یادداشت / مجید دائمی؛

عملیات خیبر، مبدا تحول در اقدامات نظامی ایران در سال های بعد شد

عملیات خیبر و بدر را می‌توان مبدا تحول و دگرگونی در اقدامات نظامی ایران در سال های بعد دانست.
کد خبر: ۵۰۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷ - 03March 2022

عملیات خیبر، مبدا تحول و دگرگونی در اقدامات نظامی ایران در سال های بعد

گروه استان های دفاع‌پرس – مجید دائمی؛ اقدامات ایران پس از عملیات والفجر یک؛ یعنی عملیات خیبر و بدر را می‌توان مبدا تحول و دگرگونی در اقدامات نظامی ایران در سال‌های بعد دانست. ظهور نبوغ نظامی در مقابل پیچیدگی‌های دشمن که با حمایت منابع و کارشناسان خارجی؛ تسلیحات و شیوع نبرد با رزمندگان اسلام؛ تغییرات و توسعه قابل ملاحظه‌ای یافته بود، موجب شد تا جنگ وارد مرحله جدیدی شود که متفاوت با شرایط قبلی آن بود.

به عبارتی دیگر ابتکار عمل سپاه پاسداران در هورالهوزه و پیگیری‌ها شکل جدیدی از جنگ در برابر دشمن، عقب ماندگی جبهه خودی را در برابر پیچیده شدن جنگ پس از ورود به خاک عراق جبران کرد و گونه ای خلاقیت نظامی را به نمایش گذاشت که تاثیرات قابل ملاحظه ای در تصمیم گیری و برنامه ریزی نظامی و سیاسی عراق داشت.

 علاوه بر این‌ در سطح منطقه و جهان نیز آمریکا و کشور های عربی در پی ابتکار عمل ایران در جنگ که اشکال مختلف آن  قابل پیش بینی نبود دچار نگرانی شدند. در واقع عملیات خیبر و بدر ضمن آنکه بن بست جنگ را گشود و عراق را به چاره اندیشی دوباره برای جلوگیری از موفقیت ایران وادار کرد؛ موجب بازنگری در سیاست های پیشین آمریکا و توجه بیشتر این کشور برای نزدیکتر شدن به صحنه جنگ شد و سرانجام این دوره، مبدا ابتکار عمل برای ادامه نبرد تا پایان جنگ بود که در این عملیات ها فرماندهان جنگ به امنیت تاثیر تجهیزات دریایی و آبی و خاکی برای کسب نتایج مهم و حیاتی پی بردند که لزوم آن ایجاد تقویت و توسعه یگان های دریایی برای انجام عملیات های آب و خاکی بود.

این رهیافت، قابلیت سپاه در انجام عملیات عبور از هور و رودخانه های بزرگ را توسعه داد و هسته اصلی عملیات های بدر و خیبر، والفجر 8، کربلای 3 و 4 و 5 و زمینه ای برای تشکیل نیروی دریای سپاه پاسداران شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار