کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

اوکراین قربانی سیاست‌های بحران‌ساز آمریکا

«خاکزاد» اوکراین را قربانی سیاست‌های بحران‌ساز آمریکا دانست و گفت: ایران اسلامی با جنگ مخالف است و طرفین را دعوت به مذاکره و مصالحه توصیه می‌کند.
کد خبر: ۵۱۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶ - 25March 2022

اوکراین قربانی سیاست‌های بحران‌ساز آمریکا/ ایران اسلامی با جنگ مخالف است«محسن خاکزاد» کارشناس علوم سیاسی در گفت‌‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری با اشاره به اینکه در زمان اتحاد جماهیر شوروی، بخش عظیمی از ادوات و مهمات نظامی و هسته‌ای در اوکراین نگهداری می‌شد، اظهار داشت: این کشور تا سال ۱۹۹۴_۱۹۹۳ سومین قدرت برتر نظامی (یک هزار و ۹۰۰ کلاهک هسته‌ای) به‌شمار می‌رفت اما آمریکا، انگلستان و روسیه در یک پیمانی متعهد شدند در صورت خلع سلاح هسته‌ای، امنیت اوکراین را تامین کنند و اوکراین هم متقبل شد و تمام مهمات هسته‌ای را نابود و خلع سلاح شد.

وی تصریح کرد: پس از روسیه، اوکراین بزرگترین کشور اروپایی از جهت مساحت است و هم یکی از بزرگترین صادر کننده غلات در جهان؛ با اینکه قدمت اوکراین حدود سه هزار و ۲۰۰ سال است اما همواره تحت سلطه همسایگان اروپایی و یا غرب بوده و حاکمان این کشور استقلال اختیار نداشتند و همین وابستگی‌ها کشور اوکراین را در معرض خطر منطقه‌ای و هم جهانی قرار داد.

این کارشناس علوم سیاسی گفت: ایران با رای ممتنع در سازمان ملل، موضع خود را واضح معلوم ساخت بدین معنا که حضور هر بیگانه را در منطقه به صلاح نمی‌داند بنابراین مانع از پیشروی سیاست‌های اعتماد سوز آمریکا می‌شود.

خاکزاد ادامه داد: کشور ایران اول به منافع ملی و محتوایی خود فکر می‌کند و در جهت حفظ این دو مورد مهم، تمام توان خود را بکار می‌گیرد؛ ایران اسلامی موافق نیست تا با وجود تنش در دوکشور، منفعتی بدست آورد ولکن این فرصت خوبی است تا به غربی‌های جاه‌طلب و اروپایی‌های بدعهد و غرب گرایان داخلی بفهماند که اقتدار ایران با هیچ وزش باد در منطقه بهم نمی‌ریزد و همواره در قله‌های سربلندی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: گرچه تحرکات نظامی در منطقه، آنهم روسیه و اوکراین می‌تواند مسائل برجام را تحت الشعاع قرار دهد اما ایران راضی نیست تا ملتی در آتش بسوزد و از قِبَلِ آن جنگ افروزی سودی ببرد؛ ایران اسلامی به رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داد تا با مذاکره فی مابین دوکشور درگیر، به این جنگ خاتمه دهد که امیدواریم نتایج خوبی از مذاکرات بیرون بیاید.

نهایت تصمیم ایران در برجام

این کارشناس علوم سیاسی بیان کرد: وزارت خارجه ایران در دولت سیزدهم با رویکرد رفع کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی، پیش نویس قطعنامه را تهیه و به کشورهای ۱+۴ ارائه کرده است و از مواضع خود تحت هیچ شرایطی عقب نخواهد نشست.

خاکزاد یادآور شد: گذشته از گذشته‌های دور، امروز برای همگان روشن است که اعتماد به گرگ صفتان دولت آمریکا که با تفکر صهیونیستی، چه نتایج نکبت باری را بدنبال دارد که اوکراین امروز باید عبرتی باشد برای آنانکه دائم از قبول تعهدات واهی استکبار دَم می‌زنند و تمام مشکلات داخل را به تحریم وابسته می‌کنند.

وی اظهار کرد: گرچه جنگ روسیه با اوکراین فرصتی برای غرب است تا یک بازنگری در انجام تعهدات و قبول اجرای برجام داشته باشد بنابراین سیاست انقلاب اسلامی همان بوده که در پیش نویس تدوین شده است.

این کارشناس علوم سیاسی گفت: یک احتمالِ فکری برای غرب وجود دارد اینکه با توجه به عدم صادرات نفت و گاز از روس، فرصت برای ایران است تا با صادرات بیشتر، امتیازی برای استکبار کسب شود تا در نشست بعدی وین، بتواند روباه صفتی‌اش را بیشتر از پیش نمایان کند و در رسانه‌های جمعی هم بدان بپردازد که به منفعت ایران گام برداشته اما دیپلماسی دولت سیزدهم با عنایات الهی و هدایت هادی انقلاب، هرگز فریب افکار پوچ و ددمنشانه غرب را نخواهد خورد و بر خواسته‌های به‌حق ایران اسلامی اهتمام دارد و ذره‌ای نباید به دشمن فرصت دهد چون دشمن هیچگاه از دشمنی‌اش باز نمی‌ایستد.

خاکزاد خاطرنشان کرد: جنگ روسیه علیه اوکراین برای غرب فرصت خوبی است تا ایران را به مذاکره جدید دعوت کند تا شاید باز هم بتواند از این آتش، حرارتی به سود خود ببرد اما سیاست ایران همان برجامی است که ترامپ آنرا نقص کرد بنابراین آمریکا و متحدانش باید به این باور برسند که زیاده خواهی آنان و تنش در روس و اوکراین، تغییری در راهبردهای ایران اسلامی در برجام ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس علوم سیاسی اوکراین را قربانی سیاست‌های بحران‌ساز آمریکا دانست و گفت: ایران اسلامی با جنگ مخالف است و طرفین را دعوت به مذاکره و مصالحه توصیه می‌کند؛ قریب به این مضمون در بیان نخست رهبر انقلاب برای جهان می‌تواند درس بزرگی باشد که هر کشوری به سیاست آمریکا اعتماد کند مرتکب اشتباه جبران ناپذیری می‌شود و در اظهارات قسم دوم، جنگ طلبی را نمی‌پسندد چراکه دین اسلام با این روحیه مخالف است.

وی در پایان گفت: ما با توکل بخدا و نگاه امام عصر روحی فداه و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب، تکیه بر عنصر بصیرتی که یک شاخه‌اش مقاومت است از جنس حاج قاسم سلیمانی به راهمان ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها