به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاعپرس، انقلاب اسلامی ایران بیشک پدیدهای نوظهور در قرن حاضر است؛ انقلابی که توسط رهبری بینظیر در جهان اسلام چون امام خمینی (ره) هدایت شد و تحولی شگرف در معادلات سیاسی جهان پدید آورد.
ایشان با هدف مقابله با سلطه ابرقدرتهای شرق و غرب، ملل اسلامی را به رویکردی مجدد به ارزشهای اسلامی فرا خواند. در این رهگذر، ایشان علاوه بر اهتمام به حاکمیت آرمانها و ارزشهای مذهبی، از هیچ کوششی برای تحقق جنبههای آزادی خواهانه و استقلال طلبانه نهضت دریغ نکرد.
در ادامه به بخشی از اهداف بزرگ و والای حضرت امام خمینی از ظهور انقلاب اسلامی پرداختهایم که باهم میخوانیم.
اجرای احکام اسلام
مهمترین هدفی که حضرت امام (ره) برای نهضت مردم انقلابی ایران ترسیم فرمودهاند که دیگر اهداف نیز در ذیل این هدف میگنجد، اجرای احکام اسلام و تحقق حکومت الله بر جهان است.
رای کافی نیست
«اسلام تاکنون ـ مگر یک چندی که در صدر اسلام بوده است ـ تاکنون وجود خارجی به آن معنایی که باید پیدا بکند، پیدا نکرده. الآن هم که ما جمهوری اسلامی را میخواهیم، تاکنون کاری که ما کردیم مانع را به طور عمده رفع کردیم. آن طوری که ملت تاکنون عمل کرده است، موانع برقراری جمهوری اسلامی را رفع کرده است، که آن رژیم سلطنتی بود.
رأی هم به جمهوری اسلامی همه دادید؛ و الآن مملکت ما رژیمش رژیم جمهوری اسلامی است؛ لکن با رأی به جمهوری اسلامی آرمان های اسلام تحقق پیدا نمیکند ـ دنبال این رأی، عمل باید باشد ـ باید یکی یکی احکام شرع در خارج تحقق پیدا بکند. باید دادگستری، دادگستری اسلامی باشد. باید فرهنگ، فرهنگ اسلامی باشد؛ باید بازار، بازار اسلامی باشد؛ مدارس، مدارس اسلامی باشند؛ باید همه قشرها اسلامی بشوند، و همه قوانین اسلام انشاءاللَّه تحقق پیدا بکند. اگر چنان چه به این آرمانی که همه داریم انشاءاللَّه برسیم، یک مملکت نمونه پیدا خواهید کرد.»
ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم
«حکومت اسلامی حکومتی است بر پایه قوانین اسلامی. در حکومت اسلامی استقلال کامل حفظ میشود. ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری، فرم و شکل حکومت را تشکیل میدهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم، قوانین الهی است.»
قیام برای احیای احکام الهی
«ملت ما قیام کرد برای خدا و برای احیای احکام الهی و با شور و شعف به میدان رفت و با دادن فداییان بسیار و شهدای بیشمار غلبه کرد بر کفر و نفاق و دست ابرقدرتها را از این کشور کوتاه کرد. و این برای اسلام بود و برای خدا. یک کشوری که برای خدا قیام کرده است، برای خدا هم پایدار میماند و برای خدا هم ادامه میدهد.»
احیای قرآن
«همه با هم یک صدا برای اسلام، برای احیای سنت پیغمبر اکرم (ص)، برای احیای قرآن معظم، برای استقلال کشور، برای آزادی ملت، همه با هم به پیش؛ کشور اسلامی ایران برای احیای اسلام و قرآن کریم بپاخاسته.»
قرآن حکومت کند
«ما آن چیزی را که میخواهیم، حکومت اللَّه را میخواهیم؛ حکومت خدا را میخواهیم. ما میخواهیم قرآن حکومت کند بر ما. ما میخواهیم قوانین اسلام بر ما حکومت کند. ما هیچ حکومتی را جز حکومت اللَّه نمیتوانیم بپذیریم؛ و هیچ دستگاهی را که برخلاف قوانین اسلام باشد نمیتوانیم بپذیریم. و هیچ رأیی را که برخلاف رأی اسلام باشد و رأی شخصی باشد. رأی گروهی باشد، رأی حزبی باشد، ما نمیتوانیم بپذیریم. ما آن را میتوانیم بپذیریم که قانونِ اسلام حکم فرمایی کند. ما تابع اسلام هستیم؛ ما تابع قانون اسلام هستیم. و جوانهای ما خونشان را برای اسلام دادهاند. جوانهای ما آن قدر جدیت کردند، میگفتند ما اسلام را میخواهیم، ما احکام اسلام را می خواهیم.»
مقصد اسلام است
«ملت ایران و ما مقصدمان این نیست و نبود که فقط محمدرضا برود؛ رژیم سلطنتی از بین برود؛ دست اجانب کوتاه بشود؛ اینها همه مقدمه بود؛ مقصد اسلام است. ما میخواهیم که اسلام حکومت کند در این مملکت؛ احکام اسلام در این مملکت جریان پیدا بکند. اگر ما فرض کنیم که حکومت رژیم سلطنتی از بین برود و یک رژیم دیگری بیاید که آن رژیم دیگر ایادی دیگران، هم از آن، از مملکت ما قطع بشود یک رژیمی بیاید اما رژیم اسلامی نباشد، برخلاف اسلام باشد، این مقصد ما حاصل نشده... بسیارند رژیم آزادمنشانه، رژیمی که استقلال هم دارد، آزادی هم میدهد، اما یک آزادی میدهد که بر وفق اسلام نیست؛ احکام احکام اسلام نیست؛ رژیم رژیم اسلام نیست. عدالت اسلامی به آن طوری که در اسلام است نیست. ما همچو چیزی را نمیخواستیم و نمیخواهیم.»
گسترش عدالت اسلامی
امام خمینی (ره) یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران را ایجاد قسط و عدل، بسط عدالت فردی و اجتماعی، جلوگیری از ظلم و جور، ایجاد حکومت قانون و اجراء قوانین بر معیار قسط و عدل میدانند.
تعدیل اختلاف طبقاتی
«رژیمی که ما بنا داریم تحقق پیدا بکند، و آن رژیم عدل اسلامی است. رژیمی را که ما درصدد تحقق آن هستیم، و اگر موفق بشویم متحقق بشود، رژیمی است که این فواصل مردم را به هم نزدیک می کند، و این اختلافات طبقاتی تعدیل می شود.»
جمهوری عدل اسلامی
«قشر دانشگاهی با قشر روحانی و طبقه جوان روحانی، اینها با هم نزدیک شدند، همکار شدند، و همه با سایر طبقات مردم نزدیک شدند، همکار شدند. و همه این ها در این کلمه که رژیم طاغوتی نباید باشد و باید یک جمهوری عدل اسلامی باشد، همه با هم مشترک شدند. غرض همه بود و مقصود همه این معنا بود.»
عدالت اجتماعی، مقصد بزرگ اسلام
«دستگاه جبار گمان کرده است با این اعمال غیرانسانی و فشارها میتواند ما را از مقصد خود، که جلوگیری از ظلم و خودسریها و قانون شکنیها و حفظ حقوق اسلام و ملت و برقراری عدالت اجتماعی که مقصد بزرگ اسلام است، منصرف کند.»
نتیجه قطعی؛ بسط عدالت اسلامی
«نقطه روشنی که در این آخر عمر برای من امیدبخش است، همین آگاهی و بیداری نسل جوان و نهضت روشنفکران است که با سرعت در حال رشد است؛ و با خواست خداوند تعالی به نتیجه قطعی که قطع ایادی اجانب و بسط عدالت اسلامی است خواهد رسید. شما جوانان پاک دل موظف هستید، با هر وسیله ممکنه، ملت را هرچه بیشتر آگاه کنید و از نیرنگهای گوناگون دستگاه پرده بردارید و اسلام عدالت پرور را به دنیا معرفی کنید.»
نهضت برای بسط عدالت
«ملتی که پشتیبانش اسلام و قرآن و نهضتش برای خدا و بسط عدالت و محو ستمکاری است، پیروز است.»
عدالت فقط در اسلام
«ما یک رژیمی میخواهیم که رژیم عدالت باشد، و در همه رژیمهایی که ما مطالعه بکنیم جز رژیم اسلام، جز حکومت اسلامی، حکومتی نیست که عدالت داشته باشد.»
قیام برای اجرای عدالت
«خداوندا! تو میدانی که ما در این قیام رضای تو را میخواهیم، و تو میدانی که ما از ظلم ولو بر یک نفر بیزار هستیم، و تو میدانی که ما برای اجرای عدالت قیام کردهایم.»
هدف، نجات ملت است
«ملت عظیم الشأن ایران! نهضت خود را ادامه داده و هرگز سستی به خود راه ندهید، که نمیدهید... تظاهرات کوبنده برای رسیدن به هدف اسلامی، عبادتی است که روزها و یا ماهها را در آن اثری نیست؛ چرا که هدف نجات ملت است، اجرای عدالت اسلامی و برقراری حکومت الهی بر پایه محکم عدل است.»
استقلال طلبی
از نظر حضرت امام (ره) استقلال دارای دو بعد سلبی و ایجابی است.
استقلال سلبی همان استعمارزدایی است که زمینه ساز تحقق حکومت نه شرقی، نه غربی محسوب میشود.
«این کشور ما که قیام کرد، از اول هم که قیام کرد، جمهوری اسلامی و استقلال کامل و «نه شرقی و نه غربی» را اعلام به دنیا کرد و از اول اعلام کرد به دنیا که ما نه تحت حمایت آمریکا و نه تحت حمایت شوروی و نه تحت حمایت هیچ قدرتی نیستیم؛ ماییم و تحت عنایات خدای تبارک و تعالی و پرچم توحید که همان پرچم امام حسین (علیه السلام) است.»
نه شرقی، نه غربی
«ما ایالات متحده را از ایران بیرون انداختیم تا حکومت اسلام را برقرار نماییم. بیرون انداختن دولت آمریکا بدین معنی نیست که شوروی جایگزین آن شود. شعارهای مردم ما نشان دهنده این حقیقت است. آنان در تمام تظاهرات و مبارزاتشان فریاد میزدند نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی.»
وابستگان منزوی شوند
«سیاست "نه شرقی و نه غربی" را در تمام زمینههای داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوی نمایید.»
قطع دست اجانب
«بر جناحهای پیشرو از مراجع عظام و علمای اعلام مذهب و خطبای محترم و مدرسین و دانشمندان تا رجال سیاسی و روشنفکران دانشگاهها و بازارها و کارمندان محروم و کارگران مظلوم روشنفکر، لازم است این فرصت الهی را از دست نداده، بیامان جمیع اقشار ملت را به پیش هدایت کنند و از خواست ملت که برچیده شدن نظام سلطنتی و قطع دست اجانب از دخالت در مقدرات کشور و از غارتگریها... سرمویی تخلف و عقب نشینی نکنند.»
در رابطه با استقلال ایجابی، امام خمینی هدف انقلاب اسلامی را تامین استقلال مملکت در ابعاد سیاسی نظامی، فرهنگی، اقتصادی و فکری میداند.
اساس کار، تأمین استقلال
«اساس کار یک جمهوری اسلامی، تأمین استقلال مملکت و آزادی ملت ما و مبارزه با فساد و فحشا و تنظیم و تدوین قوانین است که در همه زمینههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به معیارهای اسلامی، اصلاحات لازم را به عمل آورد.»
حضرت امام خمینی سپردن کار به کاردانان وطن خواه امین، خودکفایی و اختصاص مخازن و منابع کشور به مردم و استقلال فکری مراکز آموزشی را از پیش شرط های لازم برای تحقق استقلال میدانند.
آزادی خواهی
«خدای تبارک و تعالی بر این ملت منت گذاشت و قیام کردند، نهضت کردند، انقلاب کردند. خواستند یک ملتی باشند مستقل، آزاد. نه وابسته به شرق باشند، نه وابسته به غرب. الآن جرم این ملت این است که میخواهد آزاد باشد، میخواهد انسان باشد، میخواهد سرنوشت خودش به دست خودش باشد؛ جرم ما این بود که میخواستیم آزاد باشیم، میخواهیم خودمان زندگی خودمان را اداره کنیم و میخواهیم که در تحت قیمومت هیچ دولتی نباشیم.»
برقراری معنویت اخلاقی
«از اول که نهضت اسلامی این مردم تحقق پیدا کرد و کم کم انقلاب تحقق پیدا کرد، از همان اول، فریاد این جمعیتها و گروهها در هر جا که بودند، فریاد این بود که با "اللَّه اکبر" پیش میرفتند. خدا و ذکر خدا در فریادهای آنها بود. و تا حالا هم و از اول تا حالا در این بینها هم، این ذکرهای الهی و یاد خدا در این کشور زنده است و این اسلام خواهی و اخلاق اسلامی خواهی در این بشر زنده است.»
انتهای پیام/341