دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تشکیل جنبش «نُجَباء» با هدف دفاع از تمامیت ارضی عراق در برابر داعش

جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» همواره خود را متأثر از اندیشه‌های امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی و پیرو آیت‌الله العظمی «سید علی خامنه‌ای» ولی امر مسلمین جهان می‌داند.
کد خبر: ۵۱۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴ - 28March 2022

تشکیل جنبش «نُجَباء» با هدف دفاع از تمامیت ارضی عراق در برابر داعش / انتشار در روز ۶ فروردین ۱۴۰۱گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جنبش مقاومت اسلامی «نُجَباء» یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل‌دهنده نیروی «حشد شعبی» عراق است. هسته مرکز این جنبش از سال ۲۰۰۴ در «بغداد» شکل گرفت و در سال ۲۰۱۳ به‌طور علنی اعلام شد و تا کنون با همین نام در صحنه سیاسی عراق حضور دارد. شیخ «اکرم الکعبی» در حال حاضر دبیرکل این جنبش است.

این گروه که مرکز آن در عراق قرار دارد، خود را در دسته جریان‌های وابسته به مقاومت اسلامی در منطقه می‌داند و به اصول اسلامی و ارزش‌های آن باور داشته و معتقد به حاکمیت مطلق اسلام بوده و با هدف دفاع از تمامیت ارضی، صیانت از حرم‌های اهل‌بیت و حفاظت از حریم مردم تشکیل شده‌است.

نکته جالب توجه و البته تحسین برانگیز پیرامون جنبش «نُجَباء» این است که نام این گروه از خطبه زینب کبری در شام الهام گرفته شده‌است که در آن آمده‌است: «.. ألا فالعجب کل العجب لقتل حزب‌الله النُجَباء بحزب الشیطان الطلقاء…» که عبارت کامل آن «حرکة حزب‌الله النُجَباء» می‌باشد و در اکثر رسانه‌های انگلیسی زبان دنیا به «حزب‌الله النجبا» شهرت یافته است.

اگر بخواهیم به پیدایش گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» بپردازیم باید به این مطلب اشاره کنیم که هسته مرکزی گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» در سال ۲۰۰۴ میلادی در عراق شکل گرفت. در آن زمان عضو گیری این گروه مقاومت به صورت آهسته گسترش یافت و اکنون تعداد نیرو‌های عضو این حرکت ده‌ها هزار رزمنده در کشور‌های مختلف دنیا تخمین زده می‌شوند.

موضوع دیگر درمورد رسانه‌ای شدن گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» این است که «اکرم الکعبی» در سال ۲۰۱۳ میلادی به‌طور رسمی تشکیل این جنبش را رسانه‌ای و اعلام کرد. به گفته «الکعبی» پس از یک دوره عدم فعالیت مسلحانه، جنگ داخلی سوریه او را به تشکیل این جنبش واداشت. او انشعاب از «عصائب اهل الحق» را نمی‌پذیرد و می‌گوید به دلیل پاره‌ای اختلافات تشکیل گروه جدید را برگزیده است.

البته نباید از این موضوع هم غافل شویم که گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» همچنان رابطه نزدیک خود را با گروه «عصائب اهل الحق» ادامه داده است و گاهی نیز هر دو گروه یادواره شهدای خود را به‌طور مشترک برگزار می‌کنند. ضمن اینکه «نُجَباء» علاوه بر جنبه‌های نظامی، در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز وارد شده و فعالیت‌هایی داشته‌است. فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید محصولات چند رسانه‌ای، و نیز کمک رسانی اجتماعی به شهروندان نیازمند مساعدت از این قبیل فعالیت‌ها است.

نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم با رهبران گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» آشنا شویم باید بدانیم که اولین دبیرکل نُجَباء، یک روحانی عراقی به نام شیخ «اکرم الکعبی» است که از بدو تأسیس تا کنون رهبری این جنبش را بعهده دارد. البته از زندگی شخصی «اکرم الکعبی» اطلاعات زیادی در دسترس نیست، ولی گفته می‌شود که او پیش از این مسئولیت‌های متعدد جهادی داشته و توانسته با جذب نیرو‌های آموزش دیده عراقی که از سال‌های قبل و بعد از سقوط «صدام حسین» دیکتاتور عراق، سوابق مبارزه فراوانی داشتند تشکیلات نظامی «نُجَباء» را تأسیس کند.

اگر بخواهیم سازماندهی نظامی گروه مقاومت اسلامی «نُجَباء» را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهیم باید بگوییم که این جنبش پس از فتوای «آیت‌الله سیستانی» مبنی بر جهاد کفایی در عراق، در قالب دو تیپ و در چارچوب تشکیلات حشد شعبی در عراق به فعالیت پرداخت. «نُجَباء» همچنین دو تیپ نیز در سوریه استقرار دارد که با گرو‌های تکفیری مخالف نظام مبارزه می‌کنند.

سازماندهی نظامی این گروه مقاومت اسلامی آنقدر کامل و جامع است که حتی در بروشور معرفی آن‌ها آمده‌است که «نُجَباء» یک نیروی مخصوص واکنش سریع نیز دارد که نیرو‌های آن تحت آموزش انواع دوره‌های حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای را برای مبارزه و درگیری با دشمنان عراق و تروریست‌های تکفیری قرار گرفته‌اند.

مواضع «نُجَباء» در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز در نوع خود بسیار جالب توجه است. مقاومت اسلامی «نُجَباء» همواره خود را متاثر از اندیشه‌های امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی، پیرو آیت الله العظمی «سید علی خامنه‌ای»، ولی امر مسلمین جهان و همراه سردار شهید سپاه اسلام حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، می‌داند.

اگر بخواهیم برای این رابطه خوب و مستحکم شاهد و مثالی بیاوریم باید به این موضوع اشاره کنیم که شیخ «اکرم الکعبی» در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در گفتگو با شبکه تلویزیونی السومریة اظهار داشته است: «سردار قاسم سلیمانی نقش اساسی در ایجاد ارتباط بین گروه‌های مقاومت اسلامی و حمایت از نیرو‌های داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) دارد. او نماینده ایران نیست بلکه با توجه به ارتباط مستقیم با، ولی فقیه، نماینده اسلام و مسلمین است. پیروی از ولایت فقیه با وفاداری به میهن در تعارض نبوده یا منافات ندارد، بلکه این وفاداری را تقویت می‌کند. خط آیت الله العظمی خامنه‌ای از همه مستضعفان و گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین، لبنان و عراق حمایت می‌کند».

دبیرکل نُجَباء در بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نیز که در خرداد سال ۱۳۹۵ در نجف اشرف برگزار شد؛ ابراز داشت: «انقلاب امام خمینی (ره) شروع بیداری اسلامی در قرن بیستم بود و ایشان توانست با انقلاب بزرگش، سرنوشت ایران و جهان اسلام را تغییر دهد. ایران با اندیشه‌های امام خمینی (ره) به محض آنکه تروریست‌ها به دروازه‌های بغداد رسیدند، به پشتیبانی همه جانبه از ملت عراق پرداخت».

شیخ «اکرم الکعبی» همچنین ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۵ در دیدار با دکتر «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران، رهبر کشور‌های مستضعف جهان است و این نظام در کنار مقاومت عراق در برابر اشغالگران و داعش ایستاد که این موضع تاریخی ایران در امتداد اسلام ناب محمدی است و من در اینجا به صراحت می‌گویم مقاومت اسلامی نُجَباء، حزب ولایت فقیه است».

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار