در نشست مسئولان ستاد فرهنگی اربعین از ایران و عراق در کربلا؛

سیاست‌ها و کلیات برنامه‌های فرهنگی اربعین ۱۴۰۱ بررسی شد

سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی و کلیات برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی اربعین ۱۴۰۱ در نشست مسئولان ستاد فرهنگی اربعین از ایران و عراق در کربلا مورد بررسی و تصویب شد.
کد خبر: ۵۱۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ - 18March 2022

سیاست‌ها و کلیات برنامه‌های فرهنگی اربعین ۱۴۰۱ بررسی شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دومین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی فرهنگی اربعین ۱۴۰۱ در کربلای معلی با حضور مسئولان و اعضای ستاد فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران و عراق برگزار شد.

در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام حسینی رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق، حجت‌الاسلام اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، کریمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا و باقری دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور و حجت‌الاسلام شیخ محمد اسدی رئیس لواء الخدمه الحسینیه کربلا و رئیس مؤسسه شهید صدر و حجت‌الاسلام صافی رئیس بنیاد بین‌المللی اربعین در عراق و دبیر علمای تیار االولایه عراق، حجت‌الاسلام حسین احمدی نماینده ستاد باز سازی عتبات عالیات و مسئولان کمیته‌ها برگزار شد.

همچنین در این جلسه گروه‌های تخصص، تبلیغات محیطی و تولید محصولات، قرآن، شعر و ادب، شورای علمی، امور بانوان، مشارکت‌های مردمی، رسانه و فضای مجازی و هنری و مسئول شبکه عبرات و نماز و تبلیغ و قائم مقام رئیس بسیج اساتید، نماینده قرار گاه فرهنگی در بغداد، مسئول دفتر نمایندگی مؤسسه فرهنگی، هنری اوج در منطقه و دبیران ستاد فرهنگی اربعین حضور داشتند.

حجت‌الاسلام اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حضور گروه‌های مردمی در حوزه فرهنگی اربعین استقبال و بر نقش مهم آنان و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: اساس اربعین مساله فرهنگی است و همه خدمات فراهم کردن بستری برای ایجاد فضای معنوی برای زائران است.

محمد تقی باقری دبیر ستاد مرکزی اربعین هم با اشاره به اهمیت نقش مسائل فرهنگی اربعین و موفقیت‌های کمیته فرهنگی در این حوزه گفت باید از الان به اصلاح و بازنگری تفاهم‌نامه ها بین دولت ایران و عراق بپردازیم و همه مسائل به کمک فعالان و کارشناسان و کمیته‌ها دیده شود.

کریمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا طی سخنانی بر اهمیت اطلاع رسانی و آموزش از مبدا به زائران برای ایجاد فضای مناسب برای بهره برداری معنوی و حذف چالش‌ها توصیه کردند.

دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق توجه به گروه‌های مردمی و استفاده از نظرات شأن در تصمیم گیری ها و آسیب شناسی فعالیت‌های ستاد مرکزی اربعین در ۷ سال گذشته را مورد توجه قرار داد و سخنانی ایراد کرد.

در ادامه اصول و سیاست‌ها و کلیات برنامه‌ها ی اربعین ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.چ

در این جلسه سه اصل، احترام به حاکمیت دولت عراق، تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی، تقریب مرجعیت دینی در عراق به عنوان رکن اصلی حافظ سیادت و استقلال عراق مورد تاکید قرار گرفت و اربعین به عنوان پیشران و عامل مهم تمدن نوین اسلامی از رویکردهای اصلی کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مورد توجه واقع شد.

لازمه اجتناب از هر گونه تفرقه و تنش هاو دوری از قومیت گرایی و هر نوع تظاهر فرقه‌ای و طایفه‌ای اختلاف انگیز نیز مدنظر قرار گرفت. همچنین اولویت دادن به تشکیل موکب‌ها و فعالیت‌های مشترک از راهبردهای فرهنگی اربعین آینده مورد توافق قرار گرفت.

تشکیل جلسات مشترک کمیته‌ها و کارگروه‌های، تخصصی با مشارکت اعضا از ایران و عراق در ایران ظرف در ماه طایفه برای نهایی کردن برنامه‌ها و اقدام‌ها و همچنین ارائه مجموعه اقدام‌ها ی فرهنگی و آموزشی و تبلیغی به دبیرخانه ستاد.

برگزاری نشست مشترک موکب داران ایران و عراق در کربلا به میزبانی لواء الخدمه الحسینیة و با دعوت از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مواکب از جمهوری اسلامی ایران نیز در دستور کار قرار داده شد که مجری این طرح از سوی ایران جامعه فعالان مردمی اربعین است که با تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان ستاد بازسازی عتبات عالیات و نمایندگان لواء الخدمه و دبیر ستاد فرهنگی اربعین برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار