یادداشت/ علی عبدالصمدی

امام سجاد علیه‌السلام پایه‌گذار ترویج فرهنگ عاشورا در تاریخ

امام سجاد (ع) بالعینه شاهد وقایع کربلا بودند و در حقیقت جزء نخستین مبلغین و مروجین فرهنگ تعزیه و عاشورای حسینی بودند.
کد خبر: ۵۱۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ - 08March 2022

امام زین العابدین (ع)؛ پایه گذار تبلیغ فرهنگ عاشورا در تاریخ اسلامگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ پنجم شعبان‌المعظم سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ابن الحسین زین‌العابدین علیه‌السلام است.

ایشان در واقعه‌ی کربلا حضور داشتند و به علت بیماری شدیدشان نتوانستند در جنگ و پیکار شرکت کنند. آن امام همام در دوران اسارت خطبه‌های مختلفی را ایراد فرمودند که مجموعه‌ی این خطبه‌ها در کنار خطبه‌های طنین انگیز عمه‌ی بزرگوارشان حضرت زینب سلام الله علیها لرزه بر اندام خلافت پوشالی بنی امیه انداخت.

تنها دو سال و چند ماه پس از واقعه‌ی عاشورا یزید ملعون به درک واصل شد و پس از او دستگاه حکومت امویان رو به افول گذاشت. حضرت امام سجاد علیه السلام در حقیقت ادامه دهنده‌ی راه و مسیر پدر، عمو و پدربزرگشان بودند. ایشان با درایت و فصاحت و بلاغتی که در کلامشان موج می‌زد توانستند آموزه‌های دین مبین اسلام ناب محمدی را از خطر تحریف نجات دهند.

تاریخ اسلام بالاخص دوران مربوط به امامت امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستخوش تحریف و دستکاری عجیبی توسط امویان شده بود. علت اصلی این تحریف، ساختن وجهه و آبروی تاریخی برای خلفای دروغین امویان بود. خطبه‌ها و نیایش‌ها و مناجات‌های حضرت امام سجاد (ع) بود که فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی را از خطر انحراف نجات داد.

ایشان بالعینه شاهد وقایع کربلا بودند و در حقیقت جزء نخستین مبلغ‌ها و مروجین فرهنگ تعزیه و عاشورای حسینی ایشان بودند.

امروزه نیز کسانی که پیروی راه اهل بیت نبی مکرم اسلام (ص) هستند به ویژه مداحان و ذاکرانی که همواره در اعیاد مذهبی و یا در مراسم سوگواری سعی دارند تا مبلغ سیره یا مصائب ائمه‌ی هدی باشند، در حقیقت میراثدار امام زین العابدین (ع) هستند. مداحان و ذاکران اهل بیت هستند که با ذکر کرامات و مصائب خاندان پیامبر عظیم الشان اسلام سعی دارند تا فرهنگ زلال قرآنی را زنده و پاینده نگه دارند.

قطعا کار و حرفه‌ی ذاکران اهل بیت بسیار خطیر و حائز اهمیت است. مداحانی که راه و طریق امام سجاد (ع) را ادامه می‌دهند، باید با علم، دانش، سیره و سبک زندگی ائمه‌ی اطهار آشنایی کامل داشته باشند. سعه‌ی صدر و قدرت مدیریت مجالس ذکر کرامات و مصائب اهل بیت نبی مکرم اسلام از اهم وظایف و توانایی‌های بالفعل مداحان و ذاکرانی است که رهروان راه امامان معصوم هستند.

در فرجام سخن ذکر این نکته بایسته است که انتقال فرهنگ اسلامی و شیعی فقط منحصر به مداحان و ذاکران نیست و اقشار مختلف مردم باید در این امر خطیر در شرایط مختلف ازجمله فضای مجازی کوشا و پویا باشند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار