حمایت رسمی ریاض از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت که عادی‌سازی کامل روابط با تل‌آویو «نه فقط برای اسرائیل بلکه برای همه ما خوب است».
کد خبر: ۵۰۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ - 25February 2022

حمایت رسمی ریاض از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری آلمان به مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، در واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزیر خارخه عربستان سعودی در این گفتگو توافق‌های عادی‌سازی روابط را که میان برخی از کشور‌های عربی و تل‌آویو امضاء شده است، «تحویلی بسیار مثبت» ارزیابی کرده است.

بنابر این گزارش فیصل بن فرحان در این خصوص اظهار داشت: «ما امیدوار بودیم -حتی پیش از امضای توافق‌های آبراهام- که یک حرکت جدید به سوی صلح و به سمت وضعیتی بهتر در منطقه صورت گیرد؛ اما این همواره مهم است که به یاد داشته باشیم مشکل اصلی مسئله فلسطین است».

طبق گزارش الجزیره، وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفتگو بر لزوم ایجاد یک راه برای نشاندن فلسطینی‌ها و مقامات تل‌آویو بر سر میز مذاکره به منظور صحبت از راهکار دودولتی و دست‌یابی به صلحی طولانی‌مدت تأکید کرده است. بن فرحان اضافه کرد: «ما بر این باوریم که عادی‌سازی کامل با اسرائیل در منطقه تنها برای اسرائیل مهم و خوب نیست بلکه این برای همه ما نیز مهم و خوب است، زیرا این گام ممکن است برای کشور‌های ما از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی سودمند باشد».

اما با این حال، زیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «بدون حل مشکل فلسطین همه چیز شکننده خواهد بود و درصورت بروز هر گونه تنش، به‌آسانی و فورا خواهد شکست». فیصل بن فرحان افزود: «وضعیت مناطق فلسطینی سخت است از‌این‌رو اولویت اکنون با احیای روند صلح می‌باشد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم»، مهرماه، خبر داده بود که فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه سخنانی در تأیید رژیم صهیونیستی بر زبان آورده است. اسرائیل هیوم در این خصوص نوشته بود: «ما هر روز چنین اظهاراتی را در تأیید اسرائیل از سوی یک مقام سعودی نمی‌بینیم، همانطور که امروز در واشنگتن شاهدش بودیم».

این روزنامه صهیونیستی در ادامه اضافه کرده بود که فیصل بن فرحان یک روز پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ریاض روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی خواهد کرد، گفته است: «اسرائیل به ثبات منطقه و حرکت به سوی صلح در منطقه کمک کرده است». با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه افزوده بود که عربستان سعودی یقین دارد که تنها راه دست‌یابی به ثبات کامل، حل و فصل مسئله فلسطین است.

فیصل بن فرحان پیشتر نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گفته بود: «نمی‌دانم که این امر قریب‌الوقوع است یا خیر چراکه این مسئله تا حد زیادی به پیشرفت روند صلح بستگی دارد». وزیر خارجه سعودی همچنین تصریح کرده بود: «بنابراین گزینه عادی‌سازی روابط حتما بر روی میز مطرح است البته از سال ۲۰۰۲ تاکنون و تحت عنوان طرح صلح عربی شناخته می‌شود».

طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشور‌های عضو تصویب شد، شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند تا زمانی که تل‌آویو به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشور‌های عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها