دفاع‌پرس‌ گزارش می‌دهد؛

«خیبرشکن»؛ نسل سوم موشک‌های سپاه

موشک «خیبر شکن» را می‌توان نسل سوم موشک‌های بالستیک سپاه دانست.
کد خبر: ۵۰۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 24February 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیروی هوافضای سپاه از موشک جدید بالستیک با عنوان «خیبرشکن» رونمایی کرد؛ موشکی که از سوخت جامد و سر جنگی با قابلیت مانور‌های مختلف در فاز شیرجه روی هدف برای فرار از پدافند موشکی دشمن استفاده می‌کند و بُرد آن هزار و ۴۵۰ کیلومتر عنوان شده است.

این موشک که مدل توسعه‌یافته‌ی موشک «دزفول» است با ۳۰ درصد وزن موشک‌های سوخت مایع، به برد همان موشک‌ها دست پیدا کرده و به‌واسطه کاهش ابعاد و وزن آن، امکان بکارگیری ۲ فروند از این نوع موشک بر روی لانچر (پرتابگر) ۲ فروندی وجود دارد.

همچنین موشک بالستیک خیبرشکن برای کاهش چگالی هوا در سرجنگی خود از بالک‌هایی استفاده می‌کند که این موجب می‌شود تا اثر گرمایش آیرودینامیک مانع از ذوب شدن شفت متصل‌کننده بالک به عملگر شود.

«خیبرشکن»؛ نسل سوم موشک‌های سپاه

در واقع شاید بتوان عنوان کرد که «خیبرشکن» نسل جدیدی از موشک بالستیک سوخت جامد دزفول بوده که آن را به دوربردترین موشک بالستیک سوخت جامد تبدیل کرده است. این موشک با تغییراتی که به نسبت موشک دزفول در آن به‌وجود آمده، موجب سبک‌سازی بدنه، کاهش وزن و زمان آماده‌سازی و افزایش قدرت آتش نیروی هوافضا شده است.

نکته دیگر در رابطه با موشک خیبرشکن، این است که برای حمل آن از تریلر‌های تجاری استفاده می‌شود و این باعث خواهد شد تا با استفاده از پوشش معمولی بر روی لانچرها، اصول حفاظتی و پدافند غیرعامل در جا‌به‌جایی و به‌کارگیری این نوع موشک‌ها رعایت شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها