رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

هزاران آستان مقدس میزبان کرسی‌های تلاوت، ترتیل و تفسیر قرآن می‌شوند

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: سال‌ آینده کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن در چند هزار بقعه متبرکه در سراسر کشور برگزار می‌‌شود.
کد خبر: ۵۰۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱ - 06March 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه سی‌ و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

سالی با دو ماه شعبان

در این برنامه حجت‌الاسلام خاموشی طی سخنانی با اشاره به اینکه امسال دو ماه شعبان را درک کردیم، گفت: ان‌شاءالله به برکت امام زمان (عج) کشورمان و دیگر بلاد اسلامی خیر و برکت، امنیت و سلامت داشته باشند و به کمال مطلوب قرآنی خود را نزدیک کنیم.

دلیل عدم حضور رئیس جمهور در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن

وی با بیان اینکه ریاست جمهور قصد حضور در مسابقات را داشتند، گفت: آیت‌الله رئیسی قصد حضور در این مراسم را داشتند اما گویا کسالتی برایشان پیش آمد و نتوانستند. اما گفتند دلم آنجا و سلام من را ابلاغ بفرمایید. تشکر می‌کنم از مجاهدت‌های رئیس جمهور برای سفرهای متعدد استانی و اینکه در بین مردم هستند، با آنها سخن می‌گویند و حرف مردم را می‌شنوند. این که می‌فرمایند می‌خواهم با فقر مبارزه کنم، تولید را رونق دهم این گام بلندی است وبرای ایشان آرزوی توفیق می‌کنم.

قرآن در قیامت با زیباترین صورت محشور می‌شود

خاموشی درباره اهمیت توجه به قرآن گفت: مرحوم شیخ حر آملی می‌فرماید: قرآن را یاد بگیرید و یاد بدهید، قرآن در روز قیامت در زیباترین صورتی که مردم به آن نگاه می‌کنند، می‌آید و محشور می‌شود. قرآن در زیباترین صورتی که می‌توانیم تصور کنیم در قیامت محشور می‌شود.

شفاعت قرآن برای بندگان

رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: خدا به قرآن خطاب می‌کند سرت را بالا بگیر و بخواه که هر چه بخواهی به تو می‌دهم، شفاعت کن از بندگان که شفاعت تو مقبول است. روایت است قرآن در مقابل فرد به فرد بندگان قرار می‌گیرد و او را قضاوت می‌کند. می‌گوید: این فرد به من توجه و عمل نکرد و یا در مقابل فردی قرار می‌گیرد و می‌گوید: او به من توجه کرد و حق من را ضایع نکرد، اما برخی بندگان هستند که حق من را ضایع کردند و به من دروغ بستند و عمل نکردند.

کسی که طهارت باطن ندارد، برخورد با مضامین بلند قرآن ندارد

وی افزود: خداوند سوگند می‌خورد که به واسطه تو بهترین ثواب‌ها را به بندگان می‌دهم و به واسطه تو بدترین عقاب‌ها هم می‌دهم. قرآن، بنده عامل به آیات را شفاعت می‌کند و خدا او را در بهشت جای می‌کند و تاج نورانی بر سرش می‌گذارد. این روایت شیخ حر آملی است و روایات کوتاه دیگری هم آورده است. می‌فرماید: پیامبر (ص) می‌فرماید: اگر بخواهید کسی را بشناسید که اهل ‌الله است، بدانید او اهل قرآن است. قرآن می‌فرماید: برخورد با مضامین بلند قرآن ندارد کسی که طهارت باطن ندارد. این‌طور نیست که هر کس قرآن را باز کرد از آن نهایت بهره را ببرد. تقوا و پاکی نیاز دارد.

هرچه قرآن بخوانید در قیامت بالا می‌روید

خاموشی با اشاره به لزوم توجه به قرآن حتی در حد خواندن چند صفحه گفت: قرآن ضیافت الهی است و به هر میزانی که می‌توانید به سمت بهره‌گیری از این ضیافت پیش بروید. امام صادق (ع) می‌فرمایند: قرآن را بخوانید، هر چقدر قرآن را بخوانید و با آن آشنا باشید در آخرت با آن بالا می‌روید. کسی که به قرآن تمسک کند را خدا حفظ می‌کند. اگر می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید.

نماینده ولی فقیه درباره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: دوره سی‌وهشتم را شبکه‌های متعدد داخلی و خارجی پوشش داده‌اند. رقابت‌ها در شبکه‌های اجتماعی ۴۵ میلیون بازدید داشت و در شبکه شاد فقط ۲۰ میلیون بازدید‌کننده داشت.

توسعه مسابقات را وظیفه خود می‌دانیم

وی ادامه داد: رعایت پروتکل‌ها سبب شد که سالن را کاملاً پر نکنیم. همچنین شرکت‌کنندگان در کشور خودشان تلاوت کنند و فایل آن را ارسال کنند. این اتفاق با همکاری وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعة‌المصطفی رخ داد و مسابقات ما تنها مسابقاتی است در جهان اسلام که طی دو سال با وجود کرونا برگزار شد. اوقاف خود را موظف می‌داند که فعالیت‌ها را توسعه دهد.

برگزاری کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن سال آینده در هزاران بقعه متبرکه

رئیس سازمان اوقاف درباره دیگر برنامه‌های قرآنی این سازمان گفت: چند هزار بقعه سال‌ آینده کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن را برگزار می‌کنند، همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی ساماندهی مسابقات قرآن و ساماندهی موضوع حفظ قرآن را به ما واگذار کرده و امیدوارم با همکاری دیگر دستگاه‌ها سربلند از آن بیرون بیاییم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار