وزیر ارشاد در جمع فعالان فرهنگی لبنان:

آمادگی برگزاری هفته فرهنگی لبنان در تهران/ فرهنگ و هنر پیشانی تعاملات ایران با کشورهای منطقه است

اسماعیلی با بیان اینکه در کنار همه فعالیت‌های مشترک بین دو ملت ایران و لبنان، حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌تواند پیشانی و جلودار این حرکت‌ها باشد، گفت: هفته فرهنگی ایران در لبنان با این هدف برگزار شده است.
کد خبر: ۵۰۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴ - 02March 2022

فرهنگ و هنر پیشانی تعاملات ایران با کشورهای منطقه است/ آمادگی برگزاری هفته فرهنگی لبنان در تهرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه -۱۱ اسفند ماه- در دیدار با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای لبنان، با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر، دو ملت را به هم پیوند می‌دهد، اظهار داشت: تمدن چند هزار ساله ایران و لبنان، اماکن و مناسبات فرهنگی و هنری نشانه این ادعاست.

رئیس شورای هنر همچنین با چشمگیر خواندن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران و لبنان، تاکید کرد: براین باوریم اگر این ظرفیت‌ها در راستای هم قرار گیرد مردم دو کشور و منطقه بدون تردید از ثمرات آن بیشتر استفاده و بهره می‌برند.

انتشار بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در سال

اسماعیلی درادامه به ظرفیت‌های فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران سالانه بیش از یکصد هزار عنوان کتاب چاپ و منتشر می‌شود که از این تعداد ۱۴ هزار رسانه مکتوب و الکترونیک فعال هستند.

وی ادامه داد: در ایام شیوع و همه گیری کرونا که امکان فیزیکی برگزاری نمایشگاه کتاب مقدور نبود، با فراهم شدن زیمنه‌ها و زیرساخت‌های لازم این نمایشگاه کتاب را به صورت مجازی برگزار کردیم.

به گفته وی، مخاطبان و علاقه‌مندان در ایام برگزاری این نمایشگاه کتاب مجازی، یک میلیون و ۳۵۰ هزار کتاب با ۵۰ درصد تخفیف خریداری و درب منزل تحویل آن‌ها شد ودر بیش از ۱۲۰۰ شهر و ۲۹۰۰ روستا کتاب‌ها با پست رایگان تحویل شدند.

تولید ۱۰۰ فیلم در سال

اسماعیلی درادامه با اشاره به ظرفیت‌ها وامکانات موجود ایران در حوزه سینما، گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ فیلم در ایران با موضوعات مختلف تولید می‌شود.

وی همچنین به برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد هنری کشوردر ایران اشاره کرد و گفت: در مدت برگزاری این جشنواره بیش از چندین برابر فراتر از ظرفیت سالن‌ها تقاضای تماشای فیلم داشتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با تهران و همه استان‌ها حتی مردم در دوردست‌ترین مناطق محروم مردم در روستا‌ها و مناطق کم برخوردار فیلم‌ها را همزمان با پایتخت تماشا کردند، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات در راستای تحقق و نهادینه کردن عدالت فرهنگی در کشور انجام گرفت.

رویکرد دولت فعلی ایران اهتمام ویژه به فرهنگ است

عضو کابینه دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح رویکرد دولت مردمی در عرصه فرهنگ و هنر، اظهار داشت: دولت جدید اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ بخاطر رویکرد انقلاب اسلامی که فرهنگی است و هم به خاطر شخصیت فرهنگی رییس جمهور کشورمان که هم استاد دانشگاه و حوزه و یک چهره فرهنگی شاخص که در دوره تولیت آستان قدس رضوی مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را توسعه بخشید، دارد.

تاکید بر کوشا بودن اهل سنت در کنارهموطنان شیعه در ایران

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ، فعالان فرهنگی لبنانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سوالی مبنی بر وضعیت فرهنگی اهل سنت در ایران، گفت: در ایران تعاملات بسیار خوبی باهم داریم. خودم با بزرگان اهل سنت جلسه داشتم و مشکلات آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. در ایران عزیز ما، برادران و خواهران اهل سنت دوشادوش هموطنان شیعه، در اعتلای وطن کوشا هستند.

دشمنان واقعیت و دستاورد‌های ایران را وارونه جلوه می‌دهند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم ارایه چهره صحیح و جامع از فضای فکری و فرهنگی ایران در دنیا، تصریح کرد: قبول دارم که در رساندن دستاورد‌های مان مشکل داریم، اما شبکه مخرب رسانه‌ای در خارج از کشور سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت و ارایه چهره منفی از جمهوری اسلامی دارد.

به گفته وی، دشمن فضای آزاد گفتگو در کشور را تحریف می‌کند. رسانه‌ها آزادانه صحبت می‌کنند، اما دستگاه‌های تبلیغاتی معاندان آن را انکار می‌کنند.

وی درباره وضعیت زنان نیزف توضیح داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۰ درصد بانوان سواد خواندن نوشتن داشتند، اما اکنون میزان فارغ التخصیلان مقاطع تکمیلی تحصیلی به میزان ۶۰ درصد متعلق به آنهاست.

تاکید ایران بر احترام بر همه مذاهب

عضو کابینه دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش یکی از مهمترین هدف‌گذاری‌های نظام با تصریح رهبر معظم انقلاب، احترام به همه مذاهب در مناسبات منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در داخل و منطقه نیز به دموکراسی و دخالت مردم در اداره جامعه اعتقاد جدی دارد.

اسماعیلی ادامه داد: شما در همه جای منطقه مشاهده می‌کنید، افراد در جمهوری اسلامی جز از طریق انتخابات و آرای مردم، تلاشی برای ورود به قدرت ندارد.

به گفته وی، اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب معتقد به احترام آرای مردم در اداره جوامع است و از این منظر راه حل حقیقی مساله فلسطین را در مراجعه به آرای ساکنان اصیل فلسطینی می‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تعاملات مشترک با لبنان نیز یادآور شد: لبنان همیشه جایگاه ممتازی بین مردم ایران داشته و دارد از این رو همزیستی مسالمت آمیز در این کشور بین اقوام و مذاهب مثال زدنی است.

تاکید بر توسعه روابط فرهنگی با لبنان/ اعلام آمادگی برگزار یهفته فرهنگی لبنان در تهران

وی افزود: اندیشمندان ایرانی، لبنان را جامعه پیشرو پیشرو در اندیشه و فکر می‌دانند. حزب الله لبنان به عنوان قله مقاومت منطقه، امروز فعالیت‌های گسترده فرهنگی را در دستور کار دارد. به همین دلیل اولین هفته فرهنگی دولت جدید را در لبنان برگزار کردیم و این کشور، مقصد اول دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا هفته فرهنگی لبنان در ایران نیز به زودی برگزار شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها