خاطره‌گویی فرماندهان عملیات خیبر به صورت آنلاین در سامانه شاد

به مناسبت سالروز عمیات خیبر، خاطره‌گویی رزمندگان این عملیات با هماهنگی سپاه و نیروی زمینی سپاه تخت امر لشکر17 علی بی ابی طالب (ع) با رمز یا رسول‌الله (ص) در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸ - 22February 2022

به گزارش دفاع‎‌پرس از قزوین،در جلسه خاطره گویی رزمنگان عملیات خیبر برای دانش‌آموزان استان قزوین در «سامانه شاد» همزمان با سالروز این عملیات برگزار شد.

این نشست با هدف گردهمایی جمعی از رزمندگان عملیات خیبر و نقل خاطرات و ناگفته‌های این عملیات به صورت آنلاین در «سامانه شاد» برای دان‌ آموزان استان قزوین صورت گرفت.

«علیرضا اکبری» معاون گردان امام رضا به فرماندهی شهید مهدی شالباف به نقشه منطقه عملیاتی اشاره کرد و اظهار داشت: عملیات خیبر در حالی در سال 1362 آغاز شد که 22 بار جزیره شمالی در تصرف گاه به گاه ایران و یا عراق بود، عراقی ها از یک طرف زمین و خاکی به جزیره وصل بودند و بجه های رزمنده ما در باتلاق و آب، بدین جهت این عملیات معروف به عملیات آبی-خاکی معروف شد بود.

وی با بیان این که این عملیات از مهم ترین و سخت ترین عملیات های دفاع مقدس بود خاطر نشان کرد:شب عملیات 300 نفر از نیرو ها تنها با 35 عدد قایق 30 کیلومتر مسیر آبی را از بین نی زار ها و آبراه های صعب العبور طی کردند تا نیمه های شب به خط دشمن رسیدند و در اولین حرکت و با آر پی جبی سنگر نگهبانی دشمن را مورد هدف قرار دادند و ظرف 2 الی 3 ساعت نیروهای ما با کمترذین تلفات توانستند ظلع شرقی جزیره شمالی را تصرف کنند.

در ادامه «اصغر مهجور» مسئول بازرسی لشکر 17 علی بن ابی طالب گفت: عملیات های ایران در دفاع مقدس معمولا در فصل زمستان انجام می شد.اسفند 62 نیز زمان انجام عملیاتی درنوع خود بی نظیر بود و عملیات خیبر که اولین عملیات آبی-خاکی قوای اسلام در طول جنگ محسوب می شد. در این مقطع برخی ازمسئولان جنگ مخالف ادامه جنگ بودند و این بر خلاف نظر صریح امام بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: واقعیت پیش روی ما این بود که در طولان دفاع مقدس و نه تنها در سال 62 تسلیحات نظامی ما چه در زمینه زرهی و چه در زمینه هوایی با عراق برابری نمی کرد اما نیروهای ما با توکل به خداوند متعان و تعصی از اهل بیت علیه السلام  عملیات را شروع کردند و در انتها این عملیات به موفقیت بدل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها