نماینده مردم در مجلس:

تلاوت نغمه‌های دلنشین می‌تواند عامل جذب به محتوای قرآنی باشد

حجت‌الاسلام تقوی گفت: تلاوت، نغمه‌های خوب و قرائت دلنشین می‌تواند عامل جذب باشد. خیلی‌ها که به محتوای آیات کلام وحی ورود کرده‌اند از طریق تلاوت به اینجا رسیده‌اند.
کد خبر: ۵۰۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ - 22February 2022

تلاوت نغمه‌های دلنشین می‌تواند عامل جذب به محتوای قرآنی باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شوری اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص سی و هشتمین دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اظهار داشت: اصولاً هدف از برگزاری مسابقات و جشنواره‌های دینی، قرآنی و فرهنگی برای فرهنگ‌سازی است؛ یعنی این مسابقات از سوی دست‌اندرکاران تدارک دیده می‌شود تا موضوع قرآن را در جامعه برجسته کنند و توجه مردم را به موضوع مورد نظر جلب کنند و جاذبه‌هایی که در این‌گونه برنامه‌ها هست، برای جذب نسل جوان بسیار تأثیرگذار است و این به عنوان هدف اصلی برگزاری مسابقات، کار بسیار ارزشمندی است؛ زیرا یک نوع فرهنگ‌سازی در حوزه فرهنگ عمومی است؛ یعنی می‌خواهیم فرهنگ عمومی را تحت تأثیر این برنامه قرار داده و جامعه را متوجه کنیم. چرا که طبعاً همه هدایت‌ها و رهنمود‌های قرآن به معنویت، اخلاق، قانون‌پذیری، استقلال و خدمت به مردم بر خواهد گشت.

وی اظهار کرد: مسابقات بر اساس محتوا، محدودیتش و موضوع، اهمیت پیدا می‌کند. قرآن کتاب آسمانی ماست و حرکتی که قرآن‌محور باشد، طبعاً از تقدس و اهمیت بالایی برخوردار است و سرمایه‌گذاری برای این مسأله، تبلیغ و ترویج و خدمت در این مسابقات، خدمت به قرآن و فرهنگ قرآنی و در نهایت خدمت به فرهنگ جامعه است.

حجت‌الاسلام تقوی عنوان کرد: مسابقات یا به صورت شهری، یا محله‌ای یا صنفی و یا کشوری و جهانی برگزار می‌شود. مسابقاتی که در سطح جهانی باشد، ضوابط و تعریف خاص خود را دارد. کسانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، طبعاً از مهارت، دانش بالا و سبک و سیاق بهتری برخوردارند. ما در مسابقات قرآن با مجموعه کشور‌های اسلامی باید رقابت کنیم. در زمینه مسابقات قرآن، کشوری مثل مصر را با پیشینه عظیم قرآنی داریم که زمانی در بحث قرائت قرآن سرآمد جهان اسلام بود و هنوز هم هست و این سابقه تاریخی اعتبار بسیار بالایی برای مصر است و از جمله کشور‌های دیگر می‌توان به مالزی اشاره کرد که سال‌های متمادی است در سطح بین‌المللی مسابقات برگزار می‌کند و کشور‌های مختلف از جمله کشور ما شرکت می‌کنند؛ بنابراین اهمیت مسابقات بین‌المللی این است که فرهنگ‌های گوناگون از کشور‌های مختلف در این مسابقه شرکت می‌کنند و افرادی که حضور می‌یابند باید عیار لازم برای مسابقات را داشته باشند تا بتوانند نظر داوران را جلب کنند.

وی افزود: در مسابقات بین‌المللی داوران از کشور‌های مختلف حضور دارند و کشور میزبان از صاحبنظران قرآنی دعوت می‌کند که مسابقات را داوری کنند. نکته دیگر اینکه این مسابقات که در جمهوری اسلامی و در ایام بعثت برگزار می‌شود، خیلی معنا دارد و زمان خوبی را برای مسابقات انتخاب کرده‌اند و بعثت همان زمانی است که قرآن بر پیامبر نازل شد و پیامبر مبعوث به رسالت شد و ما همزمانی این برنامه را با بعثت گرامی می‌داریم که زمان نزول قرآن است و مسابقات قرآن نیز در این زمان برگزار می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیشتر افرادی که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند، جوانان هستند، گفت: یکی از جاذبه‌های این مسابقات، حضور قاریان برجسته است و البته برخی معتقدند باید روی محتوای قرآن کار شود. درست است نباید روی تلاوت متوقف شویم، اما تلاوت، نغمه‌های خوب و قرائت دلنشین می‌تواند عامل جذب باشد. خیلی‌ها که به محتوای آیات کلام وحی ورود کرده‌اند از طریق تلاوت به اینجا رسیده‌اند. تلاوت جاذبه دارد و می‌تواند انسان‌های زیادی را جذب کند و باید زمینه‌ای برای ورود به عمق قرآن باشد. مجلس شورای اسلامی هم در حد توان در کنار سایر نهاد‌ها در نشر مفاهیم قرآن و برگزاری مسابقات قرآن همکاری می‌کند تا مردم بیشتر با قرآن آشنا شوند.

بر اساس این گزارش، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قر آن کریم از نهم تا چهاردهم اسفند سال جاری در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار