ما مقاوم هستیم/ مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی مطرح کرد؛

آمادگی انجمن راویان جهت ارائه خدمات به کاروان‌های راهیان نور

«آرانیان» گفت: برای آشنایی هر چه بیشتر زائران راهیان نور با ابعاد مختلف دفاع مقدس، انجمن راویان فتح رضوی با بهره‌گیری از راویان مجرب دفاع مقدس آماده ارائه خدمات به کاروان‌های راهیان نور است.
کد خبر: ۵۱۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹ - 16March 2022

«عباس آرانیان» مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در خصوص تاریخچه برگزاری اردوی راهیان نور در استان خراسان رضوی اظهار داشت: تاریخ دقیق آغاز این رویداد فرهنگی مشخص نیست اما در استان خراسان رضوی بیش از ۲ دهه است که اردوی راهیان نور در حال برگزاری است چراکه اگر سابقه روایتگری برخی از راویان را بررسی کنید متوجه خواهید شد که از ابتدای دهه ۷۰ روایتگر حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان در مناطق عملیاتی بوده‌اند.

وی افزود: اردوهای راهیان نور در ابتدا پراکنده برگزار می‌شد و انسجام لازم را نداشت اما رفته‌رفته و با مرور زمان، انسجام لازم را به دست آورد و سازمان یافته‌تر انجام شد.

آرانیان تصریح کرد: راهیان نور در ابتدا به نیمه پایانی اسفند و نیمه ابتدایی فروردین‌ منتهی می‌شد ولی بعدها با ورود اقشاری مثل دانشجویان و دانش‌آموزان به این برنامه؛ گستره زمانی اجرای آن به آذر و دی نیز رسید.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی با اشاره به این مطلب که حضور زائران به‌صورت کاروانی در این مناطق از برنامه‌های دائمی راهیان نور از سوی استان‌ها بوده است، ادامه داد: در کنار این نوع حضور، چند استان از جمله خراسان رضوی حضور خانوادگی را هم، تا قبل از شیوع ویروس کرونا در دستور کار داشته‌اند که در شهر مشهد متولی این اقدام؛ فرهنگسرای شهید سلیمانی بود. علاوه بر این، تعدادی از خانواده‌ها نیز با خودروی شخصی از طریق بسیج یا ستادهای استانی در آن مناطق حضور پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه همواره تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این بوده که تاریخ و وقایع دفاع مقدس دستخوش فراموشی و تحریف نشود و به‌درستی به نسل‌های آینده منتقل شود، یادآور شد: مجموعه اقداماتی که باید در این راستا صورت بگیرد یک فرآیند است که بخشی از این فرآیند را حضور مردم در قالب اردوهای راهیان نور تشکیل می‌دهد و بخش دیگر؛ مباحثی است که هنوز برای مردم تبیین نشده که باید در لایه‌های مختلف توسط بسیج، ارتش، سپاه، جهاد، رزمندگان و نویسندگان تبیین شود.

آمادگی انجمن راویان جهت ارائه خدمات به کاروان‌های راهیان نور

آرانیان تأکید کرد: بیان خاطرات دفاع مقدس توسط راویان پیشکسوت و انتقال آن به نسل‌های بعد در قالب اردوی راهیان نور نشان از اهمیت دفاع مقدس در همه زمینه‌ها از جمله خلاقیت، ابتکارات، مدیریت، تعاون و همکاری و هر اتفاق خوب و مبارکی که در آن هشت سال رخ داده، است.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی یادآور شد: طی سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در یادمان‌هایی نظیر شلمچه، فتح‌المبین و شرق کارون حضور یافتند که خود این حضور پشتیبانی معنوی از حرکت فرهنگی راهیان نور است.

وی با بیان این نکته که هرکس بسته به استعدادی که دارد بهره لازم را از این سفر معنوی می‌برد و نسبت به وقایع دفاع مقدس شناخت و آگاهی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان مشخص کرد که اردوهای راهیان نور بر کدام قشر یا گروه تأثیر بیشتر یا کمتری داشته است، اما به نظر من اگر برای نوجوانان و جوانانی که در این اردوها شرکت می‌کنند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پیش از برگزاری اردوی راهیان نور در جلسات توجیهی شرکت کنند تا با مباحث عمومی منطقه اعزامی آشنا شده و با یک ذهنیتی وارد این مناطق شوند؛ اثرگذاری این اردوها برای مخاطبان بیشتر خواهد بود؛ لذا این قشر باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشند.

آرانیان درباره مباحث حمایتی از اردوهای راهیان نور گفت: متأسفانه هرچه که زمان جلوتر می‌رود مباحث اقتصادی به‌گونه‌ای بر زندگی‌ مردم اثر می‌گذارد که شاید نتوانند برای حضور در اردوهای راهیان نور هزینه کنند؛ بر این اساس می‌طلبد که مساعدت‌هایی از سوی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و مرتبط با راهیان نور صورت بگیرد تا اقشار مختلف مردم بتوانند از فیض حضور در کربلاهای ایران بهره ببرند.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی در ادامه به تشریح ابعاد بین‌المللی اردوهای راهیان نور پرداخت و ابراز داشت: در راستای آشنایی بیشتر با دفاع مقدس در سطح بین‌المللی؛ اعزام‌هایی از طریق جامعه‌المصطفی در مشهد برای حضور طلاب غیر ایرانی در مناطق عملیاتی صورت گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردم و همچنین ملاقات‌هایی که با برخی از زائران پاکستانی داشتم؛ مطلع شدم برخی از اتباع کشور پاکستان که برای رفتن به سفر کربلا با سختی خود را به مرز ایران و عراق می‌رسانند مقید و علاقمند هستند که از شلمچه بازدید داشته باشند و نسبت به آنچه که در دوران دفاع مقدس در این خطه از کشورمان رخ داده شناخت پیدا کنند.

آرانیان تأکید کرد: برای اینکه حماسه دفاع مقدس در سطح بین‌المللی در قالب‌هایی مثل راهیان نور وسعت پیدا کند بایستی برنامه‌ریزی شود. به‌عنوان نمونه اگر در احوالات شهدای مدافع حرم را بررسی کنیم؛ می‌بینیم که عموم این شهیدان عضو بسیج و فعال فرهنگی بوده و در قالب کاروان‌های راهیان نور به این مناطق سفر کرده‌اند؛ حال یا مسئول کاروان یا یک زائر عادی بودند. این حضور بیانگر آن است که این حرکت و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی فناوری یا نرم‌افزار راهیان نور؛ در سطح بین‌الملل اینگونه تأثیر خود را می‌گذارد.

وی با بیان اینکه زمینه بین‌المللی شدن راهیان نور فراهم است؛ منتهی باید در این زمینه کار علمی کرد و متناسب با نیاز هر کشور اقدامات لازم را انجام داد، یادآور شد: در بهشت رضا (ع) حدود ۳۰۰ مجاهد عراقی دفاع مقدس مدفون هستند که تعدادی از آنها پس از اسارت توسط رزمندگان با پیوستن به لشکر بدر به مصاف ارتش بعث عراق رفته و به شهادت رسیدند.

مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی در ادامه با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر آن بر اردوهای راهیان نور گفت: پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و لغو اردوهای راهیان نور در سطح کشور؛ راویان دفاع مقدس در انجمن راویان فتح رضوی به گروه‌های کوچکی تقسیم شدند تا انسجام راویان حفظ شود. در سطح شهرستان‌ها ۱۶ گروه، یعنی هر شهر یک گروه و در شهر مشهد هم ۱۱ گروه شامل ۱۰ گروه برادران و یک گروه خواهران، سازماندهی شدند. طی سال‌ ۱۳۹۹ و سال جاری میانگین روایتگری انجمن بالغ بر ۲ هزار روایتگری بوده است در صورتی که اگر همه‌گیری ویروس کرونا نبود قطعاً این تعداد بیشتر بود.

آرانیان بیان داشت: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که روایتگری‌ها در این ایام منحصر به راهیان نور و دفاع مقدس نبود و روایتگری‌ها در ۱۷ موضوع تنوع داشت که روایتگری در یادوارها، روایتگری در مقابل منزل شهدا، روایتگری به مناسبت ۹ دی، راویتگری به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی، روایتگری انقلاب به مناسبت دهه فجر شامل می‌شد که بنا به درخواست مدعوین و نوع برنامه در مساجد، دستگاه‌های اجرایی و سایر مکان‌ها انجام می‌گرفت.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر فعالیت انجمن راویان فتح رضوی منحصر به استان خراسان رضوی است، افزود: مجموعه‌های متقاضی روایتگر می‌توانند جهت همراهی راوی با کاروان و یا اعزام به مناطق با شماره‌های همراه ۰۹۱۵۱۱۷۷۸۵۵ و ۰۹۱۵۶۱۱۱۸۱۵ و شماره ۰۵۱۳۸۵۳۳۸۱۰ انجمن راویان فتح رضوی تماس حاصل کنند.

مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی پاسخگویی به شبهات دفاع مقدس و همچنین جلوگیری از تحریف تاریخ این حماسه عظیم را ضروری دانست و گفت: هر یک از راویان دفاع مقدس در بخشی از این برهه تاریخی نقش‌آفرینی کردند و این طور نبوده که همه راویان از روزهای ابتدایی جنگ تا آخرین روز در جنگ حضور داشته باشند چراکه هریک از این راویان پیشکسوت در آن مقطع بنا به تناسب تخصصی که داشتند در قسمت‌ها و سازمان‌های مختلفی حضور داشتند.

آمادگی انجمن راویان جهت ارائه خدمات به کاروان‌های راهیان نور

آرانیان تصریح کرد: طی ۲ سال همه‌گیری کرونا در مجموعه گروه ۲۷ نفره راویان ۲ اولویت را دنبال می‌کردیم نخست، بیان خاطرات بدون تحریف، دوم، معرفی یا بازخوانی خوب عملیات‌ها با نگاه عملکرد یگان‌های رزم خراسان.

وی در ادامه ارزیابی راویان را یکی از اقدامات انجمن در جهت ارتقای سطح روایتگری دانست و تصریح کرد: انجمن همواره راویان خود را ارزیابی می‌کند، در این راستا هر گروه یا سازمان مدعو با ورود به سامانه‌‌ای که در این خصوص پیش‌بینی شده و ارائه کد راوی عملکرد وی را براساس بخش‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین تلاش داریم با کمک کارگروه‌های علمی سازوکار پاسخگویی به شبهات را برای جلوگیری از تحریفات راه‌اندازی کنیم تا بخشی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه رفع شود.

آرانیان ‌در خصوص کادرسازی و تربیت روایان نوجوان و جوان گفت: چشم‌اندازی ۲۵ ساله‌ای برای راویان استان پیش‌بینی شده که طی آن هفت هزار نفر راوی جوان به‌صورت تخصصی در گروه‌ها و موضوعات مختلف همچون دانش‌آموزی و ادارات جذب و آموزش می‌بینند که بر این اساس در آینده ۷۰ درصد راویان انجمن از بین جوانان هستند. براساس آن چشم‌انداز؛ تجربه راویان پیشکسوت با آموزش‌های علمی و تخصصی بایستی به راویان جوان منتقل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار