یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

توسعه فناوری هسته‌ای؛ الزامی برای پیشرفت کشور

امروز مهم‌ترین اولویت‌های کشورمان برای رشد اقتصادی، طبق سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه فناوری هسته‌ای است.
کد خبر: ۵۱۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 08March 2022

ضرورت توسعه انرژی هسته‌ای در کشورگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ برنامه هسته‌ای ایران در طول سالیان اخیر، یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد مناقشه در داخل و خارج از کشورمان بوده است.

آمریکا و برخی از کشور‌های غربی تاکنون بسیار کوشیدند تا ایران را از برنامه هسته‌ای منصرف سازند، اما به دلیل جایگاه این برنامه در منافع ملی کشور مورد قبول نظام جمهوری اسلامی قرار نگرفت.

در دهه‌های اخیر استفاده بی‌رویه از حامل‌های مختلف انرژی همچون نفت، گاز و زغال سنگ توجه کشور‌ها را به دو مشکل پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و آلایندگی زیست محیطی معطوف کرده است.

به منظور رشد اقتصادی، امروز مهمترین اولویت‌های سیاست انرژی، متنوع سازی منابع انرژی و پیدا کردن یک منبع انرژی امن، ارزان و عاری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است و بنابراین انرژی هسته‌ای برای کشورمان بسیار با اهمیت است.

این فناوری هسته‌ای متاسفانه فقط در انحصار چند کشور خاص است و همواره تلاش می‌کنند از دستیابی ایران به این فناوری جلوگیری کنند. دولت تروریست آمریکا و متحدانش همواره بر این مسئله اصرار می‌کنند که دولت ایران در پی دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی است و در کنارش رژیم صهیونیستی، ایران را بزرگترین دشمن خود می‌دانند و به هر بهانه‌ای به انحراف اذهان عمومی جهان نسبت به نظام اسلامی ایران می‌پردازند.

با همه این بی‌اخلاقی‌ها و دشمنی‌ها امروز دانشمندان ایرانی ثابت کردند کارشکنی‌های قدرت‌های استکباری هم نمی‌تواند مانع عزم و اراده ملت ایران شود. با توجه به موقعیت منحصر به فرد کشور ما در منطقه و اهداف بلندمدت نظام براساس چشم‌انداز ۲۰ ساله با هدف تبدیل شدن به برترین قدرت در سطح منطقه و همچنین تبدیل ایران به یک قطب پیشرو در زمینه علمی، اقتصادی و فرهنگی دستیابی و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از علوم پیچیده و استراتژیک اجتناب ناپذیر می‌شود.

همچنین با توجه به تهدیدات دشمنان با ارتقای موقعیت دستیابی و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز آن تا حدودی موجب ظهور موازنه قدرت و یا بازدارندگی و در نتیجه تغییر و تعدیل تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌شود.

اخیرا هم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی با تأکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک گفتند: توسعه انرژی‌های غیر فسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشور‌های منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود.

با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای نزد رهبر معظم انقلاب بسیار مهم است و بر توسعه آن تاکید دارند باید بیش از پیش دانشمندان کشورمان در تولید برق، پزشکی و امور بهداشتی، دامپزشکی و دامپروری، دسترسی به منابع آب، صنایع غذایی و کشاورزی و بخش صنعت از فناوری هسته‌ای استفاده کنند و بار دیگر در مقابل مانع تراشی‌های آمریکا و متحدانش ایستادگی کرده و ثابت کنند که ایران با پیشرفت فناوری هسته‌ای به دنبال سلاح اتمی نیست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار