دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حزب‌الله لبنان سدی قدرتمند در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی

حزب‌الله لبنان به رهبری «سید حسن نصرالله» را می‌توان همچون سدی بلند و قدرتمند در برابر تجاوزات «رژیم صهیونیستی» و حفظ و حراست در برابر زیاده خواهی‌ها و توسعه طلبی‌های آن دانست.
کد خبر: ۵۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹ - 21March 2022

حزب‌الله لبنان سدی قدرتمند در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی / انتشار در 1 فروردین 1401گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حزب‌ الله گروهی سیاسی و نظامیِ شیعه در «لبنان» است که در سال ۱۹۸۲میلادی به منظور مقابله با «اسرائیل» و با حمایت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. این حزب فعالیت خود بر ضد «اسرائیل» را در ابتدا با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد و سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و با استفاده از جنگ‌های چریکی، به مقابله با نیروهای نظامی «اسرائیل» پرداخت.

این گروه سیاسی و نظامیِ شیعه «لبنان» تا امروز سه رهبر بزرگ و مقتدر به خود دیده که هدایت و راهبری آنها این گروه مقاومت را به جایگاهی که امروز در منطقه «خاورمیانه» دارد رسانده است. نخستین رهبر آن «صبحی فصیحی» بود و «سید عباس موسوی» دومین رهبر آنها بود اما بعد از شهادت شهید موسوی این «سید حسن نصرالله» بود که سکان هدایت و رهبری این گروه مقاومت را برعهده گرفت و تا امروز با شایستگی و توانایی قابل تحسینی این گروه را در برابر تجاوزات و زیاده خواهی‌های «رژیم صهیونیستی» هدایت و رهبری کرده است.

اگر بخواهیم تاریخچه و زمینه‌های شکل گیری «حزب‌الله لبنان» را مورد بررسی قرار بدهیم باید به این نکته توجه کنیم که این گروه مقاومت لبنانی در چند سال ابتدایی شکل‌گیری خود فعالیت‌های سیاسی و نظامی مخفاینه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود اما بعد از 11 نوامبر سال 1984 برابر با 20 آبان ماه سال 1361 بود که «احمد جعفر قصیر» بعد از اینکه عملیاتی استشهادی علیه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد و موجب کشته شدن تعدادی از آنان شد، فعالیت‌ها و عملیات‌های خود را به صورت علنی پی گرفت.

اما عاملی که موجب شد تا حزب‌الله لبنان تا این اندازه از اهمیت و جایگاه ویژه و بالایی در لبنان و در میان مردم این کشور برخوردار باشد این بود که این حزب با اعتقاد به اسلام شیعی و محوریت قرار دادن آموزه‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به بسیج مردم و نیروهای مبارز لبنانی برای مبارزه با رژیم نامشروع و اشغالگر اسرائیل بپردازد.

نکته بسیار مهم و تاثیرگذار دیگری که باید پیرامون حزب‌الله لبنان به آن توجه کنیم این است که این حزب سیاسی و نظامی مبانی اعتقادی و روش عملی خود را از اصول اسلام می‌گیرد. بنابر این ضرورت تحرک سیاسی همه طبقات مردم برای به دست گرفتن زمام امور کشور و عدم سلطه بیگانگان را ضروری دانسته و جهاد علیه اشغالگران را واجب شرعی می‌داند، از این رو مبارزه با اسرائیل سرلوحه فعالیت حزب‌الله است.

حزب‌الله لبنان از سال 1985 که در واکنش به ترور «سید عباس موسوی» دبیرکل وقت خود، برای نخستین‌بار موشک‌های کاتیوشا به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین شلیک کرد تا امروز چندین درگیری نظامی بزرگ و کوچک با «رژیم صهیونیستی» داشته است.

یکی از نخستین درگیری «حزب‌الله لبنان» با اسرائیل به سال 1992 میلادی برمی‌گردد که در این سال حزب‌الله عملیات «انصاریه» را برای مقابله با تجاوز دریایی کماندوهای اسرائیلی سامان داد که به کشته و زخمی شدن ۱۷ صهیونیست انجامید.

درگیری بعدی حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در ۲۵ ژوئیه ۱۹۹۳میلادی رخ داد که در آن اسرائیل با هدف خلع سلاح حزب‌الله و ایجاد شکاف در روابط حزب و مردم و نیز فشار بر دولت لبنان برای جلوگیری از مقاومت به لبنان حمله کرد. این حمله با واکنش حزب‌الله مواجه شد و طرفین در ۳۱ جولای ۱۹۹۳ تفاهم ژوئیه را پذیرفتند.

اما در جولای سال 2006 بود که حزب‌الله لبنان عملیاتی را به نام «الوعده الصادق» برعلیه اسرائیل آنجام داد. حزب‌الله در این عملیات به دلیل عهدشکنی اسرائیل در توافق با آنها مبنی بر آزاد کردن سه اسیر لبنانی، دو نظامی اسرائیلی را اسیر کرد. اما رژیم صهیونیستی برای آزادسازی اسرای خود و نیز خلع سلاح حزب‌الله به آنها حمله کرد که به جنگ 33 روزه معروف شد و اسرائیل هم بازنده از آن خارج شد.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار