دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت بزرگداشت شهدا / چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود

مقام شهدا را جز عارفان و شاهدان حقیقت، کسی نمی‌فهمد و حقیقت را به غیر چشم دل نمی‌توان دید. فریاد شهیدان در همیشه‌ی تاریخ جاری است؛ فریادی که ریشه در «هل من ناصر ینصرنی» سیدالشهدا دارد.
کد خبر: ۵۱۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۲ - 13March 2022

اهمیت بزرگداشت شهدا / چراغی که هرگز خاموش نمی‌شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسات بزرگداشت شهدا ادامه حرکت جهادی و شهادت است. به عبارت دیگر برگزاری جلسات بزرگداشت مانع از فراموش شدن یاد‌های ارزشمند و گرانبها می‌شود.

اگر روز به روز یاد و نام شهدا و زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند، مسأله شهادت در جامعه ما ماندگار خواهد شد. در این صورت در چنین جامعه‌ای شکست معنا نخواهد داشت و آن ملت، بدون  ترس در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی» گفتند: «جلسات بزرگداشت، ادامه حرکت جهادی و ادامه شهادت است. اگر نام شهیدان ما تکرار نمی‌شد، تجلیل نمی‌شدند و احترام به آن‌ها و خانواده‌های آن‌ها در جامعه ما به صورت یک فرهنگ درنمی‌آمد که خوشبختانه به صورت فرهنگ درآمده؛ امروز بسیاری از این یاد‌های ارزشمند و گرانبها فراموش شده بود؛ این ارزشگذاری عظیمی که با حرکت شهادت در یک جامعه به وجود می‌آید، به فراموشی سپرده شده بود.

نباید بگذارید این اتفاق بعد از این هم بیفتد؛ روز به روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند؛ و اگر این شد، آن وقت مسئله شهادت که به معنای مجاهدت تمام عیار در راه خدا است، در جامعه ماندگار خواهد شد؛ و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا نخواهد داشت؛ پیش خواهد رفت.»

«عیناً مثل ماجرای حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام)؛ امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) می‌گذرد و روز به روز این داستان برجسته‌تر و زنده‌تر شده. این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است که این مضامین برای حیات اسلامی جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمی‌کرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود. اینجا هم همین جور است؛ نگذارید نام شهدا و یاد شهدا فراموش بشود یا در جامعه ما کهنه بشود؛ و البته با ابتکارات؛ این جلسات بزرگداشتی که آقایان به وجود می‌آورید -که خیلی باارزش است – صرفاً یک جلسه ترحیم باشکوه نیست؛ این جلسات، دارای مضامین ویژه خودش است؛ بایستی شهادت را معنا کند، شهید را معرفی کند، فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار کند.»

بزرگداشت شهدا برای آینده کشور، حیاتی و ضروری است

یکی از نیاز‌های اساسی کشور زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا می‌باشد. به عبارت دیگر بزرگداشت شهدا برای آینده این کشور، حیاتی و ضروری است. این تفکر همه کسانی است که به سرنوشت مردم و کشور خود علاقمند هستند. سکاندار بصیر و حکیم انقلاب، در طول این سال‌ها بار‌ها بر ضرورت و اهمیت ترویج نام و یاد شهدا و تلاش به منظور زنده نگاه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در کشور تاکید کرده اند که به عنوان مثال باید بیانات ایشان در دیدار اعضای کنگره‌های شهدای دانشجو و شهدای هنرمند را متذکر شد.

آنجا که فرمودند: «من عقیده‌ی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیاز‌های اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما چه آدم‌های مقدس‌مآب و متدینی باشیم؛ چه آدم‌هایی باشیم که خیلی هم مقدس‌مآب نیستیم، اما به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقه‌مندیم - هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آینده‌ی این کشور، حیاتی و ضروری است.»

در کلام و رهنمود‌های ایشان اگر به شکل دقیقتری توجه کنیم، درخواهیم یافت که از نگاه معظم له، ترویج فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، برکات بسیار مهمی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی به همراه دارد که از آن‌جمله باید به مواردی، چون ترویج نشاط و امید به آینده، درخشانی و عظمت نگاه اسلام به مقوله شهادت و جهاد در راه خدا، نشان دادن راه مقاومت برای شکست استکبار، تقویت باورمندی به وعده و نصرت الهی، همچنین متوجه کردن انسان‌ها به یاد خدا و سرنوشت اُخروی بشر، اشاره کرد.

اهمیت این موضوع آنچنان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، چندین مرتبه در سال‌های اخیر به صراحت و به دور از تعارف‌های مرسوم نسبت به خطر جریانی که می‌خواهد فرهنگ شهادت و جهاد در جامعه ایرانی کمرنگ شده و به تدریج به فراموشی سپرده شود، هشدار داده‌اند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها