سیری در زندگی روحانی شهید «محمد شهاب»

روحانی شهید «محمد شهاب» در ۷ فروردین ۱۳۳۳ در روستای «امیرآباد سرکنار» از توابع شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی به دنیا آمد.
کد خبر: ۵۰۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۱ - 25March 2022

سیری در زندگی روحانی شهید «محمد شهاب»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، روحانی شهید «محمد شهاب» فرزند محمدحسین در ۷ فروردین ۱۳۳۳ در روستای «امیرآباد سرکنار» از توابع شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی به دنیا آمد.

پدرش شیخ «محمدحسین شهاب» در لباس روحانیت به دین خدا خدمت می‌کرد و به همین دلیل، مذهب در تعلیم و تربیت محمد نقش اساسی داشت و در شکل یابی شخصیت او اولین جایگاه را به خود اختصاص داد.

سال‌های ابتدایی درس و مدرسه را تا سال هشتم  با نمرات خوب و با موفقیت گذراند و در پایان همان دوره بود که در کنار تحصیلات رسمی در بعضی از کلاس‌های مدرسه علمیه بیرجند شرکت کرد و در این کلاس‌ها، دوره‌های اولیه پایه زبان عربی را در کنار دیگر طلاب مدرسه گذراند و بعضی از کتب مذهبی را که علمای دینی نوشته بودند، آموخت.

«محمد» دوره دبیرستان را در رشته ریاضی شروع کرد و به عنوان شاگردی درس خوان و ممتاز، کلاس‌ها را یکی پس از دیگری گذراند  اما او یک نیروی پر شور مذهبی نیز بود و دوستان و همکلاسی‌هایش را از طریق مقالاتی که می‌نوشت و جلساتی که تشکیل می‌داد، با معارف دینی آشنا می‌کرد.

 با گرفتن دیپلم او در مقابل یک دو راهی قرار گرفت تا آینده خودش را رقم بزند. از یک سو دانش‌آموزی ممتاز بود و به احتمال زیاد می‌توانست در یک رشته آینده‌دار دانشگاهی قبول شود و از سوی دیگر علاقه زیادی به تحصیل علوم دینی داشت و پدرش نیز مشوق او در این زمینه بود.

وی برای ادامه تحصیل روانه قم شد تا وجود تشنه خود را سیراب کند. در دی ۱۳۵۶ انقلاب مردم ایران بر علیه حکومت سر سپرده پهلوی وارد مرحله حساسی شد و آن زمان «محمد» در قم بود و این ایام برای محمد و امثال او  دیگر زمان درس و بحث نبود. او مدام میان قم و بیرجند در رفت و آمد بود و به عنوان یک نیروی محوری  تلاش می‌کرد مردم زادگاهش را با مسائل انقلاب آشنا و آن‌ها را به تحرک بیش‌تر، برای مبارزه با رژیم تشویق کند.

سال ۱۳۵۷ برای محمد از نظر شخصی هم سال ویژه‌ای بود و او در این سال با دختر یکی از فامیل خود ازدواج کرد و جشن ازدواج او که در ایام نیمه شعبان آن سال برگزار شد که بسیار ساده بود.

با پیروزی انقلاب «محمد» بار دیگر در بیرجند ماندگار شد و در نهادهای انقلابی شروع به فعالیت کرد. چند روز بعد از پیروزی بود که کمیته‌های انقلاب به عنوان اولین نهاد انقلابی شکل گرفتند و او در این نهاد فعال بود. با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بهار سال ۱۳۵۸ او و دوستانش برای تشکیل سپاه در بیرجند فعالیت کردند و بعد از چند ماه در تابستان همان سال این نهاد در شهر تشکیل شد و محمد به عنوان مسئول آموزش سپاه بیرجند تعیین شد.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ آخرین صفحه کتاب زندگی او نیز ورق خورد و در عملیات پیروز والفجر ۸ در منطقه فاو در خاک عراق شروع شد و او معاون فرماندهی گردان را به دست گرفت و با شور و هیجانی که در میان نیروهای رزمنده به وجود آورد ایستادگی جانانه‌ای را در مقابل نیروهای بعثی صدام، شکل داد.

این شهید والامقام سرانجام در تاريخ ۲۲ بهمن ۱۳۶۴ در عمليات والفجر ۸ منطقه اروندرود در اثر اصابت تركش به ناحيه سر به شهادت رسيد و پیکر پاکش در مزار شهدای بیرجند آرام گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار