دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سیاست یک بام و دو هوای اردوغان در برابر رژیم صهیونیستی

سفر چهارشنبه هفته گذشته «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه به دعوت «رجب طیب اردوغان» سیاست مزورانه و یک بام و دو هوای آنکارا را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان پاشه آشیلی حکومت او را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۱۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸ - 14March 2022

سیاست یک بام و دو هوای اردوغان در برابر رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر چهارشنبه هفته گذشته (۱۸ اسفند) «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه پس از ۱۳ سال قطع ظاهری روابط آنکارا و تل‌آویو به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بیش از پیش سیاست ظاهری و یک بام و دو هوای این سیاستمدار ترک را به مردم این کشور و مردم منطقه و دنیا ثابت می‌کند.

دولت آنکارا و شخص اردوغان در شرایطی از «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی استقبال کرد که مردم و گروه‌های مختلف حقوق بشری در این کشور به شدت نسبت به این سفر اعتراض کردند به صورتی که در روز‌های اخیر شاهد برگزاری اعتراضات و راهپیمایی‌های متعددی در سطح شهر‌های مختلف این کشور بودیم.

نکته بسیار مهم در اینجا این موضوع است که مردم و ملت ترکیه همواره به صورت نامحدود و گسترده از آرمان‌های فلسطین حمایت و پشتیبانی کردند، اما متاسفانه از گذشته تا امروز سیاست و منافع دولت ترکیه در تضاد با مردم کشور خود قرار داشته و دارد. زیرا دولت آنکارا همواره گمان می‌کند اگر روابط خوب و گرمی با «تل آویو» داشته باشد به ترکیه در جهت بهبود هرچه بیشتر و بهتر روابط با آمریکا کمک خواهد کرد.

اما مسئله بسیار مهمی که اردوغان و مقامات «آنکارا» به مرور زمان از آن غافل شدند این است که بهبودی روابط ترکیه با آمریکا هیچ‌گاه از مسیر «تل‌آویو» نمی‎گذرد، بلکه هرچه آنکارا بیشتر در این مسیر گام بردارد خطرات و تهدیدات بیشتر و جدی‌تری حکومت «اردوغان» را تهدید می‌کند. در واقع در این روز‌ها شاهد هستیم که ترکیه تلاش بی‌حاصلی را برای برقراری مجدد روابط با رژیم صهیونیستی که دشمن این کشور و کشور‌های مسلمان است ر ا در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در این دیدار، ضمن بحث و بررسی درخصوص روابط دوجانبه و مناسبات تل‌آویو-آنکارا، مسئله فلسطین و تحولات منطقه‎ای و همچنین راه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه و دقت کرد این است که با توجه به تنش‌های سیاسی سال‌های اخیر بین ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط میان «آنکارا» و «تل آویو» قطع نشده بوده و همکاری میان آن‌ها در حوزه‌های مختلفی، چون اقتصادی، دیپلماتیک و حتی امنیتی ادامه داشته است. البته در این میان رابطه دو طرف در حوزه امنیتی بسیار مرموز و پیچیده بود به صورتی که در سال‌های اخیر چندین طرح ترور بازرگانان و تاجران اسرائیلی با همکاری اطلاعاتی که بین ترکیه و رژیم صهیونیستی وجود دارد در نقاط مختلف ترکیه ناکام مانده است.

با توجه به تمامی موارد گفته شده با مشاهده تمامی وقایع و رویداد‌هایی که مابین ترکیه و رژیم صهیونیستی در حال روی داده است نوعی تناقض در سیاست‌های «آنکارا» مشاهده می‌شود. زیرا دولت این کشور در عین حالی که با رژیم صهیونیستی و اعضای مختلف سازمان ناتو در سیاست‌های دشمنانه علیه ملت‌های منطقه همراه است، اعتقاد دارد دروازه نزدیکی به کشور‌های عربی، جذب ملت‌های آن‌ها حمایت از آرمان فلسطین است.

در سال‌های اخیر علی‌رغم کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان دو طرف، حجم روابط اقتصادی بین «آنکارا» و «تل‌آویو» روند روبه رشدی را سپری می‌کند. بر اساس آمار موجود حجم و میزان مراودات تجاری بین دو طرف در پنج سال اخیر به صورت ثابت و مشخصی افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۲۰ به بالاترین میزان خود رسیده است.

در پایان باید گفت با توجه به اطلاعات دریافتی، آهن و فلزات، صنایع خودروسازی، تراکتور، دوچرخه، موتورسیکلت و صنایع پلاستیکی بیشترین سهم را در صادرات ترکیه به اسرائیل به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کالا‌های فراوانی هم از رژیم صهیونیستی به ترکیه در حال صادرات است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها