یادداشت/

جایگاه ما در تراز انقلاب اسلامی

در پی ادای تکلیف به نظام دینی و خدمت به امت اسلامی، باید عملکرد خود در سالی که گذشت را در تراز انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار دهیم تا مبادا از جاماندگان باشیم و دچار خسران شویم.
کد خبر: ۵۱۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 13March 2022

جایگاه ما در تراز انقلاب اسلامیگروه اخبار داخلی دفاع‌‎پرس ـ رسول شادمانی؛ «پایان»؛ چنانچه با منطق و معرفت همراه باشد، آغازی در مسیری روشن، برای پیدایش فرصت‌ها خواهد بود. قدری تأمل لازم است که در پایان، بیاندیشیم چه کرده‌ایم و در ادامه چه باید بکنیم.

پایانِ هر سال مجالی برای ارزیابی است. ارزیابی جایگاه خودمان در «تراز انقلاب اسلامی» در پی ایجاد فرصت برای خدمتی سرشار.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مبتنی بر فلسفه ارج نهادن به جایگاه رفیع انسانِ متعالی و درپی ایجاد جامعه نبوی و علوی ظهور و بروز پیدا کرد. انقلابی ایدئولوژیک که مُبَلغ فصل نوینی از حاکمیت دینی در گستره سیاسی جهان بود. انقلابی که آرمان آن در چشم‌اندازی جهان‌شمول، تجلی «تمدن نوین اسلامی» با هدف احیاء جایگاه رفیع انسانِ آشفته‌ی معاصر و اشاعه هویت و اندیشه عالی آدمی بوده است.

با این تفاسیر، انقلابی معناگرا برخوردار از مانیفستی دینی که با وقوع آن، جریان و روند تاریخ تغییر پیدا کرد لاجرم از «معیار» برخوردار است که سنجش‌ها بر محور آن صورت می‌گیرد و بدون تردید متر و میزان در حاکمیت دینی، موقعیت و جایگاه «امت اسلامی» است.

اهمیت این موضوع به حدی است که بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) خطاب به مسئولان فرمودند: «همه چیز به دست آوردن رضای خداست و آن به این است که رضای مخلوق خدا را به دست بیاورید.»(۱)

رضای خداوند و درپی آن، رضایت مخلوق در جامعه نبوی «تراز انقلاب اسلامی» است که میزان سنجش حکمرانی و مسئولان در هر مقام و جایگاهی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که همواره خدمت به امت اسلامی را از مسئولان و دست‌اندرکاران نظام اسلامی مطالبه دارند در این خصوص فرموده‌اند: «اینکه گاهی تعبیر می‌شود که «مسئولین نوکر مردم هستند»، بعضی ایراد می‌کنند که این کلمه‌ی «نوکر» را نگویید. این کلمه‌ی پیغمبر است، خادم یعنی نوکر. این کلام علاوه بر اینکه اهمیت و ارزش خدمت به مردم را نشان می‌دهد که از نظر شارع مقدس اسلام و پیامبر مکرم، چقدر «خدمت به مردم»، «برای مردم کار کردن»، «برای مردم زحمت کشیدن»، «به مردم سود رساندن» اهمیت دارد، چقدر اهمیت دارد. روایت می‌گوید؛ شما اگر چنانچه به هر دلیلی ریاست این جمعیت، ریاست این قوم، ریاست این ملت را در هر حدی بر عهده گرفتید، فوراً وظیفه‌ای به گردن شما می‌آید و آن خدمت به اینهاست.»

به بیان دیگر، در جامعه دینی، توجه به حاکمیت ملت، نه‌تنها شرط حقانیت دین، بلکه شرط مشروعیت حکومت دینی است. فلذا مراعات حقوق مردم، نه‌فقط دموکراتیک ‌بودن یک حکومت دینی را ثابت می‌کند، بلکه دینی بودن آن را نیز تضمین خواهد کرد.

در قامت اهمیت مسئله، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در پانزدهمین سفر استانی خود در دولت سیزدهم به استان گیلان، قرار نگرفتن و همخوان نبودن عملکرد برخی مسئولان و دستگاه‌ها در تراز انقلاب اسلامی را دلیل اعتراض و گلایۀ بحق مردم دانست و گفت: «امروز در شرایطی هستیم که باید از فرصت‌های موجود برای توسعه پایدار، پیشرفت آبادانی کشور و رفع مشکلات مردم استفاده شود و در این راستا هر حرکت و اقدامی در جهت پیشرفت به معنای مقابله با خواست دشمنان است.»

حال در این آوردگاه و مجال برماست که چنانچه مسئولیتی ولو اندک بر گُرده خود احساس می‌کنیم، درپی ادای تکلیف به نظام دینی و خدمت به امت اسلامی، عملکرد خود در سالی که گذشت را در تراز انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار دهیم تا مبادا از جاماندگان باشیم و دچار خسران شویم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار