گروه اجتماعی دفاعپرس - سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ؛ اجرای طرح «انضباط بخشی موتورسیکلت سواران» با رویکرد احترام بیشتر راکبان به قانون و در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی مبنی بر ضابطه مند کردن رفتارهای ترافیکی موتورسواران، از پایان بهمن ماه در 100 نقطه از شهر تهران و در 10 بند عملیاتی شده است؛ سلامت جامعه و اصلاح رفتار ترافیکی راکبان انواع وسایل نقلیه همواره در دستور کار طرح های فرهنگ ساز پلیس قرار دارد اما از آنجا که بعضا موتورسواران خود را از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مستثنی می دانند و موتور را وسیله نقلیه ای برای عبور از هر سطح و گذرگاهی دانسته و هیچ راهی را برای خود بسته نمی پندارند، لزوم قانونمند کردن راکبان این وسیله نقلیه خود را از بیشتر نشان می دهد چراکه این بهم ریختگی ترافیکی و بی قانونی ها به هیچ وجه زیبنده مردم فهیم و با فرهنگ پایتخت و حتی کشور نیست.
پلیس در اجرای اینگونه طرح ها نیازمند هم افزایی سایر دستگاه ها و البته حمایت مردم و مسئولان از پلیس است، تاکید پلیس در این طرح بر «انضباط بخشی» است چراکه پلیس معتقد است اکثر موتورسواران از اقشار زحمتکش جامعه هستند که با این وسیله نقلیه، امرار معاش می کنند، در نتیجه پلیس در تلاش است تا علاوه بر ارتقای فرهنگ ترافیکی راکبان موتورسیکلت، سطح سلامت فیزیکی آنان را نیز افزایش داده و پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی را در موتورسواران نهادینه سازد موید این مدعا نیز این است که 46 درصد جان باختگان حوادث ترافیکی، موتورسواران هستند.
تاکید پلیس بر «انضباط بخشی» به جای طرح«ساماندهی» در واقع تمرکز بر این نکته است که پلیس میزان اهمیت موتور را برای موتورسواران می داند چراکه موتور وسیله ای برای گذران زندگی آنان است و پلیس نیز درصدد توقیف و اعمال قانون صرف نیست بلکه به دنبال احترام حداکثری راکبان به قانون، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و ضابه مند کردن آنان، است.
البته باید تاکید کرد که ساماندهی موتورسواران و قدم نهادن در راه کاهش تخلفات راکبان موتورسیکلت علاوه بر اجرای طرح های انتظامی و بازدارنده نیازمند هم افزایی بین بخشی و تلاش همه جانبه دیگر دستگاه های متولی نیز هست، چراکه اجرای اینگونه طرح ها توسط پلیس و عمل بر مدار قانون از سوی این نیروی خدمتگزار، صرف بخش عظیمی از انرژی پلیس در توقیف، نگهداری، هزینه های پارکینگ و انباشت این وسیله نقلیه را به همراه دارد در حالیکه قوانین موجود بازدارندگی لازم را برای این قشر را نداشته و هزینه ارتکاب جرم برای راکبان موتورسیکلت بالا نیست و همین امر آنان را به سمت بی قانونی سوق می دهد.
کوتاه سخن آنکه، متاسفانه اکثر موتورسیکلت سواران با تعدی از قانون، به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند نیستند و گویا زیر پاگذاشتن قوانین در میان راکبان این وسیله نقلیه، تبدیل به عرف شده است و همین امر موجب شده تا پلیس در خلال طرح های مختلف ساماندهی موتورسیکلت سواران، اعمال قانون و اقدامات بازدارنده، طرح «انضباط بخشی موتورسواران» را که با اهداف ایجابی برنامه ریزی شده را کلید زده و اجرایی کند؛ بندهای اعلامی انضباط بخشی موتورسواران از جمله، حرکات مخاطره آمیز، حرکت در مسیر خلاف مسیر، عبور از پیاده رو، تخلفات مربوط به پلاک(پلاک مخدوش، پوشش پلاک و فاقد پلاک)، عبور از خط ویژه، عبور از چراغ قرمز، حمل بارهای نامتعارف و رانندگی بدون گواهینامه در راستای اصلاح رفتارهای ترافیکی این راکبان و پاسخگویی به دغدغه مردم و درخواستهای عمومی است؛ گرچه پایبندی به قانون باید توسط راکبان دیگر وسایل نقلیه نیز مورد توجه قرار گیرد اما از آنجا که موتورسیکلت به لحاظ ساخت فیزیکی و نحوه استفاده، می تواند اکثر قوانین راهنمایی و رانندگی را دور بزند و همچنین سطح آسیب پذیری راکب آن نیز بالا است، لزوم ضابطه مند شدن راکبان موتورسیکلت بیشتر است، اجرای طرح هایی چون «انضباط بخشی موتورسواران» نیز با همین رویکرد و هدف اجرایی شده است.
انتهای پیام/ 241