مربوط به نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس به اداره‌كل برای ترویج نقش و جایگاه این آستان مقدس در دوران دفاع مقدس، ایجاد زمینه برای بهره‌مندی و استفاده علمی از آثار نفيس مربوط به شهدا، ايثارگران و وابستگان آنان برای اداره‌کل، پیگیری اختصاص غرفه‌ای در موزه مركزی با عنوان شهدا و یادمان دفاع مقدس به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت به‌ويژه در سطح بين‌المللی، ارائه فعال مشاوره فنی در خصوص افتتاح، راه‌اندازی و فعال‌سازی كتابخانه تخصصی دفاع مقدس در مرکز دفاع مقدس استان، ايجاد ايستگاه مطالعه ديجيتال در كتابخانه تخصصی دفاع مقدس، مشارکت و ارائه خدمات تخصصی در برگزاری کارگاه‌ها نشست‌ها و مسائل علمی و کارشناسی مورد نیاز اداره‌کل، مشارکت در جمع‌آوری تاریخ شفاهی رزمندگان دوران دفاع مقدس با اولویت کارکنان و خادمان آستان قدس رضوی، همکاری در تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی،تقویت و غنی‌سازی پایگاه تخصصی دفاع مقدس کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از جمله تعهدات آستان قدس رضوی در این تفاهم‌نامه هست.

براساس این تفاهم‌نامه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی متعهد شد تا نسبت به ارائه اسناد متنی، صوتی و تصویری مربوط به نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس به سازمان، ارائه مشاوره تخصصی در زمینه طرح‌های تبلیغات محیطی و هنرهای تجسمی با موضوع دفاع مقدس جهت غرفه دفاع مقدس در موزه مرکزی سازمان، همکاری و مشارکت در برگزاری همایش و جشنواره‌های ادبی - هنری در حوزه دفاع مقدس، همکاری در زمینه جمع‌آوری و تقویت کمی و کیفی اسناد مربوط به دفاع مقدس از طریق بازخوانی و مستندسازی عملکرد و تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی در دفاع مقدس، مشارکت در تهیه مستند نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس،مشارکت در غنی‌سازی تالار ادبیات دفاع مقدس کتابخانه مرکزی آستان با تأمین بخشی از کتب، اهدای چندین دوره از انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جهت استفاده اعضا و مراجعان کتابخانه‌های سازمان، همكاری در تقويت و غنی‌سازی پايگاه تخصصی دفاع مقدس كتابخانه ديجيتال آستان قدس رضوی، ايجاد پايگاه‌های مقالات و منابع اطلاعاتی مربوط به دفاع مقدس، ايثار و شهادت، واگذاری نسخه ديجيتال توليدات فرهنگی به سازمان برای بهره‌برداری در كتابخانه ديجيتال آستان قدس رضوی و اجرای مشترک برنامه‌های فرهنگی نقد کتاب، خوانش کتاب، کارگاه آموزشی، مسابقه کتابخوانی اقدام کند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار