یادداشت/

«جهاد تبیین»؛ بصیرت‌افزایی، مقابله با تحریف حقایق

ماهیت اصلی «جنگ رسانه‌ای»، نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار، عواطف، تمایلات و در نهایت رفتار مخاطبان است که دشمنان با ابزار و قواعد فنی و تکنیکی و با در نظر گرفتن هدف، سطح، وسعت و نوع، عملیات خود را طرح‌ریزی کرده و به مرحله اجرا درمی‌آورند.
کد خبر: ۵۰۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۸ - 26March 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «سعید اللهیاری» فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس؛ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام سیاسی غرب به‌ویژه آمریکا در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت؛ بنابراین بسیاری از صاحب‌نظران به‌ویژه امامین انقلاب اسلامی از مبانی فکری و فرهنگی غرب به‌عنوان جریان فکری مهاجم و متخاصم که انقلاب اسلامی و جامعه ایران را مورد هدف قرار داده است، یاد و همواره بر ضرورت مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه تأکید کرده‌اند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و ناکارآمدی راهبرد نظامی و سخت‌افزاری دشمنان در برخورد با نظام جمهوری اسلامی، راهبرد مبتنی بر «قدرت نرم» علیه نظام اسلامی و جامعه ایران در دستور کار جبهه متحد غرب به سرکردگی آمریکا قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در توصیف این راهبرد دشمنان، فرموده‌اند: «یک جبهه­‌بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه‌ها همراه است، مثل سیلی راه افتاده تا با ما بجنگد». (۱۳۶۸/۹/۲۱). از منظر رهبر انقلاب اسلامی، این رویکرد دشمن، نه تنها یک «تهاجم فرهنگی» بلکه یک «شبیخون فرهنگی، یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است». (۱۳۷۷/۴/۲۲).

جبهه فرهنگی غرب در ادامه این فرایند سلطه‌جویانه که ریشه تاریخی دارد، برای رسیدن به اهداف دیرینه خود با بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های نوین، در سال‌های اخیر به «جنگ رسانه‌ای» علیه انقلاب اسلامی و جامعه ایران روی آورده است. ماهیت اصلی «جنگ رسانه‌ای»، نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار، عواطف، تمایلات و در نهایت رفتار مخاطبان است که دشمنان با ابزار و قواعد فنی و تکنیکی و با در نظر گرفتن هدف، سطح، وسعت و نوع، عملیات خود را طرح‌ریزی کرده و به مرحله اجرا درمی‌آورند. در چنین شرایطی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه‌های مکرر خود در ماه‌های گذشته، بر ضرورت «تبیین حقایق» در برابر دروغ‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌های دشمنان انقلاب اسلامی تأکید کرده‌اند.

حضرت امام خامنه‌ای خطاب به دانشجویان فرموده‌اند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملّت و امید آینده این کشورید، به مسئله «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین شود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتن افکار و رها کردن اذهان مردم و به‌خصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده این توطئه دشمن و این حرکت دشمن است». (۱۴۰۰/۷/۵).

رهبر معظم انقلاب همچنین در ادامه تأکیدات خود در خصوص توجه به موضوع «تبیین» در ماه‌های گذشته که از طرفی بیانگر اهمیت و فوریت این امر مهم بوده و از طرفی نیز حاکی از این است که هنوز بسیاری از حقایق وجود دارند که تبیین نشده‌اند، در دیدار مداحان اهل بیت (ع) در بهمن سال ۱۴۰۰، ایده «جهاد تبیین» را به‌عنوان یک فریضه قطعی و فوری و اولویت توجه و عمل در مواجهه با تلاش‌های شبهه‌افکنانه دشمن در تحریف حقایق مطرح کرده و فرموده‌اند: «امروز انبوهی از رسانه‌ها با هزاران متخصص در کارند، برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار و مذاق‌ها را برگردانند، ایمان و باور‌ها را تضعیف و تخریب کنند...». ایشان همچنین ادامه داده‌اند: «خب ما از خودمان سؤال کنیم که ما در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت وجود دارد، کجای این جبهه قرار و حضور داریم؟».

حضرت امام خامنه‌ای در ادامه این سخنان خود، توصیه کرده‌اند: «بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد». (۱۴۰۰/۱۱/۳).

ایشان در فراز دیگری از بیانات خود، جهاد تبیین یک فریضه دانسته و فرموده‌اند: «جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند.» (۱۴۰۰/۱۱/۱۹)

با ملاحظه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهمترین مؤلفه‌ها و الزامات مورد نظر ایشان در باب «جهاد تبیین»، که به منظور ارائه پاسخ صحیح به سئوالات و ابهام آفرینی‌ها در فضای مجازی بایستی مورد توجه قرار گیرد را در موارد زیر می‌توان برشمرد:

  • اتکاء و استناد به ارزش‌های الهی و اسلامی
  • اخلاق‌مداری در مواجهه با مسائل جامعه و نظام و پرهیز از دشنام، دروغ، تهمت و ... در فضای مجازی
  • حرکت و تلاش بر محور فکر، منطق و عقلانیت انقلابی
  • هدایت افکار عمومی در مسیر صحیح و منطقی
  • دقت و سرعت در تصمیم‌گیری با نگاه به منافع ملی
  • روحیه خدمت‌گزاری و مردم‌محوری در ارتباط مؤثر و عاطفی با مردم
  • انقلابی‌گری با اتکاء بر عزم ملی برای محرومیت‌زدایی و تحکیم ارزش‌های والای انقلاب اسلامی
  • جهاد تبیین به‌عنوان فرمان عمومی و فریضه‌ای قطعی و فوری با تآکید بر پیشگامی رسانه‌ها و مسئولین

در این حال پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب و دمیدن روح امید در کالبد جامعه و نظام اسلامی ایران و برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی و اینک در شرایط دهه پنجم انقلاب، در حالی که دشمنان این مرز و بوم، با حربه دروغ، نیرنگ و تحریف حقایق، در صدد القاء یأس و ناامیدی در بین مردم مقاوم ایران هستند، قطعاً با استعانت از نصرت الهی و برکت خون شهدا و با عمل به منویات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، جوانان انقلابی و آحاد مردم ولایتمدار ایران اسلامی در ادامه حماسه‌آفرینی‌های خود در مقاطع حساس و حیاتی انقلاب اسلامی، با تلاش همه‌جانبه و مضاعف خود و با عزمی راسخ در «جهاد تبیین» قطعاً بار دیگر دشمنان کینه‌توز انقلاب و جامعه اسلامی ایران را در نیل به اهداف نامیمون خود ناکام خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها