مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران:

جنگ روسیه و اوکراین بازنمایی تاریخ برای نشان دادن رشادت‌های شهدا در دفاع مقدس

نریمانی گفت‌: جنگ روسیه و اوکراین بازنمایی تاریخ برای نشان دادن حماسه‌ها و غیرت مردان و زنان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های شهدا است.
کد خبر: ۵۱۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ - 15March 2022

جنگ روسیه و اوکراین بازنمایی تاریخ برای نشان دادن رشادت‌های شهدا در دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، رحیم نریمانی، مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» در مورد بنیاد شهید انقلاب اسلامی و تکریم شهدا و راهکار‌های تکریم شهدا اظهار داشت: تاریخ بزرگترین و بهترین سند برای رسیدن به حقیقت است و همیشه خود را بازتعریف و بازنمایی می‌کند.

وی افزود: جنگ روسیه و اوکراین فرصتی است که جوانان و نوجوانان که در زمان هشت سال دفاع مقدس نبودند در بازنمایی تاریخ بتوانند صحنه‌های جنگ را ببیند و بدانند که مردان و زنان ایرانی برای حفظ کیان چه مقاومت و ایستادگی کردند و جوانان ما چه رشادت‌هایی از خود نشان دادند.

نریمانی در ادامه با تاکید بر اینکه از ۲۲۷ هزار و ۹۴۶ شهید جمهوری اسلامی ایران ۱۵۹ هزار شهید در رده سنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال بوده است و همین بررسی تطبیقی نشان می‌دهد که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس با جانفشانی اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران به دشمن برسد.

مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز ارتباط نسلی در کشور وجود دارد بیان داشت: تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که بیشترین استقبال از نشریات و رسانه‌های مرتبط با حوزه شهادت توسط نسل‌های سوم و چهارم و حتی پنجم انقلاب است.

تبعیت از ولایت فقیه و عدم وابستگی به شرق و غرب دو موضوع مورد تاکید شهدا

وی با بیان اینکه در ۹۱ هزار وصیت نامه شهیدان که به عنوان یک سند معنوی و عبادی وجود دارد همواره تاکید همه شهدا با ادبیات‌های مختلف و حتی صراحتا بحث تبعیت از ولایت فقیه و فراموش نکردن بیانات حضرت امام خمینی (ره) است گفت: در وصیت پژوهی‌های انجام شده تبعیت از ولایت فقیه و عدم وابستگی به شرق و غرب دو موضوع مورد تاکید بوده است و بازنمایی تاریخ در جنگ روسیه و اوکراین اثبات گر نگاه بلند شهدا است.

نریمانی تصریح کرد: تاکید بسیاری از شهدای ما که تحصیلکرده بوده و یا در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند بر عدم وابستگی و رونق تولید وتوجه به اقتصاد درون کشور بوده است لذا جامعه‌ای که می‌خواهد به توسعه و پیشرفت و بالندگی برسد باید روحیه ایثار، از خود گذشتگی در آن جامعه جریان داشته باشد.

مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: اگر تجربه‌های جهانی را بررسی کنیم کشور‌هایی که به توسعه یافتگی رسیده‌اند در زمینه‌های تاریخی خود تجربه جنگ را داشته‌اند و از اتفاقات جنگ برای توسعه نظام بهره وری و نظام توسعه خود استفاده کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه ما نیز باید از ۸ سال دفاع مقدس روحیه ایثار و از خودگذشتی، فداکاری و نظام بهره و وری آن الهام بگیریم و برای توسعه و پیشرفت و عمران کشور بسیج شویم بیان داشت: این مهم یکی از محور‌ها و الگو‌های توسعه‌ای است که کشور‌های توسعه یافته از این تجربه استفاده کرده‌اند و ما هم باید در بهترین شرایط و نقطه عطف و با الگوی هشت سال دفاع مقدس که داریم برای رسیدنبه توسعه تلاش کنیم و در این راستا می‌بایست همه مسئولین در رفتار و عملکرد خود بازبینی داشته باشند.

استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به باقی ماندن ۲۷۰ هزار پرونده فرهنگی از شهدا گفت: یکی از موضوعاتی که بعد از جنگ، سینمای دفاع مقدس و رسانه‌های مرتبط با حوزه دفاع مقدس را دچار کرد ماجرای حوزه تحریف بود و این ایراد به دلیل این است که ما واقعیت و اصل اسناد برجا مانده شهدا را که در واقع رسانه‌های قدسی هستند، نتوانسته‌ایم در جامعه توزیع کنیم.

نریمانی با بیان اینکه فضای مجازی دوران تثبیت فرهنگی شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی را در کشور نداشته و سریع وارد کشور شده است، و در کنار مشکلاتی که دارد فرصت‌هایی هم ایجاد کرده بیان داشت: ما برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌توانیم از سازه فضای مجازی استفاده کنیم و در مبارزه با مکاتب غربی و جنگ اراده‌ها با فرهنگ ایثار و شهادت می‌توانیم پیروز شویم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار