اعمال تحریم شرکت‌های آمریکایی علیه خانواده‌های شهدای لبنانی

رسانه‌های لبنانی خبر دادند که شرکت‌های آمریکایی تحریم‌هایی علیه خانواده‌ آن دسته افرادی که در کمین «الطیونه» به شهادت رسیدند، اعمال کرده‌اند.
کد خبر: ۵۱۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ - 11March 2022

اعمال تحریم شرکت‌های آمریکایی علیه خانواده‌های شهدای لبنانیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، منابع لبنانی، امروز (جمعه)، گزارش دادند که شرکت‌های آمریکایی تحریم‌هایی علیه برخی از خانواده‌های شهدای لبنانی اعمال کرده‌اند.

بنابر گزارش روزنامه «الاخبار»، تحریم‌های آمریکا علیه جنبش حزب‌الله لبنان تنها به سیاستمداران و بازرگانانی که واشنگتن مدعی است حزب‌الله را تأمین مالی می‌کنند، محدود نشده است بلکه این تحریم‌ها علیه خانواده برخی شهدای لبنانی نیز اعمال شده است.

این روزنامه لبنانی در این خصوص گزارش داد که تحریم‌های اعمال شده علیه خانواده‌های شهدای لبنانی از محدود کردن فعالیت‌های آن‌ها، ممنوع کردن دادوستدهای مالی شروع شده و تا بستن حساب‌های کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پیش رفته است که از جمله این افراد می‌توان به «عبیر خلیل» مادر شهید «محمد تامر» و دختر او فاطمه اشاره کرد.

نیروهای حزب «القوات اللبنانیه» به رهبری «سمیر جعجع»، صبح روز پنجشنبه چهاردهم اکتوبر سال گذشته میلادی (۲۲ مهر ۱۴۰۰) در منطقه «الطیونه» بیروت اقدام به تیراندازی به سمت طرفداران بی‌دفاع حزب‌الله و جنبش «امل» کردند؛ افرادی که در اعتراض به عملکرد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت به خیابان‌ها آمده بودند.

هفت نفر در این تیراندازی شهید شدند که یکی از شهداء محمد تامر بود. بنابر گزارش روزنامه الاخبار، تامر بیست و چهار ساله از فاصله نزدیک به ضرب گلوله یکی از نظامیان ارتش لبنان به شهادت رسید. پس از شهادت، عبیر خلیل مادر محمد تامر که در شبکه اجتماعی «فیسبوک» تصاویر فرزند خود را منتشر کرده بود و برای او سوگواری می‌کرد، حدود دو ماه پیش هدف تحریم شرکت‌های آمریکایی قرار گرفت.

جنبش‌ حزب‌الله و امل پس از درگیری در منطقه الطیونه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بودند که عوامل حمله به مردم، گروهی وابسته به حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع بوده‌اند. رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان نیز در جریان مراسم تشییع شهدا با بیان اینکه خون شهدای این حادثه پایمال نخواهد شد، گفته بود که حادثه دیروز یکی از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در بیروت آن را مدیریت کرد.

الاخبار در ادامه گزارش خود اضافه کرد مادر شهید محمد تامر که یک دفتر مسافرتی و گردشگری دارد، اخیرا از جانب شرکت حواله‌های مالی «وسترن یونیون» تحریم شده است. این شرکت آمریکایی به مادر شهید اطلاع داد که دیگر نه می‌تواند حواله‌ای مالی دریافت و نه ارسال کند. طبق گزارش این روزنامه لبنانی، زمانی که عبیر خلیل به دفتر شرکت در لبنان رفت تا علت این ممنوعیت را بداند، در پاسخ به او گفته شد که باید به دفتر شرکت در آمریکا مراجعه کند.

پس از مکاتبه مادر محمد تامر با دفتر مرکزی این شرکت آمریکایی،‌ به او اطلاع داده شد که نه او و نه دخترش دیگر نمی‌توانن از خدمات این شرکت استفاده کنند. تنها چند هفته پس از پاسخ شرکت، وسترن یونیون به مادر شهید اطلاع داد که حساب کاربری او در شبکه فیسبوک نیز مسدود شده است. عبیر خلیل که در ابتدا فکر می‌کرد، مسدود شدن حساب کاربری او موقت است و شاید مربوط به انتشار تصاویر فرزند شهیدش باشد، چند روز بعد متوجه شد که تحریم‌ها علیه او تشدید شده است و شماره تماس او در برنامه «واتساپ» نیز مسدود شده است و او دیگر نمی‌تواند از این برنامه استفاده کند.

بر اساس این گزارش، فیسبوک در حالی حساب کاربری مادر محمد تامر را بسته است، که او ضوابط مربوط به انتشار تصاویر را مطابق با استانداردهای آمریکا در ارتباط با تعریف «تروریسم» از نگاه این کشور نقض نکرده بود. شرکت واتساپ نیز بدون توضیح بیشتر این گونه به عبیر خلیل پاسخ داد که او استانداردها را نقض کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها