چارچوب هماهنگی:

جلسه انتخاب رئیس جمهور، به حد نصاب نخواهد رسید

کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی تأکید کرد که باید رایزنی‌ها ادامه پیدا کند و جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق، به حد نصاب نخواهد رسید.
کد خبر: ۵۱۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶ - 24March 2022

جلسه انتخاب رئیس جمهور، به حد نصاب نخواهد رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) امروز پنجشنبه تأکید کرد که همه گروه‌های سیاسی عراق باید روحیه ملی گرایی صادقانه داشته باشند و منافع این کشور را مد نظر قرار دهند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) بیانیه منتشر شده از سوی این کمیته را نقل کرد و گزارش داد، مشکلات ملت عراق به خاطر فقدان سیاست‌های حکیمانه روز به روز بیشتر می‌شود؛ زیرا دموکراسی در عراق مستلزم تشکیل پارلمان است که قانون تصویب کند و بر رفتار دولت نظارت داشته باشد.

چارچوب هماهنگی تأکید کرد، فشار‌هایی که در حال حاضر برای برگزاری جلسه آتی پارلمان که حد نصاب آن نیز کامل نیست، باعث اجحاف در حق فراکسیون بزرگتر ملت عراق خواهد شد، شکاف بیشتری بین آنان به وجود خواهد آورد و باعث تفرقه هر چه بیشتر آنان خواهد شد.

این نهاد شیعی خاطر نشان کرد، به خاطر وظیفه اخلاقی، تلاش شد که گروه‌های شیعه متحد شوند و از سایر گروه‌های سیاسی نیز خواسته شود که بر سر میز گفتگو حاضر شوند و با مسائل مختلف به صورت ملی‌گرایانه و مثبت برخورد کنند.

چارچوب هماهنگی همچنین تأکید کرد که باید از شخصی کردن، سوء ظن و گروه‌بندی‌های فرقه‌ای پرهیز کرد تا بتوان «یک سوم تعیین کننده» را تشکیل داد؛ یک سومی که بتواند هر طرحی را که به ضرر ملت عراق باشد، متوقف کند.

این نهاد در پایان خاطر نشان کرد، جلسه روز شنبه پارلمان [برای انتخاب رئیس جمهور]به خاطر نرسیدن به حد نصاب برگزار نخواهد شد و باید گفتگو‌های سازنده با سایر گروه‌ها برای یکسان‌سازی دیدگاه‌ها و تفکرات ادامه یابد و به توافقاتی حاصل شود.

این در حالی است که جریان صدر، ائتلاف «السیاده» (اهل تسنن) و «حزب دموکراتیک کردستان» (کُردها) ائتلاف «انقاذ الوطن» (نجات میهن) را تشکیل دادند و «ریبر احمد» را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و «جعفر الصدر» را نیز به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده است.

این در حالی است که قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق اخیرا تأکید کرد: «اصرار داریم که فراکسیون بزرگتر را با مشارکت همه تشکیل دهیم، ولی ترجیح ما، فراکسیون صدر است».

الخزعلی با بیان اینکه فراکسیون صدر در ائتلاف سه‌جانبه با اهل تسنن و کُردها، اقلیب محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: «چارچوب [هماهنگی]شیعه، با شخصیت‌ها و گروه‌های دیگر تحت عنوان الثبات الوطنی ائتلاف کرده است و این فراکسیون از نظر تعداد، فراکسیون بزرگتر به شمار می‌رود. ما می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهیم».

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد.

وی با اشاره به اینکه «اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهد، ما نیز آن را به رسمیت خواهیم شناخت»، تصریح کرد، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی شامل ۸۳ نماینده است، ولی به تنهایی، کابینه تشکیل نخواهد داد».

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده، اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار