دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش برای احیای داعش در عراق و سوریه/ خطر بازگشت تروریست‌ها!

رهبران داعش برای سازماندهی نیرو‌های باقی مانده داعش در عراق و سوریه در حال تلاش بوده و خطر بازگشت این گروه تروریستی بسیار جدی و نزدیک است.
کد خبر: ۵۰۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸ - 22February 2022

رهبران داعش در سودای سازماندهی مجدد در عراق و سوریهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از شکست داعش در سوریه و عراق و در حالی که مدت زمانی زیادی از این موضوع نمی‎گذرد مجددا شاهد هستیم که فعالیت‎ها و تحرکات این گروه تروریستی که پشتیبانی پیدا و پنهان غرب و آمریکا را در پشت سر خود دارد از سطح حداقلی که چند وقت از آن برخوردار بود را به سطح قابل توجه و خطرناکی که در حال حاضر می‎بینیم افزایش داده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی و اطلاعاتی که توسط منابع نظامی و امنیتی تهیه و گردآوری شده باقی مانده نیرو‌های گروه تروریستی تکفیری داعش هم اکنون در مناطقی، چون «دیرالزور» سوریه و استان «الانبار» عراق و همچنین در کوه‌های «حمیمیم» استقرار یافته‌اند و در این مناطق برنامه ریزی و اجرای اقدامات و برنامه‌های تروریستی خود را در عراق و سوریه انجام می‌دهند.

اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا داعش به طور کلی نابود نشد تا شاهد برطرف شدن همیشگی تهدیدات این گروه تروریستی تکفیری باشیم به یک جواب مشخص و معین می‌رسیم و آن پاسخ، کارشکنی‌های آمریکا در جریان پاکسازی عناصر باقی مانده و هسته‌های مخفی شده داعش در عراق و سوریه است.

کارشکنی‌ها و همچنین همکاری‌های پشت پرده و مخفیانه آمریکا با داعش دارای سابقه‌ای طولانی است به صورتی که تا قبل از سال ۲۰۱۷ که تسلط داعش بر سرزمین‌های فراوان خود در عراق از بین رفت و همچنین در سوریه با کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران دچار شکستی سنگین شد شاهد انتشار گزارش‌های فراوانی از همکاری آمریکا با آن‌ها و نقل و انتقال سلاح و تجهیزات جنگی بودیم.

اما کارشکنی‌های نیرو‌های آمریکایی با ارتش عراق و سوریه و از یک طرف و همکاری و تامین سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها از سوی دیگر موجب شده است تا گروه تروریستی تکفیری داعش به صورت کامل از بین نرود و در یکی دو سال اخیر شاهد جان گرفتن دوباره آن‌ها و انجام اقدامات و حملات تروریستی برضد مردم و نیرو‌های امنیتی و نظامی عراق و سوریه باشیم.

حال ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که به گزارش هشدار آمیز «ولادمیر ورونکوف» معاون دبیرکل سازمان ملل متحدد در امور مبارزه با احیای داعش در سوریه، عراق و افغانستان توجه کنیم. او در گزارش بسیار مهم و البته ترسناک خود آورده که داعش همچنان به عنوان یک تهدید جدی و فوری برای صلح و امنیت بین‌المللی مطرح است. او در گزارش خود به این نکته نیز اشاره کرده که داعش در حال حاضر دارای ۶ تا ۱۰ هزار نیروی تروریستی در عراق و سوریه است.

بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات دریافتی اگرچه گروه تروریستی و تکفیری داعش در سال‌های اخیر در سطح رهبران خود خسارات‌های قابل توجهی و سنگین و جبران ناپذیری را متحمل شده، اما گروه‌های وابسته به آن در نقاط مختلف جهان از عراق و سوریه گرفته تا افغانستان و حتی در برخی از کشور‌های قاره آفریقا سطح بالا و قابل توجهی از آمادگی خود برای انجام اقدامات و حملات تروریستی را حفظ کرده‌اند.

مسئله بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه و دقت شود احتمال خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور‌های عراق و سوریه است. زیرا رفتن آمریکا از این دو کشور می‌تواند همانند خروج بی‌برنامه و مشکوک آن‌ها از افغانستان که وضعیت امنیتی این کشور را بحرانی کرد تاثیرات منفی بر روی عملیات نیرو‌های ائتلاف مبارزه با داعش بگذارد و آنگاه بی‌شک شاهد قدرت بیشتر این گروه تروریستی باشیم.

تمامی این وقایع و رویداد‌ها در حالی است که عملیات مبارزه با گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق و سوریه با قدرت و شدت ادامه دارد به صورتی که روزانه شاهد انجام عملیاتی در این زمینه هستیم. اما نکته منفی اینجاست که اتاق عملیات ضد داعش از یک فرماندهی واحد و منسجمی بی‌بهره است به صورتی که نیرو‌های آمریکایی و فرانسوی مستقر در مناطق کردنشین سوریه بدون هماهنگی با نیرو‌های کرد برعلیه داعش عملیات انجام می‌دهد. این وضعیت در عراق هم دیده می‌شود به صورتی که شاهد هستیم که آمریکایی‌ها به صورت کاملا سرخود و بدون هماهنگی با ارتش عراق اقدام به عملیات علیه داعش می‌کنند.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که در نبود یک فرماندهی واحد و با حمایت‌های پشت پرده آمریکا از داعش شاهد هستیم که رهبران داعش برای سازماندهی نیرو‌های باقی مانده داعش در عراق و سوریه در حال تلاش بوده و خطر بازگشت این گروه تروریستی بسیار جدی و نزدیک است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار