رئیس مرکز قرآنی اوقاف خبر داد؛

رقابت نمایندگان ۶۹ کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن/ «یک کتاب، یک امت» شعار مسابقات است

مهر با اشاره به شعار «یک کتاب، یک امت» گفت: ۶۹ کشور با بیش از ۱۹۰ شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند داشت.
کد خبر: ۵۰۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ - 26February 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات قرآن نابینایان جهان اسلام با حضور «حمید مجید‌ی‌مهر» رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف برگزار شد.

«مجید‌ی‌مهر» در ابتدا با اشاره به شعار «یک کتاب، یک امت» برای این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر برگزاری این مسابقات در سطح ملی و بین‌المللی اظهار داشت: در زمانی که ویروس کرونا در سطح دنیا در حال سرایت بود و کسی تصور روشنی درخصوص برگزاری رویدادهای فرهنگی نداشت و برگزاری این رویدادها در ابهام بود و کسی فکر نمی‌کرد با استفاده از فضای مجازی بتوان این خلا را پر کرد.

وی با اشاره به تجربه سازمان اوقاف در برگزاری مجازی رویدادهای قرآنی طی سال‌های اخیر گفت: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه تجربه برگزاری مجازی سه دوره از مسابقات ملی و بین‌المللی قران کریم سازمان اوقافرا داریم لذا در این زمینه دارای دانش برگزاری رویدادهای قرآنی به صورت مجازی هستیم.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: نمایندگان ۶۹ کشور با بیش از ۱۹۰ شرکت کننده حائز شرایط لازم برای شرکت در مسابقات دانش‌آموزی و روشن‌دلان شدند، گفت: ۷۵ کشور به ما نماینده معرفی کردند اما نمایندگان شش کشور استانداردهای لازم مدنظر ما را نداشتند.

رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: از ابتدای تیرماه دعوتنامه‌ها به صورت همزمان ارسال شد و‌ اواخر شهریورماه پس از برگزاری یک پایش اولیه از شرکت کنندگان تعداد افرادی که حائز حضور در مسابقات شناخته شدند به ۱۹۰ شرکت‌کننده از ۶۹ کشور دنیا رسیدیم. مرحله مقدماتی در دی‌ماه سال جاری با حضور فیزیکی داوران ایرانی و حضور مجازی داوران خارجی به صورت مجازی برگزار شد. برای اعلام نتایج این مرحله حدود دو هفته آثار را مورد ارزیابی قرار دادیم تا در نهایت به ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور دنیا رسیدیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه کار ضبط تلاوت‌های شرکت کننده‌های حاضر در این مرحله روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه انجام شد، گفت: در رشته قرائت تحقیق و ترتیل هر کدام از شرکت کنندگان با حضور در نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشور خود اقدام به ضبط تلاوت کردند. در رشته حفظ نیازمند این بودیم که از طریق ارتباط زنده فرایند پرسش و‌ پاسخ را انجام دهیم و همان لحظه هم ضبط شود. لذا این موضوع مقداری پرزحمت بود، چرا که هم به لحاظ ارتباطی باید بستر مطلوب فراهم می‌شد و هم افق زمانی کشور مبدأ مورد توجه قرار می‌گرفت، لذا این ‌موضوع باعث شد برای ضبط رشته حفظ ستاد مسابقات فعالیت شبانه‌روزی داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در این دوره یک هفته قبل از آغاز مسابقات تمام فایل‌های تصویری شرکت‌کنندگان دریافت شده و فرایند تدوین نیز بر روی آن صورت گرفته است، گفت: امسال در معرفی کشورها تغییراتی ایجاد شده و ‌بیشتر به ‌موضوعات اسلامی،‌ ‌دینی و قرآنی کشورها پرداخته شده است.

وی همچنین به رشته‌های این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: در این دوره مسابقات شاهد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در دو بخش آقایان و بانوان هستیم. در بخش آقایان مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن و در بخش بانوان نیز صرفاً در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. همچنین هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در دو بخش دختران و پسران و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام نیز در دو بخش بانوان و آقایان و تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار خواهد شد.

مجیدی‌مهر به اهداف برگزاری مسابقات اشاره کرد و گفت: مسابقات بهانه‌ای برای انس‌ با قرآن‌ مجید است، این اولین نیت ما از برگزاری هر رویداد قرآنی است. ارتباط مسلمانان در نقاط مخالف دنیا و ‌ایجاد زمینه مناسب برای همبستگی‌ بین امت اسلامی از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است. همانطور که گفته شد، شعار این مسابقات «یک کتاب یک امت» است و این شعار به همت مسابقات بین‌المللی قرآن در حال حاضر به یک‌ گفتمان بین‌المللی تبدیل شده و مورد تأکید شرکت‌کنندگان خارجی نیز هست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد جزئیات زمانی مسابقات اظهار داشت: افتتاحیه این دوره از مسابقات ساعت ۱۹ ‌نهم اسفندماه است و مراسم اختتامیه نیز چهاردهم اسفند برگزار می‌شود. برای پوشش این مسابقات علاوه بر شبکه‌های صدا و سیما چه شبکه‌های داخلی و چه برون‌مرزی و نیز فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها ۱۰ شبکه خارجی نیز مسابقات را به صورت زنده یا تولیدی انعکاس خواهند داد.

وی بر لزوم تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن تأکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم‌ مسابقات ایران و سایر کشورها در شرایط مطلوبی قرار گیرد و ‌مخاطبان تکلیف خود را با آیین‌نامه‌های این رویداد بدانند تنها راه تشکیل اتحادیه جهانی برگزاری مسابقات قرآن است. از همینجا هم آمادگی خود را برای تشکیل دبیرخانه دائمی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات در محل سازمان اوقاف اعلام می‌کنیم. بعد از مسابقات مکاتباتی با کشورها انجام‌ خواهد شد و امیدواریم‌ بتوانیم ‌حرکت موثری در این زمینه داشته باشیم.

مجیدی‌مهر با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تصریح کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه حضور ۲۵ درصد از ظرفیت سالن را داده است،‌ لذا پیش‌بینی می‌شود مردم و علاقه‌مندان به قرآن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی مسابقات را پیگیری کنند. همچنین از سران قوا برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت شده است تا حضور داشته باشند.

مجیدی‌مهر عنوان کرد: در این مرحله از مسابقات از خروجی ‌طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن استفاده شده اما باید به سمتی حرکت کنیم که هم دامنه افرادی که ‌هم‌خوانی بیشتری با این مسابقات داشته باشند، بیشتر کنیم و هم اینکه در انتخاب داوران فرایندهای دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. مطمئناً خروجی طرح ساماندهی در دوره آینده بهتر و بیشتر خود را نشان داد و آن زمان می‌توان بیشتر در مورد تأثیرات طرح ساماندهی در مسابقات بحث کرد، اما یقین بدانید تأثیر طرح ساماندهی در ‌دوره آتی مسابقات بسیار بیشتر خواهد بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد میزان جوایز نیز بیان کرد: در دوره گذشته جوایز مسابقات حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، در این دوره نیز شاهد افزایش میزان جوایز هستیم اما با توجه به قطعی نبودن این میزان افزایش از اعلام کردن آن معذور هستم.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بی اطلاعی مردم از برگزاری این مسابقات‌، ضمن رد این ادعا بیان کرد: در دوره گذشته مسابقات و به شهادت افرادی که در حوزه‌اطلاع رسانی فعالیت دارند شاهد اطلاع‌رسانی کم نظیری در تاریخ مسابقات بوده‌ایم و میزان محتوای تولید و پخش شده در رسانه‌های عمومی نیز همین وضعیت را داشته است. در دوره گذشته بیش از ۱۵۰ بار تیزر مسابقات از شبکه‌های تخصصی و عمومی پخش شده است. علاوه بر این در دوره گذشته ۱۹ میلیون بازدیدنفر از طریق فضای مجازی به ثبت رسیده است. همچنین محتوای مسابقات در بیش از ۲۰۰ کانال در پلتفرم‌های مختلف بارگذاری شده است. همه این فعالیت‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر در حوزه اطلاع‌رسانی به این منظور بوده تا مسابقات قرآن برای عموم مردم قابل دسترس باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار