دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«حماس» فقط به بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از فلسطین می‌اندیشد

جنبش مقاومت اسلامی حماس یکی از مهم‌ترین جنبش‌ها و سازمان‌های اسلامی در فلسطین اهداف خود را آزادسازی تمامی خاک فلسطین و بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرده است.
کد خبر: ۵۱۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱ - 22March 2022

«حماس» فقط به بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از فلسطین می‌اندیشد / انتشار در ۲ فروردین ۱۴۰۱گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که به زبان عربی (حرکة المقاومة الإسلامیة) نام دارد یک سازمان اسلام‌گرای سیاسی - نظامی فلسطینی است. ابن سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری دو تن از مبارزان اهل فلسطین به «رهبری عبدالعزیز رنتیسی» و «شیخ احمد یاسین» به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شده است.

در واقع جنبش «حماس» را می‌توان یکی از مهم‌ترین جنبش‌ها و سازمانهای اسلامی در فلسطین دانست که با هدف آزادسازی تمامی خاک فلسطین شکل گرفت و هدف خود را بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد.

اگر بخواهیم ریشه و اساس شکل گیری جنبش «حماس» را بررسی کنیم باید به این موضوع توجه کنیم که سابقه فعالیت اخوان‌المسلمین در فلسطین به پیش از تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد. در سال ۱۹۳۵ حسن‌البنا، رهبر اخوان‌المسلمین، برادر خود «عبدالرحمان البنا» و استاد «محمداسعدالحکیم» را به فلسطین اعزام کرد.

از طرف دیگر اینکه ایدئولوژی «حماس» ریشه در اخوان‌المسلمین مصر دارد. در سال ۱۹۷۳، «شیخ احمد یاسین» ابتدا «الجماعه الاسلامی» را برای همکاری با فعالیت‌های سیاسی اخوان‌المسلمین در غزه پی‌ریزی کرد. او سپس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را به‌عنوان بازوی سیاسی و منطقه‌ای اخوان‌المسلمین در دسامبر ۱۹۸۷ به‌دنبال آغاز انتفاضه اول در سرزمین‌های اشغالی پایه گذاری کرد و تشکیل داد.

علل اصلی شهرت و معروفیت «حماس» در واقع بیشتر به دلیل انجام حملات علیه اهداف و نیروهای اسرائیلی است. این جنبش ابتدا دنباله‌رو مدل «اخوان‌المسلمین» بود، به این معنا که به‌عنوان یک نهاد رفاه اجتماعی عمل می‌کرد. اما رفته رفته با افزایش تجاوزات و حملات نظامیان رژیم صهیونیستی آنها هم تغییر رویه داده و به سمت اقدامات نظامی و مبارزاتی علیه نیروهای اسرائیلی رفتند.

حال بهتر است برای آشایی بیشتر و بهتر با جنبش «حماس» آرم این سازمان سیاسی- نظامی را هم مورد بررسی قرار بدهیم. آرم گروه «حماس» متشکل از عکسی از «گنبد الصخره» است که نقشه کوچکی شامل مجموع سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل بر بالای آن قرار دارد و پرچم‌های قوسی شکل فلسطین گنبد را در برگرفته‌اند. بر پرچم سمت راستی عبارت «لا اله الا الله» و بر پرچم سمت چپی عبارت «محمد رسول الله» نوشته شده‌است.

ضمن اینکه اگر به پایین این آرم نگاه کنیم در قسمت زیرین گنبد عکس دو شمشیر عربی به شکل ضربدر جای دارد و چارچوب زیرین قبه را تشکیل می‌دهند. کلمه فلسطین در بخش زیرین تقاطع دو شمشیر حک شده و عبارت حرکه المقاومه الاسلامیه ـ حماس ـ (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ـ حماس) نیز در قسمت زیرین آرم و روی نواری نوشته شده‌است.

اما در این میان بهتر است تا با علت اصلی شکل گیری و متولد شدن جنبش «حماس» آشنا شویم. در این زمینه بهتر است که بدانیم شکست کشورهای عربی از رژیم اشغالگر در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، از یکسو سبب تضعیف و انفعال شماری از گروه‌ها و احزاب در جهان عرب شد و از سوی دیگر، شماری از گروه‌های اسلام‌گرا را به اقدام جدی برانگیخت و آن‌ها را به عرصه سیاست سوق داد. در واقع اینگونه شد که شاهد ایجاد و شکل گیری جنبش حماس در سرزمین های فلسطین اشغالی شدیم.

با توجه به تمامی موارد گفته شده جا دارد تا با اهداف در فعالیت‌ها و اقدامات خود آشنا شویم. اهداف «حماس» از فعالیت‌ها و مبارزات خود علیه رژیم صهیونیستی شامل، برقراری دولت اسلامی به عنوان هدف کلی و عمومی آن، آزادسازی سرزمین فلسطین به عنوان هدف راهبردی، فلج کردن قدرت نظامی اسرائیل به عنوان هدف کوتاه مدت است.

جنبش سیاسی-نظامی حماس در میان اهداف خود یک سری اهداف مرحله‌ای دارد که شامل، آزادسازی کرانه باختری و نوار غزه؛ اسلامی کردن جامعه فلسطین؛ تأکید بر مشروعیت پیکار مسلحانه؛ تداوم انتفاضه؛ پاسداری از وحدت ملی؛ برچیدن آبادی‌های یهودی‌نشین؛ آزادی زندانیان و عدم تجاوز به حقوق غیرنظامیان؛ و فعال کردن بیش‌تر کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت از فلسطین است.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها