پیشکسوت دفاع مقدس مطرح کرد؛

تأثیرات مثبت راهیان‌نور بر خودسازی فردی و اجتماعی

«دلبریان» با اشاره به این‌که بایستی تأثیرات اردو‌های راهیان‌نور در قالب گزارش به‌صورت مستند ثبت شوند، گفت: بسیاری از آسیب‌ها از جمله طلاق، نزاع، کدورت‌ها، وسوسه‌های شیطانی، مال‌اندوزی و بسیاری دیگر از معضلات با سفر به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس رفع شده‌اند.
کد خبر: ۵۱۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۹ - 14March 2022

«علیرضا دلبریان» پیشکسوت و راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، درباره تاریخچه اردو‌های راهیان‌نور اظهار داشت: متأسفانه باید یک اعتراف به نسل حاضر و طلب عفو و بخشش از رزمندگان و شهیدان‌مان و همچنین از درگاه الهی داشته باشیم؛ چراکه با ۱۵ تأخیر بعد از دفاع مقدس، حرکت راهیان نور در کشور آغاز شد.

وی افزود: البته برخی از رزمندگان قدیمی در این فاصله، به‌صورت خودجوش به این مناطق سفر داشتند. در آن زمان، این بنا‌های فعلی که در «شلمچه»، «دهلاویه»، «چزابه» و «اروند» احداث شده است؛ وجود نداشت. من اولین‌بار بعد از دوران دفاع مقدس؛ در سال ۱۳۷۶ به این مناطق سفر کردم. رفته‌رفته و با مرور زمان، از حدود ۲۰ سال قبل به شکل امروزی حرکت راهیان‌نور سازمان و شکل گرفت.

دلبریان درباره تأثیرات راهیان‌نور بر روی اقشار مختلف جامعه، گفت: اثرات این سفر معنوی بر روی زائران کربلا‌های ایران مشهود است و تأثیر آن همچون تأثیر معنوی است که حجاج در سفر به سرزمین عرفات و یا زائران کربلای معلی به آن دست پیدا می‌کنند و یا حالت معنوی که روزه‌داران در ماه مبارک رمضان و همچنین ماه‌های محرم و صفر دارند؛ چراکه ملت ایران ارزشی و الهی هستند؛ بنابراین در این زمینه بایستی با برنامه‌ریزی، بستر را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا در طول سال این روحیه خاص معنوی بر جان و دل زائران حاکم باشد و اصصلاحاً دین‌داری ما فصلی نباشد، نسلی باشد.

تأثیرات مثبت راهیان‌نور بر خودسازی فردی و اجتماعی/ آثار مناطق عملیاتی دفاع مقدس باید حفظ شوند

تأثیرات مثبت راهیان‌نور بر خودسازی فردی و اجتماعی

وی با اشاره به این‌که بایستی تأثیرات اردو‌های راهیان‌نور در قالب گزارش به‌صورت مستند ثبت شوند، افزود: بسیاری از آسیب‌ها از جمله طلاق، نزاع، کدورت‌ها، وسوسه‌های شیطانی، مال‌اندوزی و بسیاری دیگر از معضلات با سفر به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس رفع شده‌اند. زائری بوده است که بعد از زیارت این مناطق، دادخواستی را که از طریق دادگاه پیگیر بوده را پس گرفته و گذشت کرده و یا از بروز بسیاری از طلاق‌ها جلوگیری شده است.

این پیشکسوت دفاع مقدس به تأثیرات راهیان‌نور بر خودسازی فردی و اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: دختر خانمی که از سفر راهیان‌نور بازگشته بود، وقتی سر سفره نشست، پدر متوجه شد که فرزندش با بی‌میلی غذا می‌خورد. وقتی علت را جویا شد، دخترش پاسخ داد که شنیدم شما خمس و سهم امام را پرداخت نمی‌کنید. پدر تحت تأثیر این رفتار دخترش قرار گرفت و اقدام به پرداخت خمس و سهم امام کرد. همین دختر به پدرش گفت که اگر شما مستطیع هستی، چرا به حج نمی‌روی؟! پدر این دختر تعریف می‌کرد که برخورد فرزندش باعث شد تا زندگی او دگرگون و پاک شود.

وی در ادامه تأکید کرد: امیدواریم در قالب جلسات و محافل هم‌اندیشی با حضور زائران راهیان‌نور، این‌گونه موارد ثبت و ضبط شوند.

دلبریان با بیان اینکه من معتقدم که ما زندگان این حیات مادی هنوز کاری نکردیم؛ بلکه همه کار‌ها را خود شهدا انجام می‌دهند، ابراز داشت: من از روزی که شهیدان حجت را بر ما تمام کنند و یاری‌گر ما نباشند، واهمه دارم؛ چراکه ما همواره ادامه کار را رها کرده و به دنبال زندگی مادی خود رفته‌ایم.

ضرورت حفظ ابنیه، سنگر‌ها و مقر‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس

وی با تأکید بر ضرورت حفظ ابنیه، سنگر‌ها و مقر‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس، گفت: در کشوری که برای حفظ هویت گذشته خود، در کاوش‌های باستانی به دنبال اکتشاف سفال‌ها و یا اشیاء تاریخی هستند و نگهداری از آثار مکشوفه را مورد توجه قرار می‌دهند، برای حفاظت از چنین میراث معنوی، باید سازوکاری وجود داشته باشد.

این پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به اینکه حفظ این آثار به همان شکل اولیه‌ای که داشته‌اند قطعاً در سطح بین‌الملل برای مخاطبان جاذبه دارد، یادآور شد: یکی از خاخام‌های ضدصهیونیست که به ایران سفر کرده و در مناطق عملیاتی دفاع مقدس و مسجد ولیعصر (عج) حضور پیدا کرده بود، به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. وقتی داخل مسجد شد و زیر گنبد آن قرار گرفت، خباثت و نامردی دشمنان انقلاب اسلامی را به چشم خود دید. ایمان و اعتقادات رزمندگان ایرانی توسط همین مسجد به این فرد منتقل شد و نیازی نبود که از اتفاقاتی که در این مسجد رخ داده برای او روایت کنیم. او وقتی در کنار اروندرود قرار گرفت و از نزدیک شاهد شرایط حاکم بر منطقه بود، به حجم حمله دشمن پی برد و متوجه شد جمهوری اسلامی که در آن زمان به لحاظ مادی در موضع ضعف قرار داشت، چطور بر طرف مقابل پیروز شده است.

تأثیرات مثبت راهیان‌نور بر خودسازی فردی و اجتماعی/ آثار مناطق عملیاتی دفاع مقدس باید حفظ شوند

دلبریان به تبیین تأثیرات بین‌المللی راهیان‌نور پرداخت و گفت: یک پژوهشگر اسپانیایی زمانی که در این مناطق حضور پیدا کرده بود، مدعی بود که بر رو تمامی جنگ‌های جهانی اول و دوم مطالعه داشته و اطلاعات بسیاری از آن‌ها دارد. وقتی که او را به شهر «هویزه» برده و مزار و تصویر شهید «حسین علم‌الهدی» و همرزمانش را نشان دادیم؛ از او پرسیدیم چهره چنین افرادی چقدر به جنگجو‌ها شبهات دارد؟ او مات‌ومبهوت مانده بود و گفت من چنین مواردی را در تاریخ هیچ جنگی ندیدم! او نه تنها در این مکان بلکه وقتی به «شلمچه» و «طلاییه» هم رفت از شهدا و رزمندگان ایرانی به بزرگی یاد کرد.

مناطق عملیاتی دفاع مقدس باید روایتگر تاریخ برای نسل‌های بعدی باشند

وی درباره پیام حضور فرمانده معظم کل قوا در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: این نوع از رفتار‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نمادین نیست؛ بلکه با نیت و هدف خاصی انجام می‌شود. به نظر من حضور ایشان حامل این پیام است که مناطق عملیاتی بعد از گذشت سال‌ها باید روایتگر تاریخ برای نسل‌های بعدی باشند و نباید از یاد بروند؛ چراکه گذشت زمان، این مناطق را کهنه نمی‌کند. امام خامنه‌ای یک بار در سفری که به «دارخوین» داشتند، نظرات دقیقی درباره روایت و روایتگری مثل وجود ابتکار در روایت، روایت هنرمندانه و به روز و مسائلی از این دست را مطرح کردند.

ضرورت بهره‌گیری از ابزار رسانه و زبان هنر برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس

این پیشکسوت دفاع مقدس درباره اهمیت روایت و راویتگری دفاع مقدس در ایام همه‌گیری کرونا، یادآور شد: متأسفانه مثل بسیاری از کار‌هایی که عادت کردیم علاج واقعه را بعد از وقوع آن داشته باشیم، نه قبل از آن! در قصه روایتگری دفاع مقدس در دوران همه‌گیری کرونا هم، داستان همین‌طور است.

وی خاطرنشان کرد: با عرض تأسف هنوز آن‌طور که باید برخی از اقشار فرهنگی جامعه سواد و روحیه رسانه‌ای درستی ندارند، برخلاف دشمنان انقلاب اسلامی که به سواد رسانه‌ای مجهز هستند. امروزه فناوری تلفن‌های همراه باعث شده تا این وسیله یک تریبون و رسانه برای مخاطبان مختلف باشد؛ چرا از این فناوری در این شرایط به درستی استفاده نمی‌شود؟ نزدیک به ۲ سال از توقف راهیان‌نور، به شکل گسترده سابق، به واسطه همه‌گیری کرونا می‌گذرد؛ ولی هنوز کار هنری بر اساس ذائقه مخاطب در مناطق عملیاتی در فضای مجازی انجام نگرفته است. این چالش‌ها ناشی از عدم مخاطب‌شناسی، مجهز نبودن به سواد رسانه‌ای و عدم حضور متولیان فرهنگی در بین مردم و نیازسنجی است.

دلبریان با بیان اینکه در عصر رسانه بایستی خلاصه، مفید، متنفع و متنوع سخن گفت، افزود: متأسفانه سخنرانان و روایتگران در رده‌های مختلف به این عادت کرده‌اند که مستمعینی مقابل آن‌ها بنشینند و برایشان روایتگری کنند، در حالی که دوره این حالات گذشته است. آن‌ها باید با بهره‌گیری از ابزار رسانه و زبان هنر، نسبت به انتقال مفاهیم دفاع مقدس اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها