دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق:

چارچوب هماهنگی، مخالف بن‌بست سیاسی در عراق است

شیخ الخزعلی گفت: کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) مخالف بن‌بست سیاسی و نادیده گرفتن منافع عراق است.
کد خبر: ۵۱۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ - 03April 2022

چارچوب هماهنگی، مخالف بن‌بست سیاسی در عراق استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق بعد از ظهر امروز یکشنبه میزبان «ولید اسماعیل» سفیر مصر در بغداد بود.

شبکه خبری العهد به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی الخزعلی گزارش داد، در این دیدار تحولات سیاسی در عراق و منطقه بررسی شد و طرفین روابط بین عراق و مصر را بررسی کردند.

الخزعلی در این دیدار تأکید کرد که کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) مخالف بن‌بست سیاسی و نادیده گرفتن منافع عراق است.

وی همچنین تصریح کرد که چارچوب هماهنگی از راهکار‌های مثبت و به دور از حذف و هر گونه ایفای نقش کشور‌های عربی استقبال می‌کند.

در همین ارتباط، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق روز گذشته در دیدار با «مارک بریسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در بغداد گفت: فرآیند سیاسی عراق از سال ۲۰۰۳ تا به امروز بر روی سه ستون اصلی توافق، مشارکت و توازن استوار شده است.

العامری خطاب به سفیر انگلیس گفت: ما اطلاعاتی از سازمان‌های اطلاعاتی خارجی داریم که مداخله مستمر شما در اوضاع سیاسی را تایید می‌کند و معتقدیم که ثبات عراق، ثبات منطقه است و همه باید به خاطر ثبات در منطقه، انسداد سیاسی را برطرف کنند.

وی همچنین تأکید کرد: ما خواهان دستیابی به تفاهم شیعیان با یکدیگر هستیم و مطمئنا این امر منجر به ایجاد تفاهم بین کُرد‌ها می‌شود و به اختلاف در بیت کُردی هم پایان می‌دهد. چارچوب هماهنگی هرگز از تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر که حق طائفه شیعی را در کابینه مصون می‌دارد و همچنین از توافق بر سر نامزدی نخست وزیری کوتاه نخواهد آمد.

این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته نیز پارلمان عراق برای سومین‌بار با هدف انتخاب رئیس‌جمهور این کشور تشکیل جلسه داد، اما تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب لازم نرسید. یک منبع خبری در این زمینه گفت: «تکرار سناریوی جلسه روز شنبه گذشته و رخداد امروز ثابت کرد که ائتلاف سه‌گانه [جریان صدر، ائتلاف حاکمیت و حزب دموکرات کردستان]قادر به تحقق حد نصاب لازم نیست».

در سایه انتخاب راه سوم توسط بسیاری از نمایندگان (یعنی عدم شرکت در جلسه)، پارلمان عراق مثل روز شنبه گذشته در تحقق بخشیدن به شرط حضور دو سوم نمایندگان در جلسه انتخاب رئیس‌جمهور ناموفق ماند و نتوانست این مأموریت مهم را که در حیطه اختیاراتش بود، انجام دهد».

با وجود مخالفت و غیبت بسیاری از نمایندگان، ائتلاف سه‌گانه همچنان اصرار دارد که می‌تواند به تنهایی جلسه را برگزار و رئیس‌جمهور را انتخاب کند. این در حالی است که گفته می‌شود تعداد نمایندگان حاضر در جلسه روز چهارشنبه، حتی از حاضرین در جلسه روز شنبه نیز کمتر بوده‌اند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده، اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها