ما مقاوم هستیم/ گزارش دفاع‌پرس از جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور؛

نقش بی‌بدیل راهیان نور در شکل‌گیری نسل آینده/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌ جهاد در عرصه عمل است

یکصد و دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور صبح امروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹ - 10March 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، یکصد و دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور صبح امروز (پنج‌شنبه) با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست، «سعید عسگری» نماینده رئیس جمهور در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور، حجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، امیر دریادار «حبیب‌اله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش، سردار «علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار سرتیپ «محمد شرفی» معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی کل کشور، سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش، سردار «محمدجواد زاده‌کمند» معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «محسن فتحی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، «علی‌اکبر متکان» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، «بیژن رنجبر» نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور، سردار «محمد ناظر» معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حضور یافتند.

آغاز سفرهای راهیان نور با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌های جهاد و شهادت در عرصه عمل بوده است

سرلشکر باقری: راهیان نور از مهم‌ترین شاخص‌های جهاد تبیین است

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (پنج‌شنبه) در یکصد و دومین جلسه شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: ملت ایران امروز در کوران بزرگ‌ترین تهاجمات فرهنگی و اعتقادی قرار دارد که این تهدیدات و تهاجمات روز به روز و با تنوع بیشتر در حال توسعه است و جامعه جوان و نوجوان ما را مورد هدف قرار می‌دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دشمنان با بهره‌گیری از هنر روز، فضای مجازی و بهره‌گیری از راه‌های جذاب سعی دارند هویت و ارزش‌های ما را مورد تاثیر و تهاجم قرار دهند.

وی گفت: اگر ملت و کشوری بخواهد در دنیای امروز در برابر تهدید‌ها و در برابر حوادث گوناگون با عزت و سربلندی اهدافش را دنبال کند؛ قطعاً بیش از آنکه نیاز به امکانات مادی داشته باشد، نیاز به یک بنیه قوی فرهنگی و معنوی دارد.

سردار باقری با اشاره به اینکه تلاش نباید یک سو باشد و باید سایر ابعاد و مولفه‌های برترساز را نیز دربرگیرد، افزود: اگر کشور‌ها حداکثر تلاش خود را جهت ایجاد یک صنعت مطلوب، یک دانشگاه خوب و یک اقتصاد شکوفا اختصاص دهند، در نهایت مانند کشور‌های پیشرفته امروزی خواهند شد که اثری از فرهنگ و هویت و باور به ارزش‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شود و همانطور که می‌دانیم بنیان خانواده در میان آن‌ها از بین رفته و به بسیاری از گرفتاری‌هایی که آینده‌شان را تهدید می‌کند مواجه و سر در گریبان هستند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: به واقع مهمتر از امکانات مادی این است که ملت‌ها و از جمله ملت ما، نسل جوان و نسل آتی ما بتوانند هویت اصیل خود را حفظ کنند و از ارزش‌های اصیل ایرانی و اسلامی خود دفاع کنند و مسیر رشد و پویایی را در دستیابی به آرمان‌ها ادامه دهند تا بتوانند هم در برابر تهاجمات دشمنان ایستادگی و مقاومت کنند و هم اینکه در پیشبرد آرمان‌های الهی و اسلامی و اصیل انسانی نقش فعال و پیشرو داشته باشند.

سردار باقری گفت: انقلاب اسلامی ثمره تلاش ۱۴ قرن علما، شهدا، صلحا همه مردم نسل‌های گذشته بوده است که تلاش کردند تا اسلام و انسانیت حاکم بر کشور شود و انقلاب اسلامی حاصل این تلاش طولانی مدت است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس به عنوان بزرگترین و کاملترین نماد بروز ویژگی‌های اصیل اسلامی و انقلابی در تاریخ ۴۳ ساله گذشته ملت ایران است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: جایگاه دفاع مقدس با وجود این که بیش از سه دهه از خاتمه آن گذشته هنوز به درستی برای همه ما شناخته نشده است. اگر بخواهیم قدری از تفاوت جایگاه عظیم دفاع مقدس را متوجه بشویم باید آنرا با حوادث و تهاجماتی که در نسل‌ها و تاریخ گذشته به کشورمان شده است مقایسه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چگونه بوده است در آن دوران مردم نظاره‌گر بودند و یا حتی احساس می‌کردند که با تهاجم خارجی ظلم و ستمی دارد از سرشان دور می‌شود که این روند در دوران نظام سیاه پهلوی و قاجار ملموس است.

سردار باقری گفت: اما در دوره انقلاب اسلامی هنگامی که کشور با تهاجم مواجه می‌شود بدون اینکه کسی ابلاغی کند آنقدر داوطلب وجود داشته است که امکان سازماندهی، تسلیح، آموزش و به کارگیری آنها در دفاع از کشور فراهم نبوده است. همیشه ما با این گرفتاری مواجه بودیم که بسیاری از متقاضیان حضور در جبهه‌ها امکان حضور برایشان فراهم نشده است.

وی گفت: مقایسه دفاع مقدس با اتفاقات سال‌های اخیر دنیا هم جای بررسی و تامل دارد؛ کشوری در همسایگی ما برای احقاق حقش وارد جنگ شده اما نیروی خط شکن را از جاهای دیگر به عاریت گرفته است و کشوری در همین روزها مورد هجوم قرار گرفته است؛ اما دست گدایی برای پیدا کردن رزمنده در سراسر دنیا دراز کرده است تا عده‌ای جنگ‌طلب و ماجراجو بروند و از کشورشان دفاع کنند.

سرلشکر باقری تصریح کرد: اما در دوران دفاع مقدس ملت و جوانان ما با دست خالی در برابر دشمن غدار و متجاوزی که از آخرین تسلیحات و تجهیزات دنیا بهره می بردند و از سلاح شیمیایی نیز استفاده می‌کرد، ایستادگی کردند. حجم گسترده‌ای از جوانان داوطلب کشور ما در شرایطی به جبهه ها رفتند که احتمال از دست دادن جان یا از دست دادن اعضای بدن و سلامتی شان بسیار زیاد بوده است؛ این مقایسه نشان می‌دهد که دفاع مقدس ما با جنگ‌های امروز دنیا و گذشته زمین تا آسمان تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ما نیز در دوران دفاع مقدس رقابت می‌کردند تا سخت‌ترین مأموریت‌ها را در اختیار بگیرند و انجام دهند. ارتش، سپاه، جهاد، ژاندارمری، شهربانی، کمیته و... هر یک مشتاقانه و داوطلبانه در عرصه دفاع از کشور وارد عرصه شدند. یکایک آحاد ملت بزرگ ایران از جان و مال خود در راه وطن مضایقه نکردند. که باید این مسائل برای نسل‌های آینده تبیین شود.

سرلشکر باقری بیان داشت: راهیان نور از جمله مهمترین و بارزترین و موثرترین شاخص‌های جهاد تبیین است؛ جهاد تبیین صرفاً سخنرانی و تبلیغ کلامی نیست؛ به واقع تاثیری که یک سفر راهیان نور بر جان یک جوان می‌گذارد و در دل و ذهن او حک می شود؛ از صدها جلسه خطابه تاثیر بیشتری دارد. به خصوص که در راهیان نور وضع و خطابه در واقع نمایش مسائل دفاع مقدس، همچون ایثار و فداکاری، رفاقت و برادری دوران دفاع مقدس است که می تواند بر جوانان ما اثرگذار باشد.

وی گفت: ما باید قدر نعمت راهیان نور را بدانیم و همگی باید تلاش کنیم تا این سفر معنوی به احسن وجه اتفاق بیفتد؛ خدا را شاکریم که بیماری کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرده و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه این سفر معنوی را با رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی صادر کرده و ان‌شاالله این سفر باشکوه هر چه تمامتر انجام خواهد شد.

سرلشکر باقری بیان داشت: همه موظفیم که هر کاری که از دستمان برمی‌آید را برای تامین امکانات و همچنین برگزاری با محتوا و هر چه بهتر راهیان نور را انجام دهیم. در این راه مسئولیت نخست و سنگین بر عهده نیروهای مسلح است، نیروهای مسلح، سپاه و بسیج، ارتش، انتظامی کشور و وزارت دفاع باید تمامی امکانات را پای کار بیاورند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: امکانات حمل و نقل، محل‌های اسکان، تسهیل همه امکانات برای اینکه ملت ایران و جوانان ما بتوانند بدون دغدغه و با آسایش در این سفر حضور پیدا کنند بر عهده نیروهای مسلح کشور است. در این مسیر باید کمبودها برطرف و امکانات احیا شود.

وی گفت: راهیان نور یک ماموریتی است که کل سال را در برمی گیرد و از اردیبهشت این فعالیت فرهنگی در بازی دراز آغاز می شود و تا اردیبهشت سال بعد در خوزستان و جاهای دیگر ادامه پیدا می‌کند.

سرلشکر باقری در ادامه افزود: امر مقام معظم رهبری به ارتش جمهوری اسلامی است که پادگان ابوذر به عنوان یک یادمان دوران دفاع مقدس با مدیریت ارتش فعال کند و حتماً امیر سیاری این موضوع را پیگیری کنند تا ان‌شاالله در اردیبهشت یادمان پادگان ابوذر افتتاح شود و یا اگر فعالیت خود را آغاز کرده با همه امکانات پذیرای زائران راهیان نور باشد. پادگان ابوذر در واقع دو کوهه غرب کشور است و بسیاری از رزمندگان ارتش، سپاه، بسیج و... در این پادگان سازماندهی شده و به جبهه‌ها اعزام می شدند.

آغاز سفرهای راهیان نور با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌های جهاد و شهادت در عرصه عمل بوده است

وی گفت: بسیاری از مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب کشور باید در حوزه راهیان نور متناسب با ویژگی‌های اقلیمی گوناگون سال توسعه پیدا کند. حضور ملت ایران در راهیان نور جزایر و سواحل خلیج فارس فوق العاده حائز اهمیت است مردم ما باید بدانند که اقدامات اساسی برای دفاع از سرزمین و منافع ملت ایران در این جزایر و در تنگه هرمز و در سواحل جنوبی کشور صورت گرفته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: در یادمان‌های راهیان نور، نیروهای مسلح نیز باید بخش‌های تخصصی شان و توانمندی هایشان را به نمایش بگذارند، نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی هوافضا، توان موشکی، جهاد سازندگی، بخش‌های مهندسی، پزشکی، بیمارستان‌های صحرایی باید فعال باشند و به مردم نشان دهند که در دوران دفاع مقدس چگونه نقش آفرینی کردند.

سرلشکر باقری گفت: باید مردم بدانند که در بيمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس ما چه مقدار عمل‌های جراحی غیرقابل باور صورت گرفته است؛ یکی از دلایل رشد پزشکی در کشور ما دفاع مقدس است؛ جراحان و متخصصان پزشکی ما در دوران دفاع مقدس یک سر و گردن از همتایان جهانی خود بالاتر بوده و هستند و این به جهت کسب تجربه در دوران دفاع مقدس است.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در حوزه راهیان نور مسئول هستند، گفت: نقش صدا و سیما در این زمینه بی‌نظیر است، مردم باید مطلع شوند که امکان سفر راهیان نور با مجوز ستاد مقابله با کرونا فراهم شده است و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در این رابطه موظف به اطلاع رسانی هستند.

سردار باقری افزود: امکانات استان‌های هفتگانه، نیروهای مسلح، دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها باید در دسترس کاروان‌های راهیان نور و حتی زائرانی که به صورت خانوادگی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس سفر می کنند، قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مسئله رعایت بهداشت و درمان فوق‌العاده اهمیت دارد، حتما باید در نحوه انتقال افراد و نوع اسکان زائران راهیان نور و تغذیه تمهیدات لازم جهت مقابله با کرونا در نظر گرفته شود.

رئيس ستادکل نیروهای مسلح گفت: همه مسئولان حوزه اعزام باید در تامین وسیله نقلیه مناسب و ایمن کنترل داشته باشند تا اینکه مردم با آرامش بتوانند به این مناطق سفر کنند.

وی ادامه داد: ما سند ملی راهیان نور را داریم که میثاق‌نامه بسیار ارزشمندی است که میثاق‌نامه باید در قالب دستورالعمل‌هایی که تهیه شده است باید در همه دستگاه‌ها مبنای عمل عزیزان قرار گیرد.

سردار باقری گفت: نقش آموزش و پرورش بی‌بدیل است و آینده سازان کشور ما اکنون در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها در حال تحصیل هستند و ما باید تلاش کنیم تا دانش آموزان ما با کیفیت بیشتری در سفرهای راهیان نور شرکت کنند که البته این میدان داری معلمان و مسئولان آموزش و پرورش را نیز می‌طلبد.

رئيس ستادکل نیروهای مسلح در پایان گفت: همه مراکز دانشگاهی ما امروز نقش اساسی در برگزاری اردوهای راهیان نور دارند و راهیان نور امروز ظرفیت لازم را در راستای خدمت به فرهنگ کشور و شکل‌گیری نسل آینده دارد.

سردار کارگر: تبدیل سفر راهیان نور به الگوی سفر ایمن

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در گزارشی اظهار داشت: ما در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور تا کنون یکصد جلسه و در شورای هماهنگی راهیان نور نیز تاکنون بیش از ۱۵۰ جلسه داشتیم که در این جلسات شورای هماهنگی دکتر عسگری به‌عنوان نماینده رئیس جمهور در خدمتشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جلسات شورای سیاست‌گذاری راهیان نور در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، افزود: گستره سرزمینی راهیان نور در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر است که در این استان‌ها حدود ۵۷ یادمان دفاع مقدس وجود دارد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: یکی از کار‌های خوبی که ما در ستاد مرکزی راهیان نور کشور با همکاری ارتش، سپاه و نیروی انتظامی انجام شد، راهیان نور را فقط به منطقه خوزستان محدود نکردیم، بلکه این موضوع در مناطق غرب و شمال‌غرب نیز گسترش پیدا کرد و اردو‌های راهیان نور به دو استان هرمزگان و بوشهر نیز اعزام شد.

سردار کارگر ادامه داد: این باعث شده تا در ۳۶۵ روز سال راهیان نور را داشته باشیم و اعزام کاروان‌های راهیان نور فقط به مدت زمان ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین محدود نشود؛ در موضوع اعزام و اسکان هم کار‌های بسیار بزرگی انجام شده که یکی از کار‌های انجام شده، سند ملی راهیان نور است که این سند تکلیف همه دستگاه‌های کشور را معلوم کرد و این توانست به عنوان یک سند اصلی خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: در موضوع اسکان و اعزام کار خوب دیگری هم که انجام شد، این بود که در دو قرارگاه دانشجویی و دانش‌آموزی، وزرای علوم و آموزش و پرورش مسئول این دو قرارگاه شدند که این خیلی به برگزاری اردو‌های راهیان نور دانش‌آموزی و دانشجویی کمک می‌کند؛ در همین راستا موضوع اردو‌های شمیم نور را نیز برای دانش آموزان داریم که مکمل راهیان نور دانش‌آموزی است؛ در این رابطه دانش آموزانی که نمی‌توانند به اردو‌های راهیان نور بروند از موزه‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

آغاز سفرهای راهیان نور با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌های جهاد و شهادت در عرصه عمل بوده است

وی افزود: اقدام دیگری که صورت گرفته، راه‌اندازی سامانه خودروی شخصی بود؛ چون خدماتی که به کاروان‌ها می‌دادند معمولاً به خودرو‌های شخصی داده نمی‌شد که این موضوع هم اکنون انجام شده است؛ ما در موضوع دیگر درباره اسکان این است که الان در حال حاضر ۱۵۰ هزار شب مانی و اسکان در محیط‌های راهیان نور وجود دارد که بیشتر این اسکان‌ها یعنی بیش از ۱۰۰ هزار شب مانی در منطقه خوزستان است.

وی افزود: درباره آمار زائران راهیان نور هم باید گفت که اوج اعزام‌ها در سال ۱۳۹۷ بود که طی آن بیش از هفت میلیون نفر به راهیان نور سفر کردند؛ زیرا در سال ۱۳۹۸، چون از سه ماه چهارم به دلیل شیوع کرونا اعزامی نداشتیم میزبان بیش از شش میلیون نفر در این مناطق بودیم.

سردار کارگر تصریح کرد: ما با شیوع کرونا داوطلب شدیم تا کاروان‌های راهیان نور اعزام نشود؛ البته در مدت شیوع کرونا یادمان‌های راهیان نور باز بوده و افرادی با خودرو‌های شخصی مراجعه کردند به عبارت دیگر در مدت یاد شده فقط اعزام کاروان‌ها تعطیل بوده، اما امسال اعزام کاروان‌های راهیان نور را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داریم که هم اکنون تعدادی از کاروان‌های راهیان نور در خوزستان حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که مستحضر هستید و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده موضوع سفر ایمن کاروان‌های راهیان نور است به همین جهت با رعایت قوانین در اعزام کاروان‌های راهیان نور در آماری که نیروی انتظامی اعلام کرده نشان می‌دهد تلفات جاده‌ای سفر‌های نوروزی از سال ۱۳۹۵ تعداد ۶۶۳ نفر بوده است.

سردار کارگر تاکید کرد: این در حالی است که تصادفات منجر به فوت در کاروان‌های راهیان نور در کل سال ۱۳۹۵ سه نفر، در سال ۱۳۹۶ دو نفر و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این تعداد صفر شده و این هم به همت همه عزیزان بویژه نیروی انتظامی صورت گرفت؛ زیرا با ابلاغ ضوابط همه کاروان‌ها ملزم به رعایت آن شدند و از حرکت خودرو‌های فرسوده و حرکت در شب جلوگیری به عمل آمد.

وی سپس با اشاره به اینکه سند ملی راهیان نور سندی بسیار معتبر و کاربردی است که همه دستگاه‌ها بواسطه این سند مسئول بوده و در برابر آن جوابگو هستند، افزود: در راهیان نور ۱۱ قرارگاه فعالیت دارند که عبارتند از قرارگاه‌های راهیان نور سپاه، بسیج، آجا، نیروی انتظامی، جهاد، حوزه‌های علمیه، رسانه‌ای، فرهنگی، دانشجویی، دانش‌آموزی، بین‌الملل و دریایی که قرارگاه دریایی بر عهده نیروی دریایی سپاه است.

وی افزود: کارگروه‌های خادمین، اعزام، اسکان، بهداشت و درمان، امنیتی و انتظامی، محتوای روایت، امور بین‌الملل، راویان، عقیدتی، امور دینی، فرهنگی، رسانه‌ای، پژوهش و یادمان‌ها، کارگروه‌هایی هستند که فعالیت آن‌ها در حال انجام است؛ همه کسانی که در یادمان‌ها خدمت می‌کنند اعم از خادمین، راویان و مبلغین، در حال طی کردن آموزش‌های لازم هستند و حتی کسانی که در یادمان‌ها مسئولیت دارند نیز، آموزش در خصوص نحوه مواجهه با زائران را می‌بینند.

سردار کارگر تاکید کرد: در مورد برگزاری راهیان نور جنوب شرق در استان سیستان و بلوچستان نیز که از سوی رئیس ستاد کل مطرح شده باید گفت که این مورد مطالعه قرار گرفته و حتی در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور هم در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم.

وی در خصوص توجه به مردم شهر‌های پذیرای کاروان‌های راهیان نور هم گفت: در این راستا به همه کاروان‌های راهیان نور ابلاغ کردیم همه مایحتاج کاروان‌ها را از شهر‌های مقصد تهیه کنند و حتی در ساخت و ساز‌ها از امکانات و توانمندی‌های این شهر‌ها استفاده کنند؛ در رابطه با پروژه‌های دانشگاهی مرتبط با راهیان نور هم تا کنون ۲۶ پروژه دفاع شده و ۱۹ پروژه هم در حال دفاع است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در ادامه عنوان کرد: تمام یادمان‌های دفاع مقدس در حال ثبت در وزارت میراث فرهنگی هستند که در این رابطه وزارت دفاع وظیفه دارد این یادمان‌ها را معلوم کند تا ملکیت آن‌ها مشخص شود؛ از ۵۷ یادمان دفاع مقدس ۴۶ یادمان در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و امیدواریم این اتفاق برای بقیه یادمان‌ها هم روی دهد؛ البته غیر از یادمان‌های دفاع مقدس بقیه آثار دفاع مقدس هم ثبت شوند که در این خصوص ۲۹ اثر در مناطق عملیاتی و دیگر استان‌ها ثبت شده است و این اتفاقی است که برای همه یادمان‌ها صورت می‌گیرد تا در آینده کسی نتواند تعرضی نسبت به این یادمان‌ها داشته باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در شبکه مرکزی خادمین ۸۰ هزار نفر داوطلب ثبت نامی داریم و این در حالی است که تمام حاضران در یادمان‌ها بابت فعالیتی که می‌کنند هیچ مبلغی را دریافت نمی‌کنند؛ در همین راستا آیین‌نامه خادمین شهدا و لباس آن‌ها در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور تصویب شده و سامانه‌ای هم برای جذب و بکارگیری داوطلبان خادمی شهدا انجام طراحی شده است.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر این ۲۵ هزار داوطلب راوی داریم که این عزیزان در طول سال به صورت نوبتی در یادمان‌ها یا همراه کاروان‌ها برای روایتگری حضور می‌یابند؛ بانک اطلاعاتی نیز برای راویان و به روز رسانی آن‌ها تهیه شده و در ادامه کاری با آموزش و پرورش برای استفاده از معلم راوی در راهیان نور بود که این کار انجام شده و توانستیم از معلمان استفاده کنیم، چون بهترین راوی برای کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور استفاده از همین معلمان راوی است.

وی تصریح کرد: شبکه مبلغین هم که توسط حوزه‌های علمیه انجام می‌شود، ۱۸ هزار نفر روحانی ساماندهی کردند که در کاروان‌ها و یادمان‌ها و محل‌های اسکان زائران حضور دارند؛ امور بین‌الملل نیز که مقرر شده بود در دولت گذشته ایجاد شود، این کار پی گیری و قرار شد فرمانده آن وزیر امور خارجه باشد که وزیر خارجه سابق آن را پذیرفتند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: موضوع ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس هم در دستور کار قرار دارد و در این رابطه ۴۸ نشست تخصصی به صورت وبینار مجازی با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت انجام شده و یک کاری هم با نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه تهران و بقیه دانشگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی گفت: سامانه ملی راهیان نور نیز شبانه روزی است و همه عزیزانی که بخواهند به راهیان نور تشریف ببرند را در طول سال راهنمایی می‌کند؛ یکی از موضوعات برای اطمینان بخشی به مردم این است که تعداد کل زائران بیمار معرفی شده به بیمارستان از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ تا پایان بهمن سال ۱۳۹۸ تعداد هزار و ۵۶۱ نفر بوده و این در شرایطی است در مدت مورد اشاره بیش از هفت میلیون نفر به‌عنوان زائر در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند؛ این آمار کم بیماران به دلیل بهداشت در مناطق یادمانی خیلی خوب رعایت می‌شود.

سردار گارگر در توضیح بیشتر بیان داشت: همه کسانی که در مناطق یادمانی دفاع مقدس حضور می‌یابند در هنگام بیماری و در زمان مراجعه به مراکز درمانی نیاز به پرداخت هیچ وجهی ندارند؛ ضمن اینکه همه زائران راهیان نور بیمه می‌شوند؛ در مورد کمیته امنیتی انتظامی هم عزیزان نیروی انتظامی با همت پای کار آمدند.

سردار کارگر افزود: زمانی هم که ابتدای سال ۱۳۹۸ در خوزستان سیل آمد عزیزان نیروی انتظامی و وزارت راه و شهر سازی اطلاع رسانی بسیار خوبی در رابطه با وقوع سیل انجام دادند و ما هیچ موردی از بروز مشکل برای راهیان نور نداشتیم؛ اما در رابطه با عمق بخشی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌توان کار‌های بسیار خوبی را بیان کرد؛ به‌عنوان مثال شهدای شاخصی که هر سال اعلام می‌کنیم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، روحانیون و خانم‌ها هستند.

وی بیان داشت: هر سال شعاری را برای یک تعیین می‌کنیم که شعار سال ۱۴۰۰ «ما مقتدریم» بود و برای سال ۱۴۰۱ شعار «ما قوی هستیم» انتخاب شده است؛ یکی از کار‌های خوبی که انجام شد، مسئله جشنواره ملی ره آورد سرزمین نور بود؛ کار بزرگی که هر ساله انجام می‌شد و حتی سال گذشته که راهیان نور انجام نشد این جشنواره برگزار شد که مسئولیت برگزاری جشنواره هم بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور است و فردا هم این جشنواره در منطقه خوزستان انجام می‌شود؛ همه کسانی که راهیان نور رفتند آثار فرهنگی و هنری خود را برای شرکت در این جشنواره فرستادند که این آثار در تولید فیلم، سریال و مستند خیلی کمک کرده است؛ هر ساله تعدادی از هنرمندان را به راهیان نور اعزام می‌کنیم که در یک سال این عزیزان تئاتر را در فضای باز انجام دادند.

سردار کارگر تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که انجام می‌دهیم برگزاری نمایش‌های رزمی فرهنگی و بصیرتی در ایام برگزاری راهیان نور آن هم در ۹ منطقه است که توسط ارتش و سپاه انجام می‌شود؛ در نظرسنجی‌هایی که از شرکت کنندگان در راهیان نور گرفتیم نشان می‌داد که از این رزمایش‌ها خیلی استقبال می‌شود.

وی افزود: نقش صداوسیما در راهیان نور بی‌بدیل است؛ زیرا در نظرسنجی که داشتیم بیش از ۹۰ درصد مردم در راهیان نور اعلام کردند که اطلاعات راهیان نور را از صدا و سیما گرفتیم؛ در حوزه فضای مجازی نیز در سال‌های گذشته با راه اندازی قرارگاه رسانه‌ای در راهیان نور که با حضور ۶۰۰ نفر از خبرنگاران افتخاری صورت گرفته کار‌های بسیار بزرگی انجام دادند؛ یکی از مسائلی که وجود دارد شبکه شاد آموزش و پرورش است و شبکه‌ای که ظرفیت بسیاری دارد؛ زیرا بسیاری از مراسم‌های ما از طریق این شبکه پخش شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپس به راه اندازی کارگروه تولید محتوای راهیان نور بین‌الملل به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی اشاره کرد و گفت: دنبال این هستیم تا فعالیت‌های راهیان نور بیشتر توسط مردم دنبال شود؛ ابتدای سال ۱۳۹۸ در سیلی که در منطقه خوزستان آمد تمام امکانات راهیان نور در اختیار عزیزان سیل‌زده قرار گرفت و یا حتی وقتی زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه روی داد پیش آمد امکانات راهیان نور و بیمارستانی هم که در اختیار راهیان نور بود در اختیار زلزلزله زدگان و وزارت بهداشت قرار گرفت.

سردار کارگر همچنین در مورد نقش آفرینی راهیان نور در مقابله با فراگیری ویروس کرونا هم بیان داشت: در زمان شیوع بیماری کرونا علاوه بر توقف اعزام کاروان‌های راهیان نور، تعداد ۸۰۰ گروه جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم در ایام کرونا در شبکه خادمین و مبلغین راهیان نور راه اندازی شد و توانستند خدماتی را ارائه دهند؛ علاوه بر این مراکز اسکان راهیان نور نیز به ویژه در منطقه خوزستان و بعضی از استان‌های دیگر در اختیار مردم به عنوان نقاهتگاه قرار گرفت؛ همچنین توزیع بسته‌های ضدعفونی و بهداشتی میان مردم توسط قرارگاه‌های راهیان نور، پرستاری از بیماران بستری در مراکز درمانی توسط شبکه مبلغین و خادمین که کار بسیار بزرگی بوده که در همین رابطه صورت گرفته است.

امیر سیاری: ارتش در ۷ یادمان پذیرای زائران راهیان نور است

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در این نشست، اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی امسال در ۷ یادمان و ۵ محل استقرار و نمایشگاه پذیرای زائران راهیان نور است. همچنین در اجرای بهتر فعالیت فرهنگی راهیان نور با برادران عزیزمان در سپاه، بسیج و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تمام توان در تعامل و همکاری هستیم. ان شاالله امسال نیز همچون سنوات گذشته شاهد اجرای موفقیت آمیز ماموریت راهیان نور پس از دو سال وقفه، در سطح کشور باشیم‌.

سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این نشست، با اشاره به اینکه ضرورت اطلاع رسانی صحیح جهت ارائه امکانات برای حضور خانواده ها در راهیان نور احساس می شود، گفت: سازمان صداوسیما نیز باید با توجه به مجوز ستاد مقابله با کرونا برای انجام سفر مردم را نسبت به این موضوع آگاه کند.

نقش بی‌بدیل راهیان نور در شکل‌گیری نسل آینده/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌ جهاد در عرصه عمل است

سردار فضلی: راهیان نور می‌تواند انقلاب اسلامی را در برابر همه هجمه‌های دشمنان پیروز کند

سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه نیز در این نشست، اظهار داشت: ما در انقلاب اسلامی موضوعی را جدی تر از دفاع مقدس نداریم؛ چراکه در دوران دفاع مقدس عمل به قرآن و احکام شرع موج می‌زند. امروز بهترین فرصت برای انتشار فرهنگ انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی در فرصت طلایی راهیان نور است. خوشبختانه جریان راهیان نور در فرایندی که تاکنون طی کرده سیر تکاملی خوبی را از حیث محتوا و ساختار و سازماندهی داشته است که این جای تقدیر دارد.

وی گفت: تاکنون در بستر راهیان نور اتفاقات شیرین و سازنده‌‌ای رخ داده است که خود به تنهایی دست مایه یک کتاب ارزشمند و یا یک سناریوی قوی و تاثیرگذار که می‌تواند انسان‌سازی کند و انقلاب اسلامی را در برابر همه هجمه‌های دشمنان پیروز گرداند.

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور نیز اظهار داشت: وزارت بهداشت در حوزه سفرهای راهیان نور دستورالعمل هایی را مبتنی بر ملاحظات کرونایی تدوین کرده است و به همه مسئولانی که در این رابطه فعال بوده اند ابلاغ کرده است. سامانه بهداشت و درمان کشور نیز خود را موظف می داند در همه اقصی نقاط کشور به‌ویژه در مسیر حرکت کاروان های راهیان نور 
حضور داشته باشد و در صورت نیاز خدمات لازم را ارائه دهد . همچنین سازمان اورژانس کشور نیز در یادمان ها حضور مستمر خواهد داشت.
 
سردار قریشی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در ادامه اظهار داشت: راهیان نور پاسخی مستحکم به جنگ فرهنگی است که دشمن علیه ایران اسلامی به راه انداخته است. امروز در نیروهای مسلح اقدامات خوبی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه نرم افزاری و فضای مجازی صورت گرفته است به طوری که در طول ۲ سال گذشته که با بیماری کرونا مواجه بودیم از طریق این فضا و با ایجاد بسترهای لازم بیش از ۳۲ میلیون نفر بازدید کننده مجازی از مناطق عملیاتی داشتیم.  همچنین هم اکنون نیز آمادگی خوبی را در تعامل با سپاه های استانی جهت برگزاری سفرهای راهیان نور تمهید کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش: لزوم محتواسازی برای قشر کودک در حوزه ترویج ارزش‌های دفاع مقدس

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این نوع گردشگری که با هدایت مقام معظم رهبری و درایت نیروهای مسلح انجام گرفته است و در آن نور و معنویت‌ قابل ادراک است، به جهان تسری پیدا خواهد کرد، گفت: بیش از ۱۰۵ هزار اتاق را برای خانواده‌های فرهنگیان جهت بهره‌گیری از امکان اسکان در اردوهای راهیان نور تجهیز کرده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در راستای تحقق و ترویج فرهنگ دفاع مقدس گام برمی‌دارد، تصریح کرد: ما در حوزه کودک باید با کمک متخصصان این عرصه وارد عمل شویم و بسترهای لازم را جهت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد کنیم؛ چراکه بیشتر جمعیت دانش آموزی کشور را افراد زیر ۱۲ سال تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: دفاع مقدس تجلی واژه‌‌های جهاد و شهادت در عرصه عمل بوده است

«علی‌اکبر متکان» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهارداشت: جهاد و شهادت در دوران دفاع مقدس به طور عملی تجلی یافته است و فرزندان انقلاب اسلامی مهم‌ترین نقش را در ارتباط با ایجاد فرهنگ دفاع مقدس بر عهده داشته اند. نسل سوم امروز از طریق اردوهای راهیان نور با واژه های جهاد و شهادت آشنا خواهند شد و ما نیز آمادگی داریم با تمام توان در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این سفر معنوی تلاش کنیم. وزارت جهاد کشاورزی نقش ارزشمندی را در دوران دفاع مقدس ایفا کرده و تعداد زیادی شهید، جانباز ایثارگر و آزاده را تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده است.

«بیژن رنجبر» نماینده دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست، اظهار داشت: دانشگاه آزاد در حوزه اعزام دانشجویی تاکنون فعال بوده است و امسال نیز در این حوزه اقدام خواهد کرد.

دانشگاه آزاد به لحاظ امکانات اسکان در واحدهای دانشگاهی استان های میزبان آماده ارائه خدمات به زائران راهیان نور است و در این رابطه با تعامل با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های ‌دفاع مقدس به نحو احسن خدمات رسانی خواهد کرد.

رونمایی از شعار سال راهیان‌ نور/ «ما مقاوم هستیم»

در حاشیه این نشست، از شعار سال راهیان نور با عنوان «ما مقاوم هستیم» توسط سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح رونمایی شد.

نقش بی‌بدیل راهیان نور در شکل‌گیری نسل آینده/ دفاع مقدس تجلی واژه‌‌ جهاد در عرصه عمل است

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار