دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ایران محوری‌ترین بازیگر عرصه جدید نظم نوین جهانی/ افول استکبار و غرب در پیچ تاریخی جهان

نظم نوین جهانی با تحولات متعددی در حال شکل‌گیری است و این تحولات به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی بخشی از پیچ تاریخی جهان است؛ تاریخی که در آن با افول استکبار جهانی و غرب مواجه خواهیم شد و ایران یکی از محوری‌ترین بازیگران عرصه جدید نظم نوین جهانی خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 03April 2022

ایران محوری‌ترین بازیگر عرصه جدید نظم نوین جهانی/ افول استکبار و غرب در پیچ تاریخی جهانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به پنجاه و ششمین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به یک موضوع بسیار حساس، راهبردی و حیاتی اشاره کرده‌اند که نیازمند بررسی دقیق و یافتن مصادیق و قرائنی از بیانات گذشته ایشان و تحولات سال‌های اخیر در عرصه بین الملل و داخلی است.

ایشان فرمودند: «رویداد‌های سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوته‌مدت، و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی میان‌مدت آنان است.»

رهبر انقلاب در یکی از بیانات خود به یک پیچ تاریخی در نیم قرن گذشته اشاره می‌کنند که در آن تحول مهم در تاریخ ایران روی داد و در آن زمان، نظام حاکم بر ایران با وقوع انقلاب اسلامی تغییر کرد و وارد دوره جدیدی شدیم که به نظر می‌رسد ایران در محور اصلی یکی دیگر از تغییرات تاریخی در نظم جهانی خواهد بود: «اگر به مقطع اخیر تاریخی کشورتان - قبل از انقلاب - نگاهی بکنید، می‌بینید ما در حول و حوش این پیچ تاریخی که انقلاب آن را برای ما به‌وجود آورد، در چه وضعی بودیم؛ در این صورت می‌توانیم موقعیت کنونی خود را درست تشخیص دهیم.

در آن مقطع، عصر استبداد و دیکتاتوری در این کشور به عصر وابستگی تبدیل شد. البته وابستگی کشور دفعتاً پیش نیامد، بلکه از اواخر دوران قاجار بتدریج وابستگی به اقتصاد و سیاست‌های جهانی و دولت‌های بیگانه با دادن امتیازات پی‌درپی به خارجی‌ها - که به زیان ملت ایران بود - شروع شد.» (۲۲ مهر ۱۳۸۲).

اما باید دید این حرکت از کجا آغاز شد. انقلاب اسلامی ایران تمامی محاسبات دشمنان و استبکار جهانی را برهم زد. انقلاب و نظامی در غرب آسیا متولد شد که سیستم جهانی را وارد یک شوک و سرگیجه ساخت. ملت‌های برخاسته و آگاه شدند و این سیستم دیگر توان محاصره و استثمار ملت‌ها را نداشت.

به گفته رهبر انقلاب اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد شاید چنین آگاهی‌هایی ۵۰ سال و چه بسا بیشتر طول می‌کشید، ولی با وقوع انقلاب، ایران به مرکزی برای تغییرات در برهه‌های حساس تبدیل شد و این روند ادامه دارد تا به سر مقصد منزل برسد: «اگر نظام جمهوری اسلامی در دنیا سر نکشیده بود و طلوع نکرده بود، مشکل آن‌ها به این زودی پیش نمی‌آمد و ممکن بود این مشکل پنجاه سال دیگر برای آن‌ها بُروز پیداکند؛ ممکن هم بود این مشکل به این زودی‌ها پیش نیاید.

اما حضور جمهوری اسلامی و ظهور جمهوری اسلامی کار را بر این‌ها مشکل کرده؛ لذا بشدت دشمنند. دشمنی هم میکنند؛ اما دشمنی دستپاچه و سراسیمه. دشمنی‌ها از این قبیل است. حالا کارهائی که میکنند، تدابیری که میکنند، جنجالهائی که میکنند، تبلیغاتی که دنبالش میگذارند، یک قطعنامه در سازمان ملل، چند قلم تحریم، بعد هم بزرگنمائی تحریمها، بیش از آنچه که واقعیت دارد این تحریم‌ها را اهمیت دادن، بعد تهدید نظامی را هم به صورت احتیاطاً نیم‌بند پشت سرش نگه داشتن، همه به خاطر این است که این‌ها در مواجهه‌ی با این حرکت عظیم و متین و بنیانی اسلامی در کلیه‌ی جهان اسلام، دچار انفعالند.

ملت ایران هم پیشرو این حرکتند. البته زحماتی را ایجاد میکنند؛ شکی نیست. در همه‌ی برخورد‌های اجتماعی زحمتهائی وجود دارد؛ اما انسان زحمت‌ها را تحمل میکند برای اینکه به منافع بزرگتر و به نقطه‌ی عالی‌تری برسد. امروز اینجوری است. بنابراین، این مقطع از این نظر که گفتم مقطع حساسی است و احتیاج به کار هست، احتیاج به تلاش هست.» (۲ تیر ۱۳۸۹)

خط شکنی ملت ایران و دورانی پر از سختی و نیازمند مجاهدت

جهان اسلام در پیچ تاریخی نقش مهمی بر عهده دارد، چراکه دنیای آینده دنیای امت‌های اسلامی است و نگاهی به فتنه‌ها و توطئه‌های چند دهه گذشته در کشور‌های اسلامی نشان از سیاستگذاری بلندمدت استکبار برای نابودی این ظرفیت و حرکت دارد.

به گفته امام خامنه‌ای ملت ایران در بطن این حرکت قرار گرفته و نقش مهمی برعهده دارد: «عزیزان من! کشور شما و ملت شما در یک پیچ خطرناک تاریخی در حال حرکت است. سی سال است ما داریم این پیچ را طی میکنیم. به نقاط خطرناک، خطرخیز رسیدیم، از آن عبور کردیم؛ لکن تمام نشده. این نقطه‌ی حساس تاریخی فقط مربوط به تاریخ ایران نیست، مربوط به تاریخ امت اسلامی است.

امت اسلامی که قرنهاست دچار رکود است، مورد تحقیر است، دچار عقب‌ماندگی از کاروان تمدن است، دچار برخی یا بسیاری حکام و زمامداران فاسد و دیکتاتور است، امروز نوبت این فرا رسیده است که امت اسلامی خود را از زیر بار این همه مشکلات، این همه آلودگی‌ها، این همه گرفتاری‌ها خلاص کند.

ملت ایران قدم بزرگ اول را برداشته است. دنیا، دنیای تعارض است، دنیای جنگ است، دنیای کشتی‌گیری‌های مادی میان قدرتهاست؛ قدرتهائی که نمی‌خواهند ملت‌های مستقل سر بلند کنند و احساس شخصیت و حضور بکنند، ساکت نمیمانند، بیکار نمیمانند؛ بخصوص که میدانند امت اسلامی از یک استعداد درونیِ برخاسته‌ی از احکام اسلامی برخوردار است؛ لذا صف‌کشی میکنند، که دیدید صف‌کشی کردند.

از اولِ انقلاب اسلامی، صف‌بندی میان جبهه‌ی مستبدان بین‌المللی، زیاده‌خواهان بین‌المللی و میان ملت بزرگ و شجاع ایران شروع شد. وانمود میکنند هدف، ایران است؛ اما هدف، اسلام است؛ هدف، امت اسلامی است. میدانند که موتور این حرکت عظیم، معنویت است، قرآن است، اسلام است؛ لذا با اسلام و قرآن معارضند. البته خطشکن ملت ایران است و ضربات را به خطشکن متوجه میکنند. اما این نیروی عظیم خطشکن، با گذشت بیش از سه دهه، نه فقط پاهاش سست نشد، نه فقط عزمش متزلزل نشد، نه فقط عقب‌نشینی نکرد، بلکه شتاب خود را بیشتر هم کرد.» (۳۱ شهریور ۸۹)

رهبر انقلاب معتقد هستند که حرکتی که ایران و ملت ایران در پیچ تاریخی در حال انجام است می‌تواند سرنوشت کشور را برای قرن‌ها تعیین کند و برای این باید تمامی زیرساخت‌های مهم از جمله اقتصاد مهیا باشد تا بتوانیم به سلامتی و با تاثیرگذاری از مقطع حساس عبور کنیم: «عرصه، عرصه‌ی حرکت عمومی و ماندگارِ تاریخی ملت است. از لحاظ تاریخی، حرکت امروز ما یک حرکت ماندگار است. یعنی سرنوشت ایران را امروز ملت ما شاید برای قرن‌ها دارند رقم میزنند و معین میکنند.

همیشه چنین موقعیتی پیش نمی‌آید؛ در همه‌ی مقاطع تاریخی، این وضعیت پیش نمی‌آید؛ در زمان ما خوشبختانه پیش آمده. این انقلاب، کشور را و ملت را در معرض یک حرکت مؤثرِ ماندگارِ طولانی و تاریخی قرار داده. خب، ما باید هر کدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفاء کنیم. یکی از بخش‌های ما، اقتصاد است و خاصیت اقتصاد در یک چنین شرائطی، اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، خباثت دشمن؛ دشمنانی که ما داریم.» (۸ مرداد ۱۳۹۱)

نظم نوین آغاز شده است

رهبر انقلاب در ۹ شهریور ۱۳۹۱، تولد نظم نوین جهانی را پیش بینی کرده بودند و صراحتا از نقش کشور‌های غیرمتعهد در این عرصه سخن می‌گویند: «شرایط گیتی حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخیِ بسیار مهم است. انتظار میرود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد.»

برای درک اهمیت چنین پیش بینی در آن سال‌ها باید به تحولات امروز نگاهی انداخت. تحولاتی که بسیاری از تحلیلگران و استراتژیست‌های بزرگ جهان آن را شروع نظم جدید جهانی در عرصه بین المللی ارزیابی می‌کنند و تغییرات در شرق اروپا آن‌ها را به این یقین مطمئن ساخته است. حال چگونه مقام معظم رهبری یک دهه قبل به صراحت از ایجاد نظم نوین جهانی گفته بودند، نشان از اندیشه راهبردی و نگاه آینده پژوهانه ایشان دارد که برای چنین تغییری خواهان بسترسازی در ایران و امت‌های اسلامی هستند تا نقش جهان اسلام در دنیای جدید تعیین کننده باشد.

مقام معظم رهبری درباره اینکه چکار باید بکنیم و چگونه از این موقعیت استفاده کنیم، توصیه‌هایی به مسئولین و مردم دارند که اهمیت راهبردی چنین اقداماتی در حال حاضر بیش از پیش مشخص می‌شود: «نگاه به اوضاع سیاسی جهان و منطقه نشان می‌دهد که ما در مقطع حساسی هستیم؛ «به معنای واقعی کلمه، امروز یک پیچ تاریخی است. این را بدانید! اگر قوی نباشید زور خواهید شنفت؛ نه از آمریکا و غرب، حتی از موجودی مثل صدّام. اگر قوی نباشید به شما زور میگویند، بر شما تحمیل میکنند. باید قوی بشوید. عناصر قوّت چیست؟ چگونه میشود فهمید و قبول کرد که ما قوی هستیم؟ روحیّه، امید، کاروتلاش، شناخت رخنه‌های اقتصادی، رخنه‌های فرهنگی، رخنه‌های امنیّتی - این‌ها را بشناسید و این رخنه‌ها را ببندید - هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول - به هم کمک کنند دستگاه‌ها - هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول با مردم؛ این‌ها عناصر قوّت است. این یک توصیه که این توصیه به همه است.» (۱۶ تیر ۱۳۹۳)

جمهوری اسلامی میاندار این حرکت عظیم است

حرکتی که در قرن بیست یکم آغاز شده و تحولات عمده جهانی را شامل می‌شود در برآیند کلی از دید رهبر انقلاب اسلامی، پیچ تاریخی نام گرفته و جمهوری اسلامی را میاندار این حرکت می‌دانند که باید برای آن هم آماده و مجهز باشد و هم برنامه داشته باشد: «اینهایی که شما ملاحظه میکنید -آل‌سعود آن‌جوری، یمن آن‌جوری، عراق این‌جوری، سوریه آن‌جوری، مسائل مربوط به آمریکا، مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی، کارهایی که در منطقه میکنند، تصمیم‌هایی که میگیرند، فشاری که روی جمهوری اسلامی می‌آورند- یک مجموعه‌ی کار است، یک هدفی دارد دنبال میشود.

در یک‌چنین شرایطی که دنیای اسلام درواقع از یک پیچ تاریخی دارد عبور میکند، ما وظایفی داریم، ما تکالیفی داریم؛ هرکداممان به یک نحوی، نمیتوانیم غفلت کنیم از نیازهای امروزِ دنیای اسلام؛ در رأس این نیاز‌ها هم، نیازهای جمهوری اسلامی است؛ چون جمهوری اسلامی میان‌دار این حادثه‌ی عظیم است. بله، بازیگران بسیارند؛ کنندگان و کنشگران و فعّالان در دنیای اسلام زیادند، از همه نوعش؛ اما میان‌دار، جمهوری اسلامی است. مطمئناً اگر جمهوری اسلامی نبود، اگر امام بزرگوار نبود، اگر آن فریاد ملکوتی متکی به سنت‌های الهی در این کشور نبود، این حوادث در دنیای اسلام نبود و استکبار بدون هیچ‌گونه مانعی کار خودش را دنبال میکرد و هیچ احتیاجی به این‌همه چالش هم نداشت، این همه مشکل هم برای استکبار وجود نداشت.» (۲۴ تیر ۹۵)

با نگاهی به حوادث شرق اروپا و رویارویی قدرت‌های جهانی در برابر یکدیگر، نظم نوین جهانی با تحولات متعددی در حال شکل گیری است و رهبر انقلاب نیز تحولات این روز‌ها را بخشی از پیچ تاریخی جهان نامیده اند. تاریخی که در آن با افول استکبار جهانی و غرب از چند دهه قبل آغاز شده و شاهد زایش دنیای جدیدی خواهیم بود که نظم نوینی حاکم خواهد شد، نظمی که باید آن را حرکت قدرت جهانی به سمت شرق و جهان اسلام در نظر گرفت و ایران یکی از محوری‌ترین بازیگران عرصه جدید نظم نوین جهانی خواهد بود. تاثیرگذاری ایران از منطقه به سمت فرامنطقه و جهان خواهد رفت.

گزارش از سعید امینی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار